50% bokat: Stor efterfrågan på jul- och nyårsflyg till Sälen och Åre

Efterfrågan på klimatkompenserat flyg till svenska fjällen med BRA under både jul, nyår och sportlov är starkare nu än förra året samma tid. Från många orter har mer än hälften av alla flygstolar med BRA bokats.

Inga restriktioner

- Redan tidigt inför vintersäsongen är det tydligt att efterfrågan på skidflyg är stark och över förväntan. Det känns extra roligt eftersom vi öppnar fem nya linjer till en helt ny destination, säger Ulrika Matsgård som är kommersiell chef för flygbolaget BRA.

Att intresset för skidflyg till svenska fjällen är störst under skolloven är inte konstigt. Det är då flest har tid att resa. Samtidigt erbjuder BRA hela 90 procents rabatt på biljettpriset för alla barn 2-9 år.

BRA råder nu de som endast börjat fundera på skidresa med flyg till svenska fjällen i vinter, att fundera snabbare – annars riskerar de att bli utan flygstolar, då de mest attraktiva avgångarna fylls på i snabb takt.

De som har möjlighet att åka på skidresa till svenska fjällen mellan skolloven har större chans att hitta platser på de flyg man önskar, men även här ser BRA en jämn tillströmning av resenärer som börjar hitta till de klimatkompenserade flygresorna med BRA.

Från Stockholm Bromma

Från Stockholm Bromma till Sälen är 50 % av alla flygstolar bokade till Sälen över jul och nyår och efterfrågan är stor.

Till Åre-Östersund är drygt 50 % av platserna bokade över jul och nyår. Samma här vad gäller efterfrågan.

Från Göteborg

Jul- och nyårsresorna bokar på i rask takt och drygt 50 % av sportlovsresorna, vecka 7, från Göteborg har redan bokats till både Åre-Östersund och Sälen.

Från Malmö

Från Malmö är mer än hälften av alla platser bokade till Sälen-Trysil under jullovet. Även till sportlovet börjar det bli ont om platser, där är närmare 80 procent av platserna bokade.

Samma bokningsläge gäller för BRAs flyg till Åre-Östersund från Malmö.

Från Ängelholm

Störst tryck i bokningen är det ifrån Ängelholm till Sälen, där 80 procent (!) av platserna bokats över jul. Och drygt 50 procent av platserna över nyår. Samtidigt är redan drygt 50 procent av sportlovsavgångarna bokade.

Från Växjö

Från Växjö startar flygningarna till Sälen i slutet av januari 2020, med andra ord en månad senare än från övriga orter och eftersom reguljärflyg och inrikesflyg i synnerhet, bokas relativt nära avresa, har bokningsrallyt inte riktigt startat i Växjö ännu. Men även här ser efterfrågan stabil ut, så här långt.

Inga restriktioner

BRA flyger till Stockholm Bromma, Göteborg, Malmö, Umeå, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Helsingborg/Ängelholm, Östersund, Växjö, Trollhättan, Halmstad, Kristianstad, Norrköping, Sälen, Helsingfors, Berlin, Lyon.