7 av 10 fritidshusägare är oroliga när huset står tomt

En ny undersökning som Novus genomfört på uppdrag av NOVASOL visar att 7 av 10 fritidshusägare är oroliga att något ska hända när deras hus står tomt. Det är framförallt inbrott och vattenskador som oroar.

Nästan hälften (43 procent) av fritidshusägarna är oroliga för inbrott när huset står tomt, det visar en undersökning som Novus gjort på uppdrag av NOVASOL.

- När det gäller skydd mot inbrott ska man försöka vara där så ofta som möjligt. Undersökningen visar att fritidshusägare är i huset 55 dagar om året i snitt. Så är man inte där så ofta så ska man absolut börja fundera på att hyra ut. Då bor någon i huset emellanåt och det är ett skydd i sig, säger Torbjörn Fredman, Nordenchef på NOVASOL.

Undersökningen visar att förutom inbrott är var femte (21 procent) dessutom orolig för vattenskador. I ett fritidshus kan vattenskador bli mer omfattande eftersom de ofta upptäcks senare jämfört med ett permanentboende där man är hemma varje dag.

- Används inte fritidshuset så är risken större att det blir en större skada. Man bör verkligen se till att någon är i huset så ofta som möjligt för att förhindra och upptäcka problem i tid, säger Torbjörn Fredman.

Åldersgruppen 30-49 år oroar sig mer för skadedjur än genomsnittet. Ungefär var femte fritidshusägare (19 procent) oroar sig för skadedjur, men bland 30-49 åringar oroar sig var tredje ägare (30 procent) för skadedjur. Bara var tionde fritidshusägare oroar sig för att det ska börja brinna i fritidshuset.

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av NOVASOL. Målgruppen för undersökningen är fritidshusägare i Sverige. Totalt har 1145 intervjuer genomförts under perioden 6-13 februari 2018. Deltagarfrekvensen är 71%. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.