5 omvärldsfaktorer som påverkar herrmodet

Liksom inom de flesta branscher har det varit några utmanande år inom modebranschen. Pandemin har påverkat herrmodet på många sätt och flera av dessa förändringar är bestående.

Herrmode

Det finns många omvärldsfaktorer som påverkar trenderna inom herrmode och herrkläder nu och i framtiden. Flera av dessa var framträdande redan innan pandemin slog till och har sedan dess blivit allt tydligare.

Här är de största omvärldsfaktorerna som påverkar herrmodet och de kläder vi bär i dagens läge.

Ökad miljömedvenhet

Det är helt klart att vi konsumenter blir allt mer medvetna för varje dag om de miljöavtryck modebranschen har. Det visar sig även bland tillverkare av herrkläder som nu marknadsför sin miljömedvetenhet i allt högre grad.

Det lanseras nya kollektioner av kläder som tillverkats i återanvända material. Ett större fokus finns också på vilka åtgärder som tagits för att minska på miljöpåverkan i produktionen.

Etiska frågor viktiga

Vi har också blivit mer medvetna om produktionsförhållandena för klädtillverkning runtom i världen. En del klädtillverkare har tagit till sig kritiken för att förbättra situationen i låglöneländer, men fortsättningsvis finns mycket att göra.

Det är uppenbart att många märken nu lägger allt större fokus på att framhäva produktionsmetoderna i sin marknadsföring. Hantverket bakom tillverkning av ett klädesplagg är ett viktigt säljargument i dagens läge.

Kvalitet i fokus

Kvalitet som säljargument har alltid varit viktigt att föra fram för de märken som befinner sig i det övre prisskiktet. Men i och med att allt fler konsumenter nu försöker komma bort från det slit-och-släng beteende som kännetecknat modebranschen i flera årtionden har kvalitetsaspekten blivit viktigare att få fram.

Män har nu ett större intresse för hantverket bakom olika klädesplagg och kollar även var de tillverkas. Kanske är detta också en av orsakerna till det ökade intresset för klassiskt och tidlöst herrmode.

Nya innovativa material

En av flera bestående förändringar som pandemin förde med sig var vilka kläder vi använder oss av. Då allt fler jobbar hemifrån helt eller delvis, finns det ett ökat behov av bekväma kläder.

Många klassiska plagg som kostymer och kavajer har nu börjat tillverkas i mer flexibla tyger. Vi ser samarbete över gränserna där de tyger som traditionellt sett använts hos träningskläder nu även hittas i både kavajer och kostymbyxor.

Denna trend är tydlig även hos de mest traditionella bland herrmodemärken.

Nya shoppingvanor

En sista tydlig trend inom herrmodet är hur shoppingvanorna förändrats och hur detta påverkar modebranschen i stort. Redan innan pandemin ökade näthandeln varje år, men de senaste åren har medfört en explosiv utveckling.

Att konsumenter tvingats till att handla på nätet har gjort att även de mest motsträviga ändrat sina shoppingvanor.

Allt detta har även påskyndat utvecklingen bland de webbsidor som erbjuder herrmode. Vi ser nu att fler webbsidor försöker erbjuda shoppingupplevelser både för att locka till sig kunder och erbjuda ett mervärde. Live Shopping och olika virtuella upplevelser är några av de trender som ökat i popularitet och som kommer att bli vanligare de närmaste åren.

Avslutningsvis - en branch i snabb utveckling

Det finns alltså många omvärldsfaktorer som påverkar det herrmode vi ser just nu. Och en sak är säker - utvecklingen kommer att tillta de närmaste åren.

Det handlar inte endast om att vi ser en snabb teknisk utveckling som påverkar allt från materialteknologi till hur vi handlar. Vi är också mer medvetna om vårt avtryck på miljön och etiska frågor.

Samtidigt är det naturligt att vi under tider av omvälvande förändringar blir nostalgiska. Även detta har bidragit till att klassiskt herrmode blivit populärare. Det märks inte minst hos de kollektioner som lanserats under de senaste åren.

Det är med andra ord en föränderlig, men samtidigt väldigt fascinerande tid för den som är intresserad av herrmode!

Låna pengar på rätt sätt3.5.2022 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Att ha någon form av lån inom ett hushåll är idag en del av den privata ekonomin, och det är mer regel än undantag att ett hushåll har lån än att de inte har det. Även de flesta företag har lån och då räntan som en del av de avdragsgilla kostnaderna för bolaget. Den vanligaste formen av lån är att ha någon form av lån på sitt boende där man har sin bostadsrätt, radhus eller villa som säkerhet för lånet. Men det är också vanligt att man har lån på lite dyrare saker som till exempel bilar, teknikprylar eller vitvaror - och då är det oftast i form av en kredit som man betalar av under en kortare tid.

Sveriges största inredningssajt, Inredningsvis.se, fyller 10 år!19.4.2022 12:40:30 CEST | Pressmeddelande

De flesta känner nog till den kända sajten inredningsvis.se Här får tusentals läsare inredningsinspiration och tips för hem och trädgård, samt massa sköna restips. I år fyller inredningsvis dessutom 10 år och det är värt att hyllas. Sajten grundades 2012 av Maria Ljungström och hon driver och skriver fortfarande för Inredningsvis.se. Maria har även själv blivit ett känt namn inom inredningssfären i Sverige. Det många däremot inte vet är hur framgångssagan om Inredningsvis startade. Här delar Maria själv med sig om sin historia om att grunda och skriva för Inredningsvis. Hon berättar om hur allt startade och hur just hennes sajt kunde bli Sveriges största inom sin nisch.

Köp rätt kaffe online7.4.2022 10:45:48 CEST | Pressmeddelande

Flera miljoner människor börjar dagen med en kopp kaffe, men är det en bra start på dagen? Många kaffedrickare påstår att det hjälper för att kvickna till och skärpa till sinnet för att kunna vara alert från första stund. Naturligtvis beror det på hur kaffet tas och hur mycket koffein koppen innehåller, för mycket stimulans kan också upplevas som en stressig och nervös sensation. Kaffet är iallafall älskat och det vanligaste centralstimulerande medlet i världen och vi svenskar är en av de som dricker mest kaffe i världen.

OBG Media AB förvärvar dagensbastaspel.se (DBS) och stärker sin iGaming-position5.4.2022 13:22:07 CEST | Pressmeddelande

OBG Media AB, drivande ägare av sajterna Reducering.se, Bettin.gs och Spelarna.se, förvärvar dagensbastaspel.se av AB OMDBS som en del i företagets satsning inom iGaming-sektorn. AB OMDBS driver odds- och spelsajten dagensbastaspel.se och är ett av landets ledande spelombud för andelsspel, där de under namnet “Miljongänget” bl.a. var det spelombud som noterades för flest storvinster i Sverige år 2020. OBG Media AB breddar i och med förvärvet sin portfölj och kompetens ytterligare i sin satsning om att vara ledande inom sportsbetting affiliation, poolspel och spelinformation i Sverige. "Vi är mycket nöjda över förvärvet av DBS där Ola, Daniel, Michel och Mathias gjort ett gediget arbete i flera års tid. Vår verksamhet tar ett stort steg i rätt riktning och vi är övertygade om att deras spetskompetens inom segmentet är en s.k. “perfect match” i vår vidare satsning i Sverige, men även internationellt" säger Oskar Blomqvist och Daniel Domeij, två av OBG Medias grundare. Det nya samarbetet