5 tips för att välja arbetskläder

För att säkerställa säkerhet samt bekvämlighet under arbetsdagen bör du se till att dina arbetskläder är passande för dina arbetsuppgifter. Till skillnad från arbetskläder för kontorsarbete prioriteras rörlighet och säkerhet vid tillverkning av arbetskläder för branscher som industri och bygg.

Letar du efter arbetskläder till dig själv eller dina anställda och undrar hur du ska välja rätt kan du ta del av följande fem praktiska tips.

1.Välj kvalitetsplagg

För att dina arbetskläder ska hålla länge är det viktigt att du väljer kläder av hög kvalitet.

Ett företag som tillverkar mycket funktionella och bekväma arbetskläder för varje dag är Engelbert Strauss. De har allt från hantverkarbyxor med multifunktionella fickor till skyddsskor med stålhätta som inte bara ökar säkerheten på arbetsplatsen men även möjliggör rörlighet och bekvämlighet. Vad som utmärker marknadens bästa arbetskläder kan du läsa dig till här.

2.Välj arbetskläder efter arbetsplats

Innan du införskaffar arbetskläder är det viktigt att du analyserar de arbetskrav som finns och dess karaktär och utifrån detta tänker på vilka krav som ställs på arbetskläderna.

Men vad räknas egentligen som arbetskläder? Som namnet antyder är det kläder som bärs för arbete och dessa är ofta utformade för att vara praktiska i det yrke de används. Vanligen är det arbetsgivaren som bestämmer vad som gäller för den specifika arbetsplats

3.Välj yrkesplagg som överensstämmer med lagarna

Det kanske viktigaste gällande val av arbetskläder är att se till att arbetskläderna uppfyller de lagar som finns i branschen. Det finns till exempel särskilda krav på arbetskläder om arbetstagarna arbetar med farliga kemikalier eller arbetar med maskiner. Då måste all skyddsutrustning vara CE-märkt. För vissa specialkläder finns det exempelvis också krav om varningsfärger för att bidra till arbetstagarnas säkerhet.

Så när måste arbetskläder bäras? Arbetskläder ska bäras under hela dagen. Särskilt viktigt är detta om den anställda utsätts för slitage, nedsmutsning eller liknande under arbetsdagen.

Svårt att förstå vilka regler och lagar som gäller? Här hittar du en utförlig vägledning till arbetskläder för arbetstagare och arbetsgivare.

4.Välj plagg som prioriterar komfort

Allt eftersom arbetskläder bärs under hela arbetsdagen bör de även säkerställa komfort. Att tänka på det praktiska när man införskaffar arbetsplagg är otroligt viktigt eftersom anställda måste känna sig bekväma. Detta gäller oberoende av arbetsplats.

5.Välj arbetskläder som signalerar professionalitet

Rätt arbetskläder bör även signalera företagets professionalitet. Välj alltid en professionell klädsel som är i linje med företaget och dess image hos den publik du eller ni vänder er till.

Det är exempelvis smart att välja kläder vars färgskala matchar företagets logotyp. Arbetstagare är trots allt företagets ansikte utåt som eventuella kunder interagerar med. Därför bör användningen av lämpliga arbetskläder utstråla förtroende och vitalisera företagets professionella bild.

GetLEI lanserar SvenskLEI: En lokal hemsida för den svenska marknaden för utfärdandet av LEI koder31.1.2024 13:39:21 CET | Pressmeddelande

GetLEI, en ledande global leverantör av Legal Entity Identifier (LEI)-koder, har idag med glädje tillkännagivit lanseringen av SvenskLEI, en ny hemsida som är speciellt anpassad för att möta behoven hos den svenska marknaden. Denna lansering markerar ett betydande steg i företagets strävan att göra processen för att skaffa och hantera LEI-koder enklare och mer tillgänglig för svenska företag.