5 procent kör med släckta baklyktor i mörker
När M Sverige 2018 genomförde motsvarande undersökning körde 15 procent med släckta baklyktor i mörker.
– Det är glädjande att konstatera att det har skett en förbättring med 10 procentenheter på tre år. Men det är fortfarande alldeles för många som utgör en trafiksäkerhetsrisk genom att köra med släckta baklyktor när det är mörkt ute, säger Heléne Lilja, chef för kommunikation och samhälle på Riksförbundet M Sverige.
I Göteborg var man sämst på att ha tända baklyktor i skymning/mörker. Vid mättillfället var det så hög andel som 33 procent som hade släckta bakljus. Undersökning som Riksförbundet M Sverige har genomfört är gjord under vecka 7–9 2021 på 24 orter i Sverige.
Rätt belysning på bilen är viktigt när det gäller trafiksäkerhet. Sedan 2011 finns ett EU-gemensamt regelverk som tillåter en ny typ av belysning kallad DRL, Daytime Running Lights.
Belysningen ligger mellan parkeringsljuset och halvljuset i ljusstyrka. Belysningen i DRL-systemet regleras automatiskt så att halvljuset sätts på när ljusförhållandena kräver detta om föraren har aktiverat automatläget.
En bidragande orsak till att förare missförstår systemet kan vara att delar av bilens belysning lyser även om bakljusen inte gör det, som främre strålkastare och instrumentpanelen. Att Sverige tidigare, och under mycket lång tid, hade hårda regler om både halvljus och tända bakljus kan också ha bidragit till att många förare helt enkelt antar att bakljusen på en bil alltid är tända.
– Det är viktigt att framhålla är att ansvaret för fordonets yttre belysning alltid vilar på föraren. Är man det minsta osäker, ska man självklart lägga ett par minuter på att sätta sig in i hur lamporna på den egna bilen fungerar, säger Heléne Lilja.
Ha koll på bilens bakljus – följ våra råd och tips
- Lär dig bilen. Med ljusvredet i AUTO-läge – och i samma stund som bilens system automatiskt skiftar till halvljus – är det lagkrav att förändringen ska vara möjlig att iaktta även från bilens kupé. I en del bilmodeller finns det särskilda ikoner i instrumenthuset, andra bilmodeller ändrar färgskala i instrumenthus och infotainmentskärm/navigation – exempelvis från ljusgrå till mörkblå nyans, för att vara lättare att läsa av i mörker.
- Läge ”AUTO” – Bilen har en ljussensor som styr ljusen automatiskt. Vissa situationer, som dimma, kan ändå kräva manuell aktivering av bakljusen. Du som förare är alltid ansvarig för att bilen har rätt belysning.
- Klassiskt läge halvljus. Med ljusreglaget i läge för halvljus ska bilens bakljus alltid lysa. Ofta kan vredet lämnas i detta läge. Du slipper tänka mer på om bakljusen lyser eller inte, men går miste om AUTO-lägets anpassningsbara belysning.
Tända baklyktor – vad gäller
Fordon ska visa rött ljus bakåt. Vitt ljus bakåt får endast användas vid backning eller vid arbete som kräver sådan belysning.
Vid färd på väg ska lyktor och strålkastare som är föreskrivna för fordonet vara tända. Om föreskrivna varsellyktor används på en bil under dagsljus, behöver inte lyktor baktill eller på sidan vara tända.
Baklyktor ska vara tända i mörker, gryning, skymningochnär vädret är dåligt (till exempel i regn, dimma, snöfall).
Att köra med släckta baklyktor under ovan beskrivna omständigheter kan ge böter om upp till 3 000 kronor (Åklagarmyndigheten).
Fakta
Antal orter: 24
Totalt antal kontrollerade fordon: 24 166
Andel släckta baklyktor, dagsljus: 21 %
Andel släckta baklyktor, skymning/mörker: 5 %
Klubb |
Andel släckta i mörker |
Orter |
Blekinge |
0 % |
Karlskrona |
Dalarna |
0 % |
Falun |
Eskilstuna |
1 % |
Eskilstuna |
Göteborg |
33 % |
Göteborg |
Katrineholm |
3 % |
Katrineholm, Vingåker |
Skaraborg |
5 % |
Götene, Skövde, Mariestad |
Stockholm |
8 % |
Tyresö, Stockholm |
Sundsvall |
0 % |
Sundsvall |
Skåne SV |
0 % |
Lomma, Vellinge |
Västerbotten |
0 % |
Umeå |
Östergötland |
1 % |
Mjölby, Linköping |
Skåne NV |
0 % |
Ängelholm, Helsingborg |
Skåne Öst |
10 % |
Hässleholm, Kristianstad |
Jämtland |
0 % |
Östersund |
Örnsköldsvik |
0 % |
Örnsköldsvik |
Örebro |
1 % |
Örebro |
Ansvariga klubbar och avdelningar, kontaktperson
Blekinge: David Altefur, 073-314 88 00
Dalarna: Lennart Kjellin, 073-801 81 69
Eskilstuna: Lars Eriksson, 076-108 86 26
Göteborg: Lennart Söderberg, 073-219 87 02
Jämtland: Stig-Björn Sundell, 070-632 03 96
Katrineholm: Gerd Larsson, 070-378 74 71
Skaraborg: Torbjörn Forsell, 070-667 46 91
Skåne NV: Peter Kruse, 070-417 62 45
Skåne SV: Anita Holmberg, 073-377 57 50
Skåne Öst: Mikael Kullberg, 070-541 16 84
Stockholm: Jan Björklund, 070-549 63 29
Sundsvall: Rune Larson, 070-653 38 05
Västerbotten: Christer Nyberg, 070-349 91 96
Örebro: Michael Niskakoski, 070-217 00 17
Örnsköldsvik: Oiva Kuusela, 070-322 45 21
Östergötland: Hans Sävenhed, 073-539 27 13
Nyckelord
Kontakter
Gunnel Cirveriuspressekreterare
Tel:072-077 60 40gunnel.cirverius@msverige.seHeléne Liljachef kommunikation och samhälle
Tel:070-243 09 35helene.lilja@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 90 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Goda råd för ett lyckat bilköp23.4.2024 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Högre nybilspriser gör att fler tittar på begagnat. Men att välja bort nybilar av kostnadsskäl kan komma med en baksida i form av oförutsedda utgifter. Oavsett om du köper från en firma eller en privatperson finns det en hel del att tänka på för att göra ett så tryggt köp som möjligt.
Högsta antalet viltolyckor på tio år19.4.2024 06:50:00 CEST | Pressmeddelande
Under 2023 inrapporterades 64 792 viltolyckor på det svenska vägnätet. Det är det högsta antalet viltolyckor som uppmätts de senaste tio åren.
Stor risk att bilägare drabbas när 2G- och 3G-nät släcks ned 20259.4.2024 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Utan 2G-3G riskerar säkerhetssystem i bilen fallera. Därför kan nedstängningen av de svenska näten påverka många bilägare. – Bilen kan beläggas med körförbud, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.
Kör med ägg under pedalen i påsk27.3.2024 06:50:00 CET | Pressmeddelande
Under påsken är trafiken intensiv och det blir trångt på flera vägar. Många åker till släkten eller fjällen och man bör räkna med att det finns risk för köer. Det gäller att köra lugnt och planera sin resa väl.
M Sverige varnar för bluffgarantier27.3.2024 05:50:00 CET | Pressmeddelande
Med jämna mellanrum dyker det upp företag som säljer vad de kallar "förlängd garanti" eller liknande för fordon. Nu verkar det vara dags igen, då flera medlemmar har hört av sig till Riksförbundet M Sverige och frågat vad det handlar om.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum