6 månaders fullbetald föräldraledighet ska attrahera talanger hos Allente

Tv-operatören Allente, en sammanslagning av Viasat och Canal Digital, erbjuder sina anställda i Sverige att behålla 100% av sin lön i upp till sex månader vid föräldraledighet. Detta som ett sätt att attrahera och behålla talanger på en snabbrörlig arbetsmarknad, och samtidigt bidra till ökad jämställdhet. "Få saker i livet är så stora som att få barn, och vi vill göra det möjligt för våra medarbetare att ta ut en ordentlig föräldraledighet. Vi hoppas att vi kan uppnå en bättre jämställdhet genom att erbjuda samma villkor för alla anställda, oavsett hur familjesammansättningen ser ut", säger Elisabeth Monrad-Hansen, HR-chef på Allente.

Elisabeth Monrad-Hansen, HR-chef hos tv-operatören Allente

När företagsledare och HR-chefer får frågan vilken deras största utmaning inför framtiden är, svarar många ”att hitta rätt talanger”. I vissa branscher är kandidatbristen enorm och i pandemins spår har det följt en våg av jobbyten. Fenomenet har till och med fått ett namn: ”The big quit”. Det har nu blivit viktigare än någonsin att attrahera och behålla talanger.

Detta vill tv-operatören Allente möta upp genom att erbjuda sina anställda i Sverige att behålla 100% av sin lön i upp till sex månader vid föräldraledighet. Den nya policyn gäller från 1 januari 2022, och på upp till 20 prisbasbelopp.

Elisabeth Monrad-Hansen, HR-chef på Allente: ”Vi ser att allt fler värdesätter andra saker än lön när de väljer arbetsgivare. Flexibla tider, förmånlig tjänstepension, ett sunt hållbarhetstänk och möjlighet till vinstutdelning kan vara några faktorer som spelar in, men vanligast är trots allt att hitta en framtid där en balans mellan arbete och privatliv är möjlig. Få saker i livet är så stora som att få barn, och vi vill göra det möjligt för våra medarbetare att ta ut en ordentlig föräldraledighet. Vi hoppas att vi kan uppnå en bättre jämställdhet genom att erbjuda samma villkor för alla anställda, oavsett hur familjesammansättningen ser ut. Det ska alltid löna sig att ta föräldraledigt hos Allente.”

Elisabeth fortsätter: ”Erfarenheten visar att de medarbetare som är engagerade i sitt familjeliv också är engagerade i sitt jobb. Säg den medarbetare som inte kommer tillbaka från föräldraledigheten med en helt ny nivå av kreativitet, lösningstänk och förmåga att hålla många bollar i luften. Vi ser en ordentlig föräldraledighet som en win-win för både samhället, arbetsgivaren och medarbetaren.”

Elisabeth Monrad-Hansen, HR-chef hos tv-operatören Allente

Allente är en nordisk tv-distributör som erbjuder tv-lösningar av hög kvalitet via satellit och bredband till över en miljon kunder i Sverige, Norge, Danmark och Finland. I Sverige erbjuder man även bredbandslösningar, utan tv-paket. Företaget grundades i maj 2020 efter en sammanslagning av Canal Digital och Viasat Consumer. Allente har huvudkontor i Stockholm och Oslo, VD är Jonas Gustafsson. Företaget ägs 50/50 av Telenor Group och NENT Group.

Brett sportutbud på puben via Allente1.4.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Tv-distributören Allente, sammanslagningen av Viasat och Canal Digital, har ingått ett samarbete med sportplattformen StayPublic. Allente kan nu som enda distributör erbjuda offentlig visningslicens för StayPublics breda portfölj av internationell, nationell och lokal sport. “StayPublics portfölj av sportsändningar är otroligt intressant både för den som vill följa en stor liga som Ligue 1, eller det lokala bandylaget,” säger Martin Askatraud, säljchef för B2B, på Allente.

Prisbelönt tv-box lanseras på svenska marknaden22.2.2022 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Den nordiska tv-distributören Allente, sammanslagningen av Viasat och Canal Digital, lanserar nu sin tv-box Allente 1. Boxen var en av de första att integrera Google Common Broadcast Stack i en Androidbaserad tv-box, vilket innebär att den är en del av Googles ekosystem av röst- och tv-tjänster. Allente 1 lanseras i de nordiska länderna under 2022, med start i Sverige idag. “Lanseringen av Allente 1 är en viktig milstolpe för oss, våra kunder och våra partners”, säger Allentes teknologichef Jon Espen Nergård.