500 000 kr till stärkt gemenskap i lokalsamhället

De första tio projekten inom Grannskapsinitiativet startas upp. I slutet av november lanserades Postkodstiftelsens nya initiativ. Nu har de första projekten beviljats stöd, och fler är på gång.

Inom Grannskapsinitiativet vill Svenska Postkodstiftelsen stötta projekt i närområdet som stärker gemenskapen mellan människor och bidrar till ökat välbefinnande och hälsa. Det handlar om små stöd och korta insatser som tillsammans kan bidra till ett levande, öppet och tillgängligt samhälle.

De 10 första projekten inom Grannskapsinitiativet genomförs i allt ifrån stadsdelen Ersboda i Umeå till byn Sandbäckshult i Mönsterås kommun. Först ut att få stöd var Kulturföreningen Roxy, som ska bjuda på musikvandringar genom Visby och den lokala musikhistorien.

- Stödet betyder så oerhört mycket för oss. En liten hårt kämpande förening med massor av arrangemang och ideella krafter, säger Johan Seige, ordförande för Kulturföreningen Roxy.

Bland initiativen finns också öppen frisbee för parkbesökare, ett gemensamt hönshusbygge vid ett äldreboende och cykelkurser för nyanlända.

- Stort Tack till Postkodstiftelsen, vi är så glada och tacksamma för stödet. Att kunna cykla ger en ökad frihet för många nyanlända att ta sig till skola, utbildning och arbete men också för att lära känna sin nya hemkommun och ta del av kommunens aktiviteter, friluftsliv och natur. Vi är övertygade om att tillgång till en cykel på ett hållbart sätt, bidrar till ett aktivt och hälsosamt liv, fler möjligheter till möten mellan nyanlända och fastboende och ett större socialt nätverk, säger Kajsa Marsk Rives, ordförande för En Utsträckt Hand Täby och Danderyd.

Ideella föreningar och allmännyttiga stiftelser i Sverige har möjlighet att söka projektstöd på 20 000 – 50 000 kronor inom Grannskapsinitiativet. Vi tar emot ansökningar löpande, och redan inom 2–6 veckor ges besked om stöd.

- Det är verkligen roligt att se en sådan variation av grannskapsstärkande initiativ, och vi ser fram emot fler idéer från hela landet, säger Marie Dahllöf, generalsekreterare för Svenska Postkodstiftelsen.

De 10 första projekten som får stöd inom Grannskapsinitiativet är

-        Kulturföreningen Roxy som vill bjuda på musikvandringar genom Visby och den lokala musikhistorien.

-        Skå Idrottsklubb och Bygdegård som vill ge barn på Färingsö möjlighet att prova på olika idrotter.

-        Insamlingsstiftelsen Choice som vill anordna en dag om hälsa för alla generationer på Östermalm i Stockholm.

-        Vän i Umeå som vill kombinera matglädje med samtal om hälsa och arbetsmarknad för kvinnor på Ersboda.

-        Räkusäll - Rättviks Kultursällskap som vill vidga kulturlivet i Rättvik med 6 nya kurser inom scenkonst.

-        Solklar Frisbee Förening som vill låta parkbesökare testa olika former av frisbee i Årsta i huvudstaden.

-        Historiska Föreningen Sandbäckshult-Hornsö som vill erbjuda historiska guidningar i nyskapade Carlsfors Naturpark.

-        Carl och Karin Larssons Släktförening som vill bjuda Faluborna på motion, natur och kultur i form av guidade vandringar längs Carl Larssonleden.

-        En Utsträckt Hand Täby och Danderyd som vill ge nyanlända personer chansen att lära sig cykla och uppleva friheten på cykel.

-        Växtvärket Malmö Ideell förening som villfrämja välbefinnande och möten mellan generations- och artgränser genom ett gemensamt hönshusbygge vid ett äldreboende i Sofielund.

Läs mer om Grannskapsinitiativet och alla projekten som får stöd här.

Svenska Postkodstiftelsen är förmånstagare till Svenska Postkodlotteriet och förmedlar tidsbestämda stöd till projekt som bidrar till en positiv samhällsförändring. Stiftelsen stöttar allmännyttiga organisationer i Sverige och internationellt som aktivt bidrar till uppfyllandet av de globala målen och att skapa positiv förändring genom konkreta insatser. Projekten handlar om allt från mänskliga rättigheter till miljöfrågor samt om social förändring och utbildning genom idrott och satsningar på kultur. Sedan 2007 har 1,7 miljarder förmedlats till över 700 projekt.

Postkodstiftelsen stärker idrott för social förändring i Sverige1.6.2022 11:40:49 CEST | Pressmeddelande