500 miljoner kronor i akut stöd till idrotten

500 miljoner kronor tilldelas som akut stödpaket av regeringen till större idrottsevenemang som tvingats ställa in på grund av corona/Covid-19.

- Det är mycket positivt att regeringen ser konsekvenserna för idrottsrörelsen och detta är ett välkommet steg som handlar specifikt om intäktsbortfall för större evenemang som ställs in.  Vi förstår att det är en mycket svår tidmen det är viktigt attävensmå ideellaföreningar får det ekonomiska stöd de behöver, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Onsdagen den 18 mars, lämnade Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet, över en första analys av de ekonomiska konsekvenserna för större idrottsevenemang som ställs in under perioden 12 mars till 30 april till kultur- och idrottsminister Amanda Lind. Nu har besked kommit att ett stödpaket beslutats på500 miljonerkronor.

- Det här visar att regeringen lyssnat på idrottsrörelsen vad gäller dettasteg. Vi kommer nu skyndsamt ta fram rutiner för hur pengarna ska fördelas. Ambitionen är att vi ska börja betala ut pengar så fort som möjligt till arrangörer av evenemang som varit tvungna att ställain,säger Björn Eriksson.

Riksidrottsförbundet har fått förtroendet att fördela stödet till de inom idrotten som drabbats av kostnader på grund av arbetet för att minska smittspridning avcorona. Riksidrottsförbundet kommer omgående arbeta vilka kostnader och hur stödet betalas ut.

Riksidrottsförbundet kommer fortsatt föra en dialog med regeringen om ytterligare åtgärder.

Informationssida Idrotten och coronaviruset

Frågor och svar corona och idrotten

RF-SISU:s 19 regionala organisationer, RF-SISU distrikt ger idrottsföreningar stöd i idrottsfrågor och med folkbildning. Idrottsrörelsen består av cirka 20 000 idrottsföreningar och drygt tre miljoner medlemmar.