600 miljoner till flyktinghjälp - supersumma när företagen gav julgåvor

De fyra hjälporganisationerna Läkare utan gränser, Unicef Sverige, SOS Barnbyar och Sverige för UNHCR får tillsammans in 600 miljoner kronor i årets julkampanjer. Deras egna insamlingar gav 299 Mkr, men tack vare finansmannen Roger Akelius löfte om att dubbla pengarna som Dagens industri följt i artikelserien #mittbolagbidrar landar slutsumman på 600 Mkr.

Hösten 2019 gick Roger Akelius ut i Dagens industri och lovade att han skulle dubbla julgåvorna under november och december till organisationerna Unicef, Läkare utan gränser och SOS Barnbyar. Kort därefter anslöt Sverige för UNHCR som efter en lyckad annonsering i Dagens industri fick kontakt med finansmannen och hans stiftelse Akelius Foundation.

Temat för årets insamling har varit att hjälpa människor på flykt. Ett viktigt fokusområde för hjälporganisationerna är att använda pengarna till att förbättra situationen i flyktinglägren i Grekland, bland annat i lägret Moria på ön Lesbos.

Slutresultatet för julkampanjen blir 600 Mkr (totalbelopp med Roger Akelius bidrag inom parentes).

• Läkare utan gränser 160 (320)
  • Unicef Sverige 69 (138)
  • SOS Barnbyar 38 (76)
  • Sverige för UNCHR 32 (64)

”Det är en enormt glädjande siffra och verkligen både viktigt och roligt att Dagens industri har kunnat bidra till att få in en så här stor summa pengar till de här organisationerna. Det visar också att de svenska företagen har ett stort hjärta och är beredda att bidra med resurser som ska hjälpa dem som har det allra svårast”, säger Dagens industris chefredaktör Peter Fellman.

För Roger Akelius var den ursprungliga planen att Akelius Foundations skulle bidra med omkring 175 Mkr, men nu landar hans slutinbetalning till de fyra hjälporganisationerna på 301 Mkr.

”Jag tackar ödmjukt för euforin av att förlora några hundra miljoner. Jag är lyrisk över att några hundratusen svenskar hjälper flyktingar. Att ’Sverige inte kan’ är amatörernas argument”. Sveriges bästa rekord är insamlingsrekord”, säger fastighetsmiljardären om resultatet i julkampanjen.

Det är fjärde året som Roger Akelius via Dagens industri utmanar näringslivet och svenskarna att skänka till hjälporganisationer. Det tidigare rekordet för Akelius Foundations välgörenhetsutmaning var 254 Mkr, Akelius Foundations pengar inräknat, och samlades ihop till förmån för Läkare utan gränser för två år sedan.

”Människor vill vara en del av Akelius-effekten och det vittnar vår givarservice om, kommentarsfältet på våra sociala medier och alla de personer som vill försäkra sig om att just deras gåva ska bli matchad. Att gåvan blir matchad och möjligheten att få vara en del av något större triggar uppenbarligen människor till att agera”, säger Katharina Ervanius, relationsansvarig på Läkare utan gränser.

Läs alla artiklar ur #mittbolagbidrar här: