5000 anhöriga saknas av personer i Sverige

Varje år förlorar tusentals människor kontakten med varandra i samband med krig, konflikt och naturkatastrofer. Just nu saknar minst 1 300 människor i Sverige information om vad som hänt nästan 5 000 anhöriga. Att leva i ovisshet om vad som hänt en älskad anhörig kan vara oerhört plågsamt och gör det svårt att gå vidare i livet.

Den 30 augusti uppmärksammar Internationella rödakors- och rödahalvmånerörelsen The International Day of the Disappeared. Detta för att hedra de människor som saknas efter krig och konflikt eller som har försvunnit längs flyktvägarna, samt deras anhöriga. För varje saknad person finns många familjemedlemmar som lever i ovisshet utan att veta om deras anhöriga är döda eller vid liv. Det finns även många praktiska problem som den som saknar en anhörig brottas med både socialt, juridiskt och ekonomiskt. Den internationella rödakors- och rödahalvmånerörelsens nätverk gör det möjligt att på olika sätt efterforska familjemedlemmar på de flesta ställen i världen.

– Många av de här saknade personerna kommer aldrig att återfinnas och deras anhöriga kommer fortsatt tvingas leva i ovisshet. Vi vet att det är oerhört svårt att gå vidare när man inte vet vad som har hänt en älskad partner, barn, bror eller syster. Det påverkar den psykiska hälsan och möjligheten att etablera sig i ett nytt land, säger Martin Ärnlöv generalsekreterare på Svenska Röda Korset.

Många anhöriga som har saknade familjemedlemmar vänder sig till Röda Korset för att få svar. I samband med flyktingsituationen 2015 och fram till 2018 såg Svenska Röda Korset en drastisk ökning av antalet ärenden. De flesta ärenden var barn och unga vuxna som förlorat kontakten med sina familjemedlemmar i eller på väg till Europa, ofta i samband med resa över Medelhavet. I flera fall arbetar därför Internationella rödakors- och rödahalvmånerörelsen tillsammans för att samordna insamling av DNA från familjemedlemmar och med myndigheter i olika länder kring Medelhavet.

Sedan ett par år tillbaka har antalet nya efterforskningsförfrågningar till Svenska Röda Korset sjunkit, inte på grund av att behovet minskat, utan snarare som en följd av att gränskontroller och andra hinder gjort det svårare att komma till Sverige. Varje öppnat ärende kan pågå under lång tid innan svar om saknade anhöriga kan lämnas. Fortfarande arbetar Svenska Röda Korset med ärenden kopplade till konflikten på Balkan och andra världskriget.

– Vi vet att den nationella såväl som europeiska migrationspolitiken påverkar antalet saknade. Begränsningar i rätten till familjeåterförening tvingar exempelvis fler kvinnor och barn att genomföra livsfarliga resor över Medelhavet. Senast för ett par veckor sedan såg vi en ny tragedi där 45 flyktingar och migranter omkom utanför Libyens kust, säger Martin Ärnlöv.

Att ge anhöriga information om vad som hänt betyder oerhört mycket för den psykiska hälsan och etableringen i ett nytt land. Röda Korset understryker därför vikten av att svenska myndigheter, i enlighet med den internationella humanitära rätten, ser till att anhöriga till personer som saknas får rätt stöd, och underlättar för dem att utöva sin rätt att få veta vad som har hänt, samt ser över de regelverk som får konsekvenser - juridiskt, ekonomiskt och socialt – för de drabbade anhöriga.

• Per den 31 juli fanns det ca 1300 pågående efterforskningsärenden hos Svenska Röda Korset. Det betyder att minst 1 300 personer i Sverige saknar en anhörig. Eftersom en person ofta saknar mer än en anhörig letar Röda Korset i dagsläget efter nästan 5000 saknade personer. 60 % av de som saknas är barn.

Mamma med bild på sin saknade son
Martin Ärnlöv, generalsekreterare Svenska Röda Korset
Diagrammet visar Svenska Röda Korsets in/utkommande efterforskningsförfrågningar där saknade personer eftersöks utomlands eller i Sverige. Siffran för 2020 sträcker sig fram till och med 20 augusti 2020.

Röda Korset: Kommentar på migrationskommitténs betänkande 15.9.2020 15:32:11 CESTPressmeddelande

Idag tog justitieminister Morgan Johansson emot betänkandet från den parlamentariska migrationspolitiska kommittén. Betänkandet lämnar förslag på ett antal områden, bland annat föreslår man att nuvarande längd på tidsbegränsade tillstånd permanentas och att permanenta uppehållstillstånd endast ska kunna ges om den sökande uppfyller vissa krav, vilket är helt nytt i Sverige. Betänkandet föreslår också att en humanitär skyddsgrund införs och att försörjningskraven för familjeåterförening blir kvar.

En majoritet av svenskarna är fortsatt positiva till en medmänsklig migrationspolitik  9.9.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

En majoritet av svenskarna är fortfarande för att barn och föräldrar som splittrats på flykt ska kunna återförenas i Sverige, att svårt sjuka barn och vuxna ska ha möjlighet att stanna och att barn som vistats länge i Sverige och lärt sig språket ska kunna stanna här. Det visar en ny opinionsundersökning från Novus gjord på uppdrag av Svenska Röda Korset, Rädda Barnen och Svenska kyrkan.