7 av 10 är mer ute i naturen i fritidshuset än hemma

Svenskarnas favoritsyssla i fritidshuset är att ge sig ut i naturen. Hela 72 procent uppger att de är mer ute i naturen när de är i sitt fritidshus än hemma. Det visar en undersökning som Novus gjort på uppdrag av NOVASOL.

En bidragande faktor till att 72 procent är ute mer i naturen när de åker till fritidshuset än där hemma, kan vara att majoriteten av svenskarna bor i städer och därför inte har naturen precis runt hörnet.

- Att få vara ute i naturen är det bästa sättet att koppla av. Jag tror att vi ser en trend just nu där allt fler söker en nedkopplad semester. Avkoppling utan uppkoppling helt enkelt, säger Torbjörn Fredman, Nordenchef NOVASOL.

Trädgården är viktigt

På andra plats kommer pyssla i trädgården. Hela 41 procent pysslar mer i trädgården när de är i sitt fritidshuset än där hemma.

- Trädgården är också förknippat med natur och är för många en avkopplande syssla som man inte alltid kan unna sig i sitt permanentboende, säger Torbjörn Fredman.

Träffa vänner och ta det lugnt

Att träffa vänner och släkt (39%) ligger också högt på listan över aktiviteter i fritidshuset. Även att ta det lugnt och läsa böcker/tidningar (28%) är något man gör i större utsträckning.

- Tiden räcker inte alltid till för det sociala livet på hemmaplan. Det är lättare att koppla av när man byter miljö och det blir det mer naturligt att man man passar på att träffa vänner och släkt när man är i fritidshuset, säger Torbjörn Fredman

Topp 5 – aktiviteter i fritidshuset

Vara ute mer i naturen 72 %

Pyssla i trädgården 41%

Träffa vänner/släkt 39%

Vila 34%

Läsa böcker/tidningar 28%

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av NOVASOL. Målgruppen för undersökningen är fritidshusägare i Sverige. Totalt har 1145 intervjuer genomförts under perioden 6-13 februari 2018. Deltagarfrekvensen är 71%. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.

NOVASOL, dansommer, Friendly Rentals och Ardennes-Etape utgör NOVASOL-gruppen som har huvudkontor i Virum, Danmark och det svenska kontoret ligger i Mölndal. NOVASOL-gruppen har dotterbolag i 18 europeiska länder och fler än 60 kontor över hela Europa. NOVASOL-gruppen sysselsätter mer än 2500 anställda och frilansare. Med mer än 50 000 semesterbostäder i 28 länder är NOVASOL-gruppen den största förmedlaren av semesterbostäder i Europa. Under 2017 förmedlade NOVASOL-gruppen semesterbostäder till mer än 2 miljoner gäster. NOVASOL grundades 1968 och Sverigekontoret öppnades upp 1990. Affärsidén är att förmedla privata hus och lägenheter till personer som vill uppleva den lokala kulturen i landet de besöker genom att hyra ett privat boende.