600 miljoner kronor till idrottsrörelsen

Idrottsrörelsen ges 600 miljoner kronor i ytterligare stöd. Det meddelade regeringen idag. Extra fokus för stödet ska vara barn och ungdomar.

– Ett glädjande besked. Idrottsrörelsen drabbas fortfarande hårt av pandemin och de restriktioner som gäller. Även om vi ser ljuset i tunneln ser vi också att det kommer att ta tid att få återgå till helt normal verksamhet och viktigast av allt är våra barn och ungdomar, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Det är regeringspartierna tillsammans med Centern och Liberalerna som föreslår 600 miljoner kronorna i vad de kallar ett kris- och stimulansstöd efter diskussioner med idrottsrörelsen. Den slutgiltiga fördelningen av stödet ska enligt regeringen ske av Riksidrottsförbundet i dialog med medlemsförbunden. Just nu pågår ansökan av kompensationsstöd gällande perioden januari-april 2021.

– Just nu arbetar vi även med en skrivelse till regeringen som vi planerar lämna före den första juli för att utifrån den diskutera effekter på idrottsrörelsen och vad det innebär för behov framåt under 2022 och 2023, säger Björn Eriksson.

Ännu har inte regeringen hittat en lösning för de idrotter som utövas i skog, på väg och vatten. Barn och ungdomar i dessa idrotter ställs utanför möjligheten att tävla till skillnad från kompisar i andra idrotter med avgränsad arena som nu har fått börja spela match och tävla.

– Den trubbigheten måste gå att lösa för att rädda intresset hos dessa barn och ungdomar som idrottar på stora ytor och med avstånd. Det måste kunna lösas på ett bättre sätt med hjälp av mindre trubbighet, säger Björn Eriksson.

Här hittar du  information om corona och idrottsrörelsen och vad som gäller nu

Riksidrottsförbundet (RF) är paraplyorganisation för hela den svenska idrottsrörelsen. RF:s främsta uppgift är att stödja och företräda våra 70 medlemsförbund (specialidrottsförbund) och leda rörelsen i gemensamma frågor, såväl nationellt som internationellt.

Anpassningar av lag föreslås för lättnader för motionslopp och publik14.6.2021 14:55:49 CEST | Pressmeddelande

Regeringen presenterade idag ett förslag till ny begränsningsförordning. Förslaget skickas idag på remiss och beslut väntas efter midsommar och förändringarna ska gälla från den 1 juli. Regeringen ser att idrotter på väg, vatten och i skog kan ta emot fler än vad nuvarande reglering tillåter. Regeringen ökar också möjligheterna att ta emot mer publik på arenor med flera sektioner.