6 av 10 föräldrar tror att andras tonåringar dricker alkohol på Halloween

Foto: Szabó János/Unsplash

– Det är färre unga som dricker alkohol idag än tidigare, men just Halloween och höstlovet är ett tillfälle då många kommer i kontakt med alkohol. Därför är det viktigt att du som förälder visar engagemang, visar att du bryr dig. Om din tonåring är ute med kompisar, ring och kolla läget under kvällen, säger Karin Hagman, vd på IQ.

IQs undersökning bland tonårsföräldrar visar att de tror att det är vanligt med alkohol under Halloween och höstlovet. Sex av tio tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol vid Halloween, och fyra av tio under höstlovet. Däremot tror inte ens var tionde förälder att deras egna tonåringar dricker alkohol under höstlov eller vid Halloween.

– Det är lätt att tro att det bara är andras ungar som dricker alkohol men troligtvis är din son eller dotter precis som sina kompisar – och det måste man som förälder vara förberedd på. Att prata med ditt barn om alkohol är ett sätt att visa att du bryr dig och något som de allra flesta tonåringar uppskattar, säger Karin Hagman.

När vi frågar tonåringarna själva svarar närmare sju av tio att de tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol i samband med höstlov och Halloween.

För att underlätta för föräldrar att prata med tonåringar om alkohol finns IQs handbok Tonårsparlören med tips, fakta och argument. Den finns som fysisk bok, digitalt på tonårsparlören.se och som ljudbok på bland annat Spotify.

IQs tre tips till tonårsföräldrar inför höstlovet:

Ring och stäm av läget

Oavsett om ditt eller dina tonårsbarn är ensamma hemma, eller ute med kompisar, är det bra att ringa och kolla läget. Att ringa visar att du bryr dig. Tala gärna om i förväg att du tänker ringa, så att ditt barn förstår varför.

Prata med andra föräldrar

Prata med föräldrar till ditt barns kompisar. Det är ofta ett stort stöd att prata med någon som befinner sig i samma situation. Det blir samtidigt lättare att hantera kommentarer som ”alla andra får ju…”.

Köp inte ut

Många tror att man har bättre koll på vad ungdomarna dricker om man själv köper alkoholen. Men den som får ett par öl hemifrån kommer sannolikt inte att nöja sig med det. Det finns inga tecken på att ungdomar undviker att kontakta till exempel langare för att de redan fått några öl hemifrån.

Mer om undersökningarna i bifogat faktablad.

Foto: Szabó János/Unsplash
Karin Hagman, vd IQ