6,9 miljarder äts upp av onödigt höga pensionsavgifter

Privatanställda tjänstemän beräknas betala 6,9 miljarder kronor i onödigt höga pensionsavgifter och utebliven avkastning under en tioårsperiod. Det visar nya beräkningar som valcentralen Collectum tagit fram.

– Tjänstepensionen är en allt viktigare del av den framtida pensionen. Med några enkla steg går det att flytta tidigare intjänad tjänstepension så att mer pengar går till den egna plånboken, i stället för till höga avgifter, säger Tomas Carlsson, pensionsexpert på Collectum.

Sedan Collectum började upphandla tjänstepensionsförvaltare 2007 har den genomsnittliga avgiften minskat med 78 procent bland de fonder som privatanställda tjänstemän kan välja bland. Trots det är det hittills bara knappt fyra av tio privatanställda tjänstemän, 39 procent, som har tagit möjligheten att flytta sina pengar och få del av de låga avgifterna.

I dag finns hela 45 miljarder kronor av redan intjänade pensionspengar kvar i gamla försäkringar med höga avgifter. Under en tioårsperiod innebär det, enligt Collectums beräkningar, att totalt 6,9 miljarder kronor av tjänstemännens pensionssparande försvinner i onödiga avgifter och utebliven avkastning.

– För att få ut mesta möjliga pension för varje insatt krona borde alla privatanställda tjänstemän överväga att flytta sitt redan intjänade pensionskapital. En procentenhet lägre avgift kan ge upp till en femtedel mer i framtida pension, säger Tomas Carlsson.

På uppdrag av arbetsmarknadens parter har valcentralen Collectum utan eget vinstsyfte upphandlat tjänstepensionsförvaltare vid fyra tillfällen, senast under 2018.

Faktarutor:
- Så mycket försvinner i onödigt höga avgifter
- Så enkelt flyttar du ditt pensionskapital

Så mycket försvinner i onödigt höga avgifter

Tabellen visar vad de privatanställda tjänstemän som inte har flyttat sina redan intjänade tjänstepensionspengar förlorar totalt under en tioårsperiod i onödigt höga avgifter och i utebliven avkastning. Genom att flytta pengarna till ett upphandlat sparande med låga avgifter kan fler tjänstemän öka sin framtida tjänstepension. (Totalsumman för landet är högre än summan av länen vilket beror på att det finns tjänstemän som har ITP och bor utomlands. Statistiken och beräkningarna kommer från Collectum.)

De onödigt höga avgifterna på tio år – per län

Län

Effekten av onödigt höga avgifter och utebliven avkastning på ej flyttat kapital, miljoner kronor

Kapital som inte har flyttats,
miljoner kronor

Andel tjänstemän som har flyttat sitt kapital, procent

Blekinge

Örebro län

Östergötland

Hela landet

Så enkelt flyttar du ditt tjänstepensionskapital

Du kan flytta tidigare intjänad tjänstepension inom ITP till något av de bolag som Collectum har upphandlat. Om du flyttar en tjänstepension som din arbetsgivare i dag betalar in pengar till så kommer även framtida insättningar att styras om till det nya bolag du valt.

1. Genomför flytten genom att logga in med Bank-ID på collectum.se. Du kan också skriva ut en blankett som du fyller i och postar till Collectum.

2. Inom några dagar får du uppgifter om värdet på det kapital du kan flytta.

3. Om du vill genomföra flytten behöver du inte göra något mer. Du har tio dagar på dig att avbryta flytten, om du ångrar dig.

Klart! Du får ta del av de nya, lägre avgifterna på hela ditt tjänstepensionskapital.

Collectum förmedlade 49 miljarder kronor i premier under 2019 mellan 36 000 företag och cirka tio försäkringsbolag. www.collectum.se www.pratapension.se