5000 anhöriga saknas av personer i Sverige

Varje år förlorar tusentals människor kontakten med varandra i samband med krig, konflikt och naturkatastrofer. Just nu saknar minst 1 300 människor i Sverige information om vad som hänt nästan 5 000 anhöriga. Att leva i ovisshet om vad som hänt en älskad anhörig kan vara oerhört plågsamt och gör det svårt att gå vidare i livet.

Den 30 augusti uppmärksammar Internationella rödakors- och rödahalvmånerörelsen The International Day of the Disappeared. Detta för att hedra de människor som saknas efter krig och konflikt eller som har försvunnit längs flyktvägarna, samt deras anhöriga. För varje saknad person finns många familjemedlemmar som lever i ovisshet utan att veta om deras anhöriga är döda eller vid liv. Det finns även många praktiska problem som den som saknar en anhörig brottas med både socialt, juridiskt och ekonomiskt. Den internationella rödakors- och rödahalvmånerörelsens nätverk gör det möjligt att på olika sätt efterforska familjemedlemmar på de flesta ställen i världen.

– Många av de här saknade personerna kommer aldrig att återfinnas och deras anhöriga kommer fortsatt tvingas leva i ovisshet. Vi vet att det är oerhört svårt att gå vidare när man inte vet vad som har hänt en älskad partner, barn, bror eller syster. Det påverkar den psykiska hälsan och möjligheten att etablera sig i ett nytt land, säger Martin Ärnlöv generalsekreterare på Svenska Röda Korset.

Många anhöriga som har saknade familjemedlemmar vänder sig till Röda Korset för att få svar. I samband med flyktingsituationen 2015 och fram till 2018 såg Svenska Röda Korset en drastisk ökning av antalet ärenden. De flesta ärenden var barn och unga vuxna som förlorat kontakten med sina familjemedlemmar i eller på väg till Europa, ofta i samband med resa över Medelhavet. I flera fall arbetar därför Internationella rödakors- och rödahalvmånerörelsen tillsammans för att samordna insamling av DNA från familjemedlemmar och med myndigheter i olika länder kring Medelhavet.

Sedan ett par år tillbaka har antalet nya efterforskningsförfrågningar till Svenska Röda Korset sjunkit, inte på grund av att behovet minskat, utan snarare som en följd av att gränskontroller och andra hinder gjort det svårare att komma till Sverige. Varje öppnat ärende kan pågå under lång tid innan svar om saknade anhöriga kan lämnas. Fortfarande arbetar Svenska Röda Korset med ärenden kopplade till konflikten på Balkan och andra världskriget.

– Vi vet att den nationella såväl som europeiska migrationspolitiken påverkar antalet saknade. Begränsningar i rätten till familjeåterförening tvingar exempelvis fler kvinnor och barn att genomföra livsfarliga resor över Medelhavet. Senast för ett par veckor sedan såg vi en ny tragedi där 45 flyktingar och migranter omkom utanför Libyens kust, säger Martin Ärnlöv.

Att ge anhöriga information om vad som hänt betyder oerhört mycket för den psykiska hälsan och etableringen i ett nytt land. Röda Korset understryker därför vikten av att svenska myndigheter, i enlighet med den internationella humanitära rätten, ser till att anhöriga till personer som saknas får rätt stöd, och underlättar för dem att utöva sin rätt att få veta vad som har hänt, samt ser över de regelverk som får konsekvenser - juridiskt, ekonomiskt och socialt – för de drabbade anhöriga.

• Per den 31 juli fanns det ca 1300 pågående efterforskningsärenden hos Svenska Röda Korset. Det betyder att minst 1 300 personer i Sverige saknar en anhörig. Eftersom en person ofta saknar mer än en anhörig letar Röda Korset i dagsläget efter nästan 5000 saknade personer. 60 % av de som saknas är barn.

Mamma med bild på sin saknade son
Martin Ärnlöv, generalsekreterare Svenska Röda Korset
Diagrammet visar Svenska Röda Korsets in/utkommande efterforskningsförfrågningar där saknade personer eftersöks utomlands eller i Sverige. Siffran för 2020 sträcker sig fram till och med 20 augusti 2020.

Nomineringarna till Röda Korsets Journalistpris 2024 är klara27.3.2024 07:50:00 CET | Pressmeddelande

Sedan 2006 har Svenska Röda Korsets journalistpris belönat en journalistisk gärning – i form av ett reportage eller särskild satsning – som under föregående år ökat förståelsen för de humanitära konsekvenserna och komplexiteten i dagens kriser eller katastrofer, ute i världen såväl som i Sverige. Idag har 14 bidrag gått vidare i nomineringen till Svenska Röda Korsets journalistpris 2024.

Ny mätning: tuffare ekonomiskt läge för barnfamiljer20.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

En ny Sifo-undersökning bekräftar civilsamhällets beskrivning: ett tufft ekonomiskt läge för barnfamiljer med små ekonomiska marginaler. Undersökningen gjord på uppdrag av Röda Korset, Hyresgästföreningen, Majblomman och Rädda Barnen visar att 4 av 10 ensamstående föräldrar med lägre inkomst har behövt låna pengar för att kunna betala grundläggande utgifter de senaste sex månaderna. 1 av 5 ensamstående föräldrar med lägre inkomst har inte haft råd att äta sig mätt vid något eller flera tillfällen de senaste sex månaderna. Läget för de mest utsatta familjerna är allvarligare än förra året.

Inbjudan till pressbriefing om barnfamiljers ekonomiska svårigheter7.3.2024 09:59:51 CET | Pressinbjudan

Välkomna till pressbriefing den 19 mars! Hyresgästföreningen, Majblomman, Rädda Barnen och Röda Korset bjuder in för att presentera en ny Sifo-undersökning om barnfamiljers ekonomiska situation idag. Undersökningen presenterar siffror på barnfamiljers svårigheter med vardagsekonomin och föräldrars möjligheter att förse sina barn med fritidsaktiviteter, mat, kläder och hur de ser på den ekonomiska situationen. Men också för att berätta hur trycket på våra verksamheter ökat i samband med det tuffa ekonomiska läget.

Ny rapport: Den ekonomiska situationen för ukrainska flyktingar i Sverige är akut23.2.2024 07:55:00 CET | Pressmeddelande

En enkät gjord av Röda Korset som besvarats av 374 ukrainska flyktingar visar att många upplever situationen i Sverige som svår. Centrala hinder som återkommer är att dagersättningen är otillräcklig, svårigheter när det gäller tillgången till vård och som uppkommer vid avsaknad av personnummer. Den låga dagersättningen har skapat en akut situation och idag lever ett stort antal flyktingar i stor utsatthet i Sverige.