7 av 10 studenter tycker att studierna påverkats negativt av pandemin

7 av 10 studenter i Stockholm uppger att deras studier har påverkats negativt av distansundervisningen under pandemin, enligt en ny undersökning med över tusen respondenter. Det är Stockholms studentbostäder som står bakom undersökningen som också visar att pandemin gjort att varannan student i hög grad mått sämre.

– För oss är det viktigt att följa upp pandemin för att se hur våra över tio tusen hyresgäster mår och hur de har påverkats under den här tiden. Det är tydligt att pandemin slagit hårt mot studenter, säger Ingrid Gyllfors, vd på Stockholms studentbostäder (SSSB).

Studentbarometern är utförd av Origo Group på uppdrag av Stockholms studentbostäder och i den årligt återkommande undersökningen mäts alltifrån studenters framtidsplaner, bostadssituation och livsstilsattityder. Årets undersökning har fokuserat särskilt på hur studenterna påverkats av coronapandemin.

I frågor som rör hur studenter vill bo svarar hela 89 procent att det viktigaste i valet av boende är att bostadsområdet är tryggt.

– När vi frågar våra studenter om de upplever att de bor i ett tryggt bostadsområde svarar de ja, och samtidigt vet vi att studenter vill bo nära campus. Att bygga fler campusnära studentbostäder är med andra ord helt rätt väg för Stockholm att gå om staden ska nå målet om att bli en av världens ledande kunskapsregioner, säger Ingrid Gyllfors.

Stadens lärosäten och utbildningar hamnar i topp när studenterna ska uppge vad de tycker är det bästa med att studera i Stockholm. På bottenplats hamnar ekonomin, bostadsmarknaden och att staden saknar en riktig studentprägel.

– Det är en avgörande faktor för Stockholms långsiktiga tillväxt att staden kan attrahera och behålla talanger. Det kan inte staden idag. Politiken, akademin, fastighetsbolagen, näringsliv och studentorganisationer behöver gemensamt bilda sig en uppfattning om hur Stockholms ska utvecklas som studentstad, säger Ingrid Gyllfors.

Om Studentbarometern

• Studentbarometern är genomförd av Origo group på uppdrag av Stockholms studentbostäder.
  • Totalt har 1044 svar samlats in bland personer som studerar på universitet eller högskola i Stockholm.
  • Frågorna i undersökningen handlar om studenters generella attityder och värderingar, deras tankar om Stockholm att leva och bo i, sin bostadssituation, sin framtid samt hur de upplevt pandemin.

Stockholms studentbostäder har funnits i över 60 år och är störst på studentbostäder i Sverige med över 8000 bostäder i sitt bestånd. Företaget förvaltar, förmedlar och bygger studentbostäder.

Stockholms studentbostäder erbjuder allt ifrån korridorsrum till ettor och familjelägenheter över hela Stockholm.

Företaget drivs i stiftelseform av ägaren och grundaren Stockholms studenters centralorganisation.