Riksidrottsförbundet/SISU Idrottsutbildarna

500 år gamla lekar i ny utställning

Den 30 oktober öppnar Riksidrottsmuseum utställningen Barnlekar – en målning från 1500-talet. Många av lekarna kan än idag ses på skolgårdar och vissa för tankarna till idrottens värld.
Foto: Riksidrottsmuseum - fri att använda.

Utställningen utgår ifrån en tavla målad av renässanskonstnären Pieter Bruegel d.ä.

I målningen leker runt 200 barn massor av olika lekar. Många av lekarna kan man se påskolgårdar i Sverige än i dag och några av dem för tankarna till idrottens värld.

– Det är oklart varför Bruegel målade tavlan. Genom århundradena har motivet tolkats olika. Forskaren Amy Orrock menar att Bruegel inspirerats av den samtida humanisten Erasmus av Rotterdam som skrev om vikten att barn rör på sig, inte minst för att lära sig mer i skolan. Det är en diskussion som förs än i dag, säger Karl Örsan, som har producerat utställningen.

Utställningen riktas framför allt mot barn som är mellan sju och tolv år gamla.

– Målningen har förstorats för att barn lättare ska kunna se vad som pågår. I förstoringen finns luckor med kluriga frågor och på andra håll i utställningen kan besökare prova på bland annat styltor, dragkamp och sten sax påse, säger Karl Örsan.

Karl Örsan
Intendent Riksidrottsmusem
karl.orsan@rfsisu.se

Foto: Riksidrottsmuseum - fri att använda.

Riksidrottsförbundet/SISU Idrottsutbildarna

Följ Riksidrottsförbundet/SISU Idrottsutbildarna