Spanska Turistbyrån

5 saker du bara kan göra I Spanien

bild spain.info

UPPTÄCKA GAUDI GENOM SJU AV HANS UNDERVERK

Sju av Gaudís verk har blivit utnämnda till UNESCO världsarv. De finns i Barcelona eller dess närområde. När man besöker de här byggnader förstår man varför det sägs om Gaudí att hans former påminner om naturen, och varför han så ofta geniförklaras. De sju byggnaderna är Casa Milà, Casa Batlló, Sagrada Familia, Casa Vicens, kryptan i Colonia Güell, Palau Güell och Park Güell. Utanför Katalonien men också i Spanien finns Capricho (i Comillas, Kantabrien) och Casa Botines (i León). De två sista nämns inte av UNESCO, men de är definitivt värda ett besök de också.

SMAKA DEN ENDA CIDERN I VÄRLDEN SOM TAPPAS FRÅN HÖGT.

I Asturien är cider mycket mer än bara en dryck. Det är en ikon. Och att kunna tappa cider ordentligt uppfattas av asturianerna som en skön konst. Vad är då att ”tappa från högt”? Det är det traditionella sättet att servera cider. Man lyfter flaskan med högra handen och håller glaset lågt i den vänstra. Flaskan lyfts över huvudet och man låter vätskan strila ner mot glasets kant. Vågar du försöka? Det finns ett antal olika ciderturism aktiviteter runtom i ciderregionen. Du kan till exempel besöka ciderhusen, llagares, där man tillverkar cider. Riktigt kul är naturciderfestivalen, som hålls i Gijon. I den samlas tusentals personer på stadens strand och alla tappar cider på samma gång vid ett visst klockslag.

För att se det här innehållet från res.cloudinary.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.

KÄNN DIG SOM EN JEDI OCH KORSA SEVILLAS PLAZA DE ESPAÑA

Detta komplex byggdes 1929 till Iberoamerikanska Utställningen som hölls det året. Torget är 170 meter lång och en av de vackraste i Sevilla. Du kanske känner igen den, även om du inte tidigare varit här. Det kan beror på att Anakin Skywalker, Padmé och R2-D2 korsar torget i filmen “Star Wars: Attack of the Clones.” Sevilla är därför ett måste för alla Star Wars fans. Och också för resten av galaxen.

SE SPANSK KEJSARÖRN OCH PANTERLO

Panterlon eller spanska lon är världens mest utrotningshotade kattdjur. Dock har läget tack och lov förbättrats något på senare år, och antalet djur har ökat upp till dagens 650 loar. De återfinns framför allt i Andalusiens Doñana och Sierra Morena. Om du bokar en guidad tur till Doñana och har maximal tur, kan du kanske se denna skygga vackra djur. Spanska kejsarörnen befinner sig i en liknande situation. En av Spaniens mest ikoniska fåglar är också en av de mest utrotningshotade. Boka in dig hos en guidad tur i nationalparkerna Guadarrama (strax norr om Madrid) och Monfragüe så får du chansen att se dess majestätiska flykt.

SE ANDRA GALAXER FRÅN VUlKANISKA ÖAR

Visste du att det finns någonting som kallas Starlight Reserves? Det är reservat spridda runt om i planeten, och som skyddas från ljusförorening för att platserna är perfekta för stjärnskådning. Spanien har 11 sådana platser av vilka tre ligger på Kanarieöarna. På La Palma, Fuerteventura och bergstopparna på Teneriffa kan man se otroliga stjärnhimlar. Besök gärna observatoriet Roque de los Muchachos på La Palma, stanna i en Starlight godkänd övernattningsplats och fota Vintergatan som du aldrig sätt den tidigare. Mot gryningskanten kan du promenera på vulkanranden på väg mot nya äventyr.

Mónica FernándezTuristbyråchef

bild spain.info

Spanska Turistbyrån
Nybrokajen 3

Turespaña – Spaniens Institut för Turism är ett organ som fått i uppdrag av den spanska staten att marknadsföra Spanien som en turistdestination. Turespaña bedriver sin verksamhet genom ett nätverk av 33 strategiskt placerade turistbyråer runt om i världen som interagerar lokalt med resebranschens olika aktörer, opinionsbildare och resenärer.

Spanska Turistbyrån i Stockholm, som är Turespañas kontor i Sverige, har till uppgift att bistå den  spanska turismsektorn genom marknadsföring av Spanien med hjälp av olika arrangemang som riktas till så väl verksamma inom resesektorn (presentationer, workshops, vidareutbildningar för agenter, deltagande i mässor mm) som till allmänheten (reklamkampanjer, aktiviteter i sociala medier och event), och genom analys och marknadsrapporter. För att stärka och positionera Spanien som resmål arbetar Spanska Turistbyrån även aktivt inom kommunikation och PR.

Läs mer om Spanien på spain.info och vår tidning på svenska upptackspanien.com.

Följ Spanska Turistbyrån

Senaste pressmeddelandena från Spanska Turistbyrån