7 av 10 fritidshusägare är oroliga när huset står tomt

En ny undersökning som Novus genomfört på uppdrag av NOVASOL visar att 7 av 10 fritidshusägare är oroliga att något ska hända när deras hus står tomt. Det är framförallt inbrott och vattenskador som oroar.

Nästan hälften (43 procent) av fritidshusägarna är oroliga för inbrott när huset står tomt, det visar en undersökning som Novus gjort på uppdrag av NOVASOL.

- När det gäller skydd mot inbrott ska man försöka vara där så ofta som möjligt. Undersökningen visar att fritidshusägare är i huset 55 dagar om året i snitt. Så är man inte där så ofta så ska man absolut börja fundera på att hyra ut. Då bor någon i huset emellanåt och det är ett skydd i sig, säger Torbjörn Fredman, Nordenchef på NOVASOL.

Undersökningen visar att förutom inbrott är var femte (21 procent) dessutom orolig för vattenskador. I ett fritidshus kan vattenskador bli mer omfattande eftersom de ofta upptäcks senare jämfört med ett permanentboende där man är hemma varje dag.

- Används inte fritidshuset så är risken större att det blir en större skada. Man bör verkligen se till att någon är i huset så ofta som möjligt för att förhindra och upptäcka problem i tid, säger Torbjörn Fredman.

Åldersgruppen 30-49 år oroar sig mer för skadedjur än genomsnittet. Ungefär var femte fritidshusägare (19 procent) oroar sig för skadedjur, men bland 30-49 åringar oroar sig var tredje ägare (30 procent) för skadedjur. Bara var tionde fritidshusägare oroar sig för att det ska börja brinna i fritidshuset.

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av NOVASOL. Målgruppen för undersökningen är fritidshusägare i Sverige. Totalt har 1145 intervjuer genomförts under perioden 6-13 februari 2018. Deltagarfrekvensen är 71%. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.

NOVASOL, dansommer, Friendly Rentals och Ardennes-Etape utgör NOVASOL-gruppen som har huvudkontor i Virum, Danmark och det svenska kontoret ligger i Mölndal. NOVASOL-gruppen har dotterbolag i 18 europeiska länder och fler än 60 kontor över hela Europa. NOVASOL-gruppen sysselsätter mer än 2500 anställda och frilansare. Med mer än 50 000 semesterbostäder i 28 länder är NOVASOL-gruppen den största förmedlaren av semesterbostäder i Europa. Under 2017 förmedlade NOVASOL-gruppen semesterbostäder till mer än 2 miljoner gäster. NOVASOL grundades 1968 och Sverigekontoret öppnades upp 1990. Affärsidén är att förmedla privata hus och lägenheter till personer som vill uppleva den lokala kulturen i landet de besöker genom att hyra ett privat boende.

Nästan var fjärde fritidshusägare har höga kostnader10.9.2018 07:03Pressmeddelande

Nästan var fjärde fritidshusägare tycker att de extra kostnaderna som fritidshuset medför är höga. Det visar en undersökning som Novus gjort på uppdrag av NOVASOL. Att äga ett fritidshus innebär inte bara kostnader som el och vatten utan det kan även tillkomma både underhåll, och oväntade händelser. Utifrån hur den privata ekonomin ser ut anser 23 procent att de har mycket eller ganska höga kostnader i samband med sitt fritidshus. - Utgifterna är många när man äger ett fritidshus och när man lägger ihop alla kostnaderna kan det lätt äta upp mycket av ens budget, säger Torbjörn Fredman, Nordenchef NOVASOL. Bland 65-79 åringarna som äger ett fritidshus är det 26 procent som anser att kostnaderna för fritidshuset är höga. Bland boenden i Stockholm, oavsett ålder, är det 27 procent som anser kostnaderna i samband med fritidshuset är höga. Nästan hälften av alla fritidshusägare har haft en oväntad utgift Ett fritidshus har inte bara fasta kostnader som ska betalas varje månad utan det kan ä

Avkoppling utan uppkoppling30.7.2018 07:02Pressmeddelande

En undersökning som Novus gjort på uppdrag av NOVASOL visar att både vuxna och barns skärmtid minskar i fritidshuset. Istället för att sitta framför datorn och surfa runt på mobilen är vi ute i naturen. Sex av tio fritidshusägare svarar att deras skärmtid minskar när de är i sitt fritidshus och fyra av tio bland de som har barn svarar att deras barns skärmtid också gör det. Detta trots att hela 85 procent av samtliga svarande har tillgång till internet i sitt fritidshus. - I dag förväntas man finnas tillgänglig dygnet runt, men när vi åker till vårt fritidshus bryter vi våra vardagliga mönster. Vi vill koppla av, koppla ner, koppla bort och lägga tiden på annat, säger Torbjörn Fredman, Nordenchef på NOVASOL. Fler ute i naturen Det vi lägger tiden på istället är att vara ute i naturen. Drygt sju av tio svarar att de är ute i naturen i större utsträckning när de är i sitt fritidshus jämfört med en vanlig vardag hemma. - Att få vara ute i naturen är det bästa sättet att koppla av. Jag tro