59 avtal tecknade

Almegas förbund har under de senaste dagarna tecknat flera nya avtal. Totalt har Almega nu tecknat 59 avtal i årets avtalsrörelse vilket är mer än någon annan arbetsgivarpart på den svenska arbetsmarknaden. Samtliga avtal håller sig inom ramen om 6,5 procent i kostnadsökningar.

Almega Tjänsteförbunden har tecknat avtal för Järnvägsinfrastruktur med ST, Saco-TJ, Sveriges Ingenjörer och Ledarna. Tillsammans med tidigare träffade avtal innebär det att avtal träffats med samtliga fackförbund på avtalsområdet.

För avtalsområdet spårtrafik har Almega Tjänsteförbunden träffat avtal med ST. På avtalsområdet återstår att teckna avtal med Saco-TJ och Sveriges Ingenjörer.

Almegas förbund Vårdföretagarna har träffat avtal med SRAT för Tandhygienister och med Unionen för Tandvård.

Med Unionen och SRAT har Almega Tjänsteföretagen tecknat avtal för Gymbranschen.

Samtliga avtal är tecknade på tre år och följer det märke som etablerades av industrin och håller sig inom ramen om 6,5 procent i kostnadsökningar under avtalsperioden.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-551 140 65

Tjänsteindikatorn Q2: Uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten bruten20.6.2018 06:57Pressmeddelande

För första gången sedan 2014 visar Almegas Tjänsteindikator att den uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten i den privata tjänstesektorn är bruten. Detta trots en fortsatt stark konjunktur. Indikationen är att företagen inom särskilt kunskapsintensiva tjänstebranscher anpassar sig efter den akuta kompetensbristen. Något som drabbar tillväxten i stort då den privata tjänstesektorn står för 66 procent av näringslivets förädlingsvärde.