Framfot

6 gånger fler saknar mening på jobbet när chefen sviker

Ledarskapet har stor inverkan på känslan av meningsfullhet på jobbet. Det visar en ny undersökning från Framfot, där 2852 personer svarat på frågor om bland annat meningsfullhet och stöd från närmsta chef.
6 gånger fler saknar mening på jobbet när chefen sviker

Bara 2% av de som upplever ett starkt stöd från sin närmsta chef svarar att de aldrig eller nästan aldrig upplever sina arbetsuppgifter som meningsfulla. Motsvarande siffra med mindre eller inget stöd alls är 12%. Det är 6 gånger så många och det tycks alltså som att organisationer med stöttande ledare lyckas skapa högre känsla av meningsfullhet för sina medarbetare.

”Vi ser ett överraskande stort gap mellan de båda grupperna”, säger Erik Sjögren, marknads- och analyschef på Framfot företagsutbildning. ”Vi vet att ledarskapet är viktigt. Att vi nu kan koppla det till den viktiga känslan av meningsfullhet på jobbet, och visa siffror på det, är bra”.

Lönsamt i flera led med stöttande chefer

Hela 87% av de som upplever ett starkt stöd från sin närmsta chef svarar att de varje eller nästan varje dag upplever sina arbetsuppgifter som meningsfulla. Av de som saknar stöd från sin chef upplever bara 59% detsamma.

Av de som upplever sina arbetsuppgifter som meningsfulla har 57% också svarat att de tycker att organisationen går bra eller väldigt bra och hela 67% upplever att deras arbetsgrupp går bra eller väldigt bra. En tydlig påminnelse om hur ledarnas beteende påverkar i flera led och organisationen i helhet.

👉 Se hela studien här.

Vill du vara säker på att du inte missar några nyheter från oss?

Tips, videos, mallar och interaktiva tester väntar!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev Framgångsmagasinet!

Kontakta oss om du vill veta mer om ledarskaputveckling!

Ladda ned bild
2 procent av de som upplever ett starkt stöd från sin närmsta chef svarar att de aldrig eller nästan aldrig upplever sina arbetsuppgifter som meningsfulla. Motsvarande siffra med mindre eller inget stöd alls är 12 procent.
Ladda ned bild

Framfot
Rålambsvägen 17

0220-600 680https://www.framfot.se

Vi tror på utveckling som en väg till framgång
Vi älskar att göra det vi gör, och det är att hjälpa andra att bli bäst på det de gör. Vi vet att utveckling och glädje i arbetslivet går hand i hand. Och människor som får rum att växa skapar tillväxt. Därför brinner vi för att skapa mod och engagemang som leder till förändring

Utbildning för framgång
Vill du bli bäst på det du gör? Och ha roligt medan du gör det? Vi erbjuder behovsanpassade och praktiska utbildningar där du får stöd före, under och efter. Hur vi gör det utgår helt från din situation och dina förutsättningar.

Bli trygg i din roll som ledare med rätt kompetensutveckling 💡
Vi hjälper dig att våga ta steget och lyckas i yrkeslivet. Med praktiska och behovsanpassade utbildningar får du rätt förutsättningar för att lyckas i rollen och nå framgång.

🔸 Certifierad ledare

Komplett chefsutbildning för dig som vill bli trygg och respekterad i rollen som ledare.

🔸 Ny som chef

Ny som chef är ledarskapsutbildningen för dig som vill öka din kompetens och känna dig säker i ditt nya ledarskap.

🔸 Bygga team

Ledarskapsutbildning för dig som vill bygga framgångsrika team som når organisationens mål.

🔸 Coachande ledarskap

Coachande ledarskap är en utbildning för dig som vill stärka personalens förmåga till självständigt arbete.

Se alla utbildningar på framfot.se

Följ Framfot

Senaste pressmeddelandena från Framfot

Ökad stress på jobbet efter invasionen3.5.2022 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Jod och krislådor är slutsålda samtidigt som vevradion har chans att vinna pris som mest sålda produkt under 2022. Ryssland invaderar Ukraina och svensken har anammat ”prepping” som krisstrategi – men hur mår vi egentligen? En undersökning av Framfot visar att hela 40% ofta upplever negativ stress på sin arbetsplats trots att organisationen och teamet går bra, chefen stöttar och arbetsbelastningen är okej. Så var kommer den negativa stressen ifrån?