6 viktiga saker som många företagare missar

Idag så är det mer eller mindre en självklarhet för många företagare att ha en hemsida där man marknadsför sina produkter och tjänster mot en potentiell marknad. Det har aldrig varit enklare än nu att antingen köpa en färdig hemsida eller att designa sin hemsida själv genom alla de olika typer av färdiga mallar som oftast finns i tusentals olika alternativ att välja mellan.

Allt detta är såklart fantastiska möjligheter för Sveriges alla företagare som bara på någon timme kan ha sin hemsida färdig och klar. Efter att man väl har sin hemsida online så är det väl också bara att slå sig till ro och vänta in alla kunder som per automatik ska hitta till hemsidan? Detta vore ju suveräna nyheter för ett företag om det vore så väl, något som i stort sett aldrig stämmer i praktiken och som tyvärr många företagare även missar.

Där många företagare tror att man är klara och där man nu enbart behöver vänta så är det i själva verket nu som allting egentligen börjar och där man aktivt behöver driva trafik och kunder till sin hemsida, men hur går detta då till i praktiken?

Sökmotoroptimering

Att optimera sin hemsida för att driva in organisk (ej betald) trafik är absolut nödvändigt. Sökmotoroptimering eller SEO (Seach Engine Optimization) är något som man kan göra helt och hållet själv eller som man kan anlita en duktig SEO-byrå att göra. Några exempel på SEO är att ens hemsida har snabb laddningstid, gott om länkar från andra kvalitativa webbplatser, har sökfraser som potentiella kunder söker efter m.m.

Det är dock bra att vara medveten om att det kan ta lång tid att lära sig SEO men om man ändå är fast besluten för att lära sig, ja då är ett bra första steg att söka på “SEO-tips” eller “Lära mig SEO” hos de olika sökmotorerna. Behöver man ytterligare SEO-tips på vägen så finns hjälp att få via Amellagrace.se.

Med kunden i fokus

En hemsida bör alltid ha kunden i fokus. Kunden ska lätt och smidigt kunna navigera på webbplatsen oavsett om kunden surfar in på hemsidan via sin mobil, surfplatta eller på en vanlig PC.

Det ska alltid vara lätt att hitta det man söker på webbplatsen och det när kunden väl gör ett köp så bör det enbart ta kunden 2-3 klick på webbplatsen innan köpet har genomförts. Ju flera klick som kunden behöver göra desto större risk är det att kunden tröttnar på alla omständiga steg och väljer då många gånger att lämna webbplatsen.

Ett erbjudande lockar alltid

Alla kunder gillar ett eller flera riktigt saftiga erbjudanden. Kunden ska inte behöva leta med ljus och lykta efter detta utan det ska framgå klart och tydligt så fort besökaren surfar in på webbplatsen.

Visa upp vad tidigare kunder säger

Nöjda kunder är den bästa reklamen som ett företag kan få. Trots detta så glömmer många företagare bort att ha med recensioner på sina hemsidor där tidigare kunder berättar om sina gjorda köp.

Det ska vara enkelt att kontakta företaget

Kontaktuppgifterna till företaget ska alltid vara klart och tydligt synliga för besökarna på en hemsida. Ju fler möjligheter till kontakt som exempelvis via telefon, adress, E-post och chatt, desto bättre.

Det är inte alltid att man kan besvara kundens eventuella frågor på studs men var alltid noga med att återkoppla till kunden så snabbt som det bara är möjligt, för varje timme som går som man inte återkommer till kunden ökar också risken att kunden går förlorad.

Annonsering

Annonsering är i stort sett alltid ett absolut måste. Många företagare ser tyvärr annonsering som en onödig kostnad istället för att se det för vad det egentligen är, en riktigt bra investering.

Idag så finns oändliga annonseringsmöjligheter att kunna göra via kanaler som Facebook, Instagram, Google Ads m.m, här behöver du som företagare analysera din målgrupp och annonsera där din målgrupp också befinner sig.

Glöm heller aldrig bort att oavsett vilken eller vilka olika typer av annonseringskanaler du som företagare än beslutar dig för så ska du alltid ha med ett riktigt bra erbjudande som kunderna inte kan motstå.