5 resetrender från Ving inför 2023

Resor sägs ofta vara bland det sista man drar in på och längtan efter att få skapa nya reseminnen med nära och kära och möta andra kulturer lever kvar även i orostider. En nyligen genomförd nordisk undersökning från Ipsos* visar att även om konsumenter är mer restriktiva och hushåller med sin kassa är fortsatt resor det som prioriteras allra högst när extra pengar finns tillgängliga, före finansiella investeringar och konsumtion av kläder, mat och inredning. Nära en tredjedel av de tillfrågade (28 procent) rankar resor högst på önskelistan och ser man till generationen ”Boomers” (58–76 år) är siffran ännu högre där hela 36 procent prioriterar resor som det viktigaste.
- Det råder inga tvivel om att det fortsatt är många som känner en stor reslust efter de förlorade reseår som vi lämnar bakom oss, men i det läge vi befinner oss i så blir det extra viktigt med prisvärda semestrar och trygghet. 2023 kommer fortsatt att präglas av mycket osäkerhet, men vi vet också att resor är bland det sista man vill bortprioritera. Det finns ett stor längan att åter upptäcka världen, utforska bekanta resmål ytterligare, vara aktiv, skapa nya minnen tillsammans och att resa med omsorg, säger Claes Pellvik, kommunikationschef Ving.
Trender 2023
Inför 2023 spår Ving att fem trender kommer prägla resandet:
(Läs mer om trendspaningarna nedan på Ving.se)
1. Trygghetssemester lockar i orostider – paketresans renässans
I tider av osäkerhet kommer trygghet även kommande år att vara högt prioriterat. Trygghetslängtan tar sig uttryck på flera sätt, bla i valet av destinationer. Vi söker oss helt enkelt till resmål som är bekanta och som känns säkra. Inför en resa är det också fler som gör mer research än tidigare, man söker mer, jämför och vill försäkra sig om att man gör ett bra val.En effekt av pandemin är också att fler har upptäckt fördelarna med att ha en arrangör i ryggen som tar ansvar för hela resekedjan, som finns där om något händer, som har hög servicenivå och som omfattas av paketreselagen. Som kund vill man helt enkelt inte riskera att bli utelämnad vind för våg om något händer och att det finns någon i ryggen som man vet både står för kvalitet och tar ansvar. Paketresans har fått en renässans och i Vings senaste resepanel *svarar nära 4 av 10 (38 procent) att det har blivit viktigare för dem att beställa sin resa hos en charterarrangör jämfört med innan pandemin.
2. Once in a lifetime-resor vs plånboksvänliga semestrar
Två parallella ytterligheter till resetrender är att både segmentet med premiumresenärer och prisjägare ökar. För de som inte är lika drabbade av den ekonomiska krisen hamnar Once in a lifetime-resor högt upp på önskelistan. Exotiska drömresmål som bla till Mauritius har under hösten ökat med närmare 130 procent jämfört med samma period innan pandemin, säsongen 2018/2019. Vänder man i stället blicken norrut fortsätter äventyr norr om polcirkeln att locka. Icehotel, som Ving lanserade under pandemin blev direkt en succé, och bara under det senaste året har antalet bokningar ökat med 25 procent. Samtidigt finns det en grupp som i allt högre utsträckning letar efter det optimala fyndet där i mångt och mycket plånboken får styra valet av både destination, reslängd och hotell, men jakten på de plånboksvänliga semestrarna handlar inte bara om pris utan också den kvalitet man får. Resmål som exempelvis Turkiet kan därför bli en riktig bubblare till sommaren då många söker prisvärda resor utan att tumma alltför mycket på vare sig standard eller kvalitet.
3. Drömmen om Grekland
Redan i år seglade Grekland upp som en storfavorit bland svenska semesterfirare och nu tyder allt på att det blir en riktig Greklandsommar även 2023. För att möta kundernas efterfrågan kommer Ving till sommaren att öka andelen resor till Grekland med 9 procentenheter jämfört med i fjol sommar. Jämför man med normalåret 2019, innan pandemin, reste 21 procent av Vings resenärer till Grekland medan Ving till sommaren 2023 kommer att ha en andel på 38 procent till de grekiska öarna.Att drömmen om Grekland är högst levande råder det inga tvivel om. När Ving frågade sin resepanel om vilket land man helst vill resa till sommar väljer nära 4 av 10 (36 procent) Grekland. Landet upplevs som genuint och är för många sinnebilden av en härlig Medelhavssemester, jämfört med många andra resmål i Medelhavet är det också relativt prisvärt. Grekland står för det stora uppsvinget kommande sommar, men givetvis lockar även Spanien och då främst till Mallorca som är sommarens enskilt största destination hos Ving.
Topp-5: Vilket resmål är du mest sugen på att boka i sommar? (Vings resepanel)
1. Grekland 36 %
2. Spanien 25,8 %
3. Kroatien 9 %
4. Cypern 7 %
5. Turkiet 4,6 %
4. Fler vill yoga och familjeträning ökar
Välmående och hälsa blir allt viktigare i samhället i stort, vilket också återspeglas på semestern. Under pandemin var det många som sökte sig bortom gymmen för att spela padel, cykla, vandra. 2022 fick både yoga och familjeträning ett tydligt uppsving. Antalet sökningar på yogaresor på Ving.se ökade under året med 82 procent jämfört med 2019 och det finns inget som tyder på att trenden är på väg att avta. Ving utökar därför yogautbudet nästa år med ännu fler platser till 2023. Att träna och ha roligt tillsammans med familjen är också en tydlig trend. Under2022 var SATS-klasserna Family Yoga och Family Crosstraining de två träningsaktiviteter som lockade allra mest på Vings egna familjehotell, Sunwing Family Resorts och Ocean Beach Club. Och liknande aktiviteter efterfrågas i allt större utsträckning.
5. Go local – upplev resmålet med alla sinnen
Strömningarna går åt det mer autentiska – att besöka platser bortom allfartsvägarna, hitta det lokala och småskaliga, besöka restauranger och smaka på den lokala matkulturen, vilket bla tar sig uttryck i att det finns en tydlig efterfrågan på närproducerad mat och säsongsanpassat utbud av frukt och grönt, men även i en önskan om att vilja utforska bekanta resmål på ett nytt sätt. Vings nya spektakulära utflykter på Gran Canaria med bla vanding och bergslättring blev exempelvis snabbt en succé och har på kort tid kommit att bli några av de allra mest efterfrågade utflykterna i Vings program på ön. Vilda djur i fångenskap som tvingas vara underhållning för turister på djurparker är däremot på väg bort. Istället vill man möta djuren på ett ansvarsfullt sätt i deras eget habitat. För att erbjuda resenärer möjlighet att fortsatt träffa djur under semestern, men under rätt premisser, har Ving inlett ett samarbete med World Animal Protection som är ett bollplank kring utflykter där man möter djur.
----------------
* Källa: Google Travel Report (Ipsos)
Ipsos, Essentials Report, Oct 6 to 10, 2022. Bas: 9986 respondenter i Norden.
* Om undersökningen Resepanelen
Resepanelen är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Den här panelen har besvarats av 8767 svenskar.Undersökningen genomfördes vecka 50, 2022. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät.
Kontakter
PRESSJOUR (endast för journalister)
För brådskande ärenden
Bilder








Länkar
Om
Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.
Följ Ving AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Ving AB
Rekordår för yogaresor - Ving storsatsar8.3.2023 10:43:30 CET | Pressmeddelande
Redan under årets första kvartal ser Ving ett rekordstort intresse för yogaresor och allt tyder nu på att 2023 blir ett rekordår. Aldrig tidigare har så många bokat en yogaresa med Ving och jämfört med 2019, innan pandemin, har antalet platser på yogaresorna ökat med nästan 40 procent. Researrangören möter den ökade efterfrågan med en storsatsning på yogaresor, nya samarbeten, slow zones på utvalda hotell samt en kombinerad yoga-vandringsresa på hemmaplan till Åre.
Ving korad till Sveriges bästa researrangör på Grand Travel Award 202324.2.2023 10:41:08 CET | Pressmeddelande
När resebranschens egen Oscarsgala Grand Travel Award igår gick av stapeln på Grand Hôtel i Stockholm stod det klart att Ving för nioende året i rad kammade hem vinsten i kategorin – Bästa researrangör. Vings flygbolag Sunclass Airlines, som var nominerat i kategorin bästa flygbolag i Europa, knep dessutom silvermedaljen.
Vings maskotar Lollo & Bernie får eget digitalt universum7.2.2023 10:24:31 CET | Pressmeddelande
Med över 51 miljoner visningar på Youtube är Vings omåttligt populära maskotar Lollo & Bernie ett stående inslag i många barnfamiljers hem. För att inte tala om alla hundratusentals barn och barnfamiljer som årligen träffar Lollo & Bernie på Vings familjehotell runtom i världen eller genom olika evenemang i Sverige. För att bredda målgruppen ytterligare görs nu en storsatsning på en fristående Lollo & Bernie-sajt online, vilket man blir först ut med i resebranschen i Norden.
Rivstart för resebokningarna 2023 – försäljningen upp med 224 procent hos Ving11.1.2023 09:34:56 CET | Pressmeddelande
Svenskarna hann knappt smälta julmaten förrän drömmen om sol och bad gav sig till känna. Hos Ving nära nog fördubblades trafiken in till Ving.se med fler aktiva sökningar på resor direkt efter jul* och när nyårsklockorna hade ringt in det nya året sköt bokningarna i höjden. Under vecka 1 ökade Vings försäljning med 224 procent jämfört med vecka 50. I januari finns nu få resor kvar och inför sportloven bokas de åtråvärda charteravgångarna på i snabb takt.
Ving och Åkestam Holst lanserar nytt kommunikationskoncept – Semestereffekten22.12.2022 12:10:44 CET | Pressmeddelande
När Ving i julhelgen lanserar sin stora sommarkampanj blir det under manéret ”Semestereffekten", ett koncept som beskriver den nästintill magiska känslan av välmående som ofta infinner sig när vi upplever en riktigt bra semester och glömmer vardagens stress och måsten. Kampanjen är framtagen i samarbete med Åkestam Holst och bakom reklamfilmerna står den internationellt erkända svenska regissören Adam Berg, som har skapat flera uppmärksammade reklamfilmer och som är aktuell med Netflix-satsningen Black Crab.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum