7 av 10 svenskar planerar att semestra i Sverige i år

I år drömmer vi om en semester på hemmaplan. Det visar en undersökning som Novus gjort på uppdrag av NOVASOL. Fler än 7 av 10 svenskar planerar att semestra i Sverige i år.

Foto: NOVASOL Stuga i Småland

Årets semester närmar sig och snart är det dags att packa resväskan för många. Enligt Novus undersökningen planerar 72 procent av svenskarna att semestra i Sverige i år.

- Jag är säker på att förra årets fantastiska väder påverkar hur vi planerar årets semester. Det är också lätt att kasta om sina planer och vara spontan när man tänker stanna inom landets gränser, säger Torbjörn Fredman, Nordenchef NOVASOL.

I åldersgruppen 30-49 år är siffran högre

30-49 åringar svarar i högre utsträckning att de planerar att semestra i Sverige i år (81 procent). Av dem med en hushållsinkomst mellan 400 tkr-599 tkr planerar fler än genomsnittet att stanna i Sverige (79 procent).

- Undersökningen visade även att vi vill ha lugn och ro på semestern och då kan en semester hemma i Sverige kännas enklare än en resa utomlands. Dessutom är det mycket billigare, säger Torbjörn Fredman

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av NOVASOL. Målgruppen för undersökningen är den svenska allmänheten. Totalt har 1187 intervjuer genomförts under perioden 30 januari-7 februari 2019. Deltagarfrekvensen är 63%. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.