6,4 miljoner kronor till ett mer inkluderande samhälle

Svenska Postkodstiftelsen beviljar 6 436 000 kronor till totalt 14 organisationer runt om i landet för att skapa engagemang och tillhörighet i samhället genom satsningen Allas Röster.

I Sverige ser vi att klyftorna i samhället ökar och det finns uppenbara kluster av utanförskap och diskriminering. Många som lever i utanförskap saknar möjlighet att påverka sitt eget och andras liv. Organisationer som arbetar med att stärka demokratiska samtal och bidrar till att öka delaktigheten och inflytandet behöver resurser för att göra skillnad i lokalsamhället.

I höstas meddelade Svenska Postkodstiftelsen att det fanns möjlighet för ideella föreningar och allmännyttiga stiftelser i Sverige att söka närmare 500 000 kronor för att genomföra projekt som skapar engagemang och tillhörighet i samhället. Svenska Postkodstiftelsen hade i första hand beslutat om 5 miljoner kronor för satsningen men behovet visade sig vara större och fler projekt fick stöd.

-          Med satsningen Allas röster vill vi stärka individers och organisationers förmåga och möjlighet att delta i demokratiska processer för att öka känslan av inkludering, deltagande och inflytande.  Det är otroligt vilket engagemang ideella Sverige har för att göra just detta. På drygt en månad fick vi in 163 projektidéer och de projekt som nu startas kommer att göra skillnad för många. Vi är därför glada över att kunna möjliggöra detta, säger Marie Dahllöf, generalsekreterare för Svenska Postkodstiftelsen.

Några exempel på satsningen Allas Röster:

Åtgärder för att nyansera bilden av förorten genom att ge unga i området journalistiska verktyg för att göra sina röster hörda. Initiativ för att bygga större tilltro för rättsväsendet bland unga och därigenom stärka ungas känsla av delaktighet och möjlighet att påverka samhället. Satsningar att genom teater och konst möjliggöra för transpersoner att själva nå ut med sina berättelser och göra sina röster hörda. Aktiviteter för att kapacitetsstärka stödstrukturen för dövblinda så att dövblindas inkludering i samhället blir en självklarhet är några av projekten som har beviljats stöd.

Organisationerna som får stöd för att genomföra projekt är:

- Historieberättarna beviljas 500 000 kronor för att stärka barns och ungas känsla av delaktighet och möjlighet att påverka sina lokala samhällen.

Digidem Lab beviljas 500 000 kronor för att utbilda en ny generation lokala ledare i Tynnered och Bergsjön samt stärka civilsamhällesorganisationers möjligheter till samverkan och möta lokalsamhällets utmaningar och behov.

Tidigt Föräldrastöd beviljas 485 000 kronor för att öka kunskapen om det demokratiska systemet hos boende i Angered.

Hammarkullen Konsthall Förening beviljas 220 000 kronor för att bidra till en breddad bild av förorten genom att ge unga i Angered möjlighet att göra sin röst hörd och få utrymme att beskriva sin verklighet.

Ungas Juridik beviljas 500 000 kronor för att bygga större tilltro för rättsväsendet bland unga och därigenom stärka ungas känsla av delaktighet och möjlighet att påverka samhället.

Helamalmö beviljas 500 000 kronor för att skapa en plats där människor från olika bakgrund och åldrar kan mötas och dela sina livserfarenheter.

Fisksätra Folkets Hus Förening beviljas 480 000 kronor för att höja kunskapen om rösträtt, demokratiska processer och möjligheten att påverka bland unga i Fisksätra inför det allmänna valet 2022.

KISAM beviljas 498 000 kronor för att belysa utrikesfödda kvinnors situation och samtidigt öka möjligheten att påverka.

Miljöverkstan Flaten beviljas 380 000 kronor för att se till att fler nyanlända ungdomar och unga vuxna görs delaktiga i och ges möjlighet att påverka utvecklingen av friluftslivet i Sverige.

Alla Åldrars Scen beviljas 500 000 kronor för att genom teater och konst möjliggöra för transpersoner att själva nå ut med sina berättelser och göra sina röster hörda, beviljas 500 000 kronor.

Stiftelsen The Global Village beviljas 500 000 kronor för att skapa möjligheter för unga i Järvaområdet för att aktivt delta i och påverka beslutsprocesser som rör deras liv och samhället i stort.

Trajosko Drom beviljas 375 000 kronor som vill höja kapacitet och kunskap hos den romska gruppen om deras möjligheter att vara med och utforma vårt samhälle.

Folkets Husby beviljas 500 000 kronor som vill möjliggöra för unga vuxna i Järva att genom filmskapande berätta sina historier och öka deras möjligheter att påverka.

Förbundet Sveriges Dövblinda beviljas 498 000 kronor som vill kapacitetsstärka stödstrukturen för dövblinda så att dövblindas inkludering i samhället blir en självklarhet.

Svenska Postkodstiftelsen

Svenska Postkodstiftelsen är förmånstagare till Svenska Postkodlotteriet och förmedlar tidsbestämda stöd till projekt som bidrar till en positiv samhällsförändring. Stiftelsen stöttar allmännyttiga organisationer i Sverige och internationellt som aktivt bidrar till uppfyllandet av de globala målen och att skapa positiv förändring genom konkreta insatser. Projekten handlar om allt från mänskliga rättigheter till miljöfrågor samt om social förändring och utbildning genom idrott och satsningar på kultur. Sedan 2007 har 1,7 miljarder förmedlats till över 700 projekt.