63 svenskar spelar basket professionellt utomlands 2018-2019

Basketsäsongen 2018-2019 är igång över hela världen, och återigen är det många svenskar som har tagit sina talanger och drömmar utanför Sveriges gränser och spelar basket professionellt.

Jonas Jerebko (Golden State Warriors) och Elin Eldebrink (Perfumerías Avenida)

Sammanlagt har vi 63 svenskar som spelar basket utomlands, spridda över världen i 25 länder. Allt från våra nordiska grannländer Danmark och Norge till Tyskland, Frankrike, Turkiet, Rumänien, Kosovo och vidare till Saudiarabien, Vietnam och Filippinerna.

I USA startade Jonas Jerebko inatt sin tionde NBA-säsong, som kan bli en historisk sådan. Jonas skrev i somras på för Golden State Warriors, regerande NBA-mästare och stora favoriter till att återigen ta hem NBA-titeln nästa sommar. Om det slår in blir Jerebko den första svensken att lyfta Larry O'Brien-trofén. I nattens premiär fick Jonas 6 minuter på plan när Warriors besegrade Oklahoma City Thunder.

Efter WNBA-säsongens slut har Amanda Zahui nu anslutit till Sopron Basket i Ungern, som spelade final i EuroLeague förra säsongen. Amanda var en av de mest framträdande spelarna i EuroLeague 2017-2018, och vi väntar oss inget annat nu.

Spanien har länge varit hem för flera dam- och herrlandslagsspelare, och 2018-2019 är ingen skillnad. Sammanlagt 16 svenskar finns i Spanien, däribland sju herrspelare i Liga ACB och fyra damspelare i Liga Dia. Melwin Pantzar har i år blivit uppflyttad till Real Madrids A-trupp, vilket innebär att vi har två svenskar i Europas bästa klubblag på herrsidan (Jeffery Taylor är den andra).

Elin Eldebrink inledde säsongen med att vinna den spanska supercupen med hennes lag Perfumerías Avenida. Elin stod för 12 poäng, 3 returer och 2 assists i finalen. Paulina Hersler gjorde 18 poäng i sin proffsdebut för spanska Mann Filter i deras premiärmatch mot Girona i söndags.

Två spelare - Stefan Nguyen och Andreas Cahilig - har sedan några år tillbaka förverkligat sina drömmar att spela basket på heltid på andra sidan jorden, i Asien. Stefan spelar i Hanoi Buffaloes i VBA, Vietnams högsta serie. Andreas bor i baskettokiga Filippinerna, där han spelar i Columbian Dyip i den filippinska proffsligan PBA, världens nästa äldsta proffsliga.

Bland våra rullstolsbasketspelare har vi fyra utlandsproffs den här säsongen. Joakim Lindblom spelar i Casa Murcia i Spanien, och sedan har vi tre svenskar i Köln 99ers i Tyskland - Mårten Lilja, Olle Svensson och Hillevi Hansson

Vi har också två svenska coacher, damlandslagets assisterande coach Jesper Sundberg och Kenny Grant Jr, som håller till i europeiska klubbar. Sundberg är head coach för Leicester Riders i Storbritannien, och Grant är assisterande coach i Antibes Sharks (där Viktor Gaddefors spelar).

Ladda ner:
Sammanställning av svenska basketspelare utomlands >>>

Utlandskollen tillbaka

Tidigare säsonger har vi publicerat "Utlandskollen", ett nyhetssvep om våra utlandssvenskar, och det kommer nu tillbaka efter ett uppehåll - uppdaterat med bland annat mer videopresentationer.

Med premiär nästa vecka kommer vi regelbundet varanann vecka blicka tillbaka och se vilka svenska basketspelare som utmärkt sig och stått för fina prestationer i sina klubblag* och rankar dem i en Topp-10 lista.

*"Utlandskollen" fokuserar på svenskar i utländska klubblag, därför räknar vi inte med spelare på college- eller universitetslag.

Utlandskollen 2018-2019
Fler videor

Jonas Jerebko (Golden State Warriors) och Elin Eldebrink (Perfumerías Avenida)

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Lettland väljer Sverige som partnerland i EM20197.12.2018 15:13Pressmeddelande

För första gången någonsin kan värdnationen i basket-EM för damer välja en av de kvalificerade nationerna. Basket-EM 2019 arrangeras av Lettland och Serbien och Lettland har valt Sverige. - Vi delar historia, de har mästerskapserfarenhet och arbetar aktivt med sina fans, säger Lettlands förbundsordförande Valdis Voins. För Sverige innebär detta goda möjligheter att få en rekordstor publik i ryggen vid sina matcher i Riga.