59 avtal tecknade

Almegas förbund har under de senaste dagarna tecknat flera nya avtal. Totalt har Almega nu tecknat 59 avtal i årets avtalsrörelse vilket är mer än någon annan arbetsgivarpart på den svenska arbetsmarknaden. Samtliga avtal håller sig inom ramen om 6,5 procent i kostnadsökningar.

Almega Tjänsteförbunden har tecknat avtal för Järnvägsinfrastruktur med ST, Saco-TJ, Sveriges Ingenjörer och Ledarna. Tillsammans med tidigare träffade avtal innebär det att avtal träffats med samtliga fackförbund på avtalsområdet.

För avtalsområdet spårtrafik har Almega Tjänsteförbunden träffat avtal med ST. På avtalsområdet återstår att teckna avtal med Saco-TJ och Sveriges Ingenjörer.

Almegas förbund Vårdföretagarna har träffat avtal med SRAT för Tandhygienister och med Unionen för Tandvård.

Med Unionen och SRAT har Almega Tjänsteföretagen tecknat avtal för Gymbranschen.

Samtliga avtal är tecknade på tre år och följer det märke som etablerades av industrin och håller sig inom ramen om 6,5 procent i kostnadsökningar under avtalsperioden.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-551 140 65

Kommentar till AF:s månadsstatistik: Almega kräver stopp för nya extratjänster12.10.2018 12:01Pressmeddelande

Arbetsförmedlingens månadsstatik för september 2018 visar att antalet deltagare i stöd och matchning och arbetsmarknadsutbildning fortsätter att minska. Antalet deltagare i stöd och matchning och arbetsmarknadsutbildning är 12212 respektive 6406. - Stöd- och matchning och arbetsmarknadsutbildningar är effektiva insatser som ofta leder till jobb. Men insatserna har aldrig tidigare haft så få deltagare. Personalbristen är ett av företagens största tillväxthinder. Därför måste arbetslösa tvärtom matchas och utbildas mycket mera aktivt än vad som sker idag, säger Andreas Åström chef för Påverkan och Kommunikation på Almega För ett år sedan var antalet arbetssökande som gick på dessa insatser 20635 respektive 7733. Arbetsförmedlingens månadsstatistik samtidigt visar på stark efterfrågan på arbetskraft och många lediga jobb. Personalbristen är fortsatt ett av företagens största tillväxthinder. - Ytterligare minst 15000 arbetslösa bör matchas eller påbörja arbetsmarknadsutbildning redan under

Ny regering måste riva hinder för tjänstetillväxt26.9.2018 07:30Pressmeddelande

Takten i produktionstillväxten i den privata tjänstesektorn ligger kvar på en lägre nivå än 2017, när konjunkturen tycks ha toppat i tjänstesektorn. Inbromsningen beror framför allt på den utbredda bristen på personal, som hindrar tjänsteföretagen från att expandera. Efterfrågan ligger dock fortsatt på en hög nivå, även om det finns en förväntan om att efterfrågan kommer minska något de närmsta månaderna. En ny regering måste på allvar ta tag i de strukturella hinder som finns för att åtgärda kompetensförsörjningsproblemen, i god tid innan lågkonjunktur kommer. Den bedömningen gör Almega i samband med tredje kvartalets Tjänsteindikator.