7 minuter och 12,7 sekunder – nya 911 GT3 på Nordslingan

Nya Porsche 911 GT3 firade sin första dag på Nürburgring med en varvtid på 7 minuter och 12,7 sekunder på den legendariska Nordslingan. 911 GT3, som är godkänd för användning på allmänna vägar och har specifikationer som liknar den motsvarande tävlingsversionen, slog därmed föregångarens tid med 12,3 sekunder.

Porsche 911 GT3 Nürburgring2

- Genom att nå en sådan tid har vi tydligt bevisat att nya 911 GT3 inte bara ger den bästa körupplevelsen utan också kan leverera imponerande prestanda på Nordslingan. Fokus har legat på att optimera kvaliteten på körningen och anpassa bilen till den lilla ökningen av motoreffekten, säger en glad Frank-Steffen Walliser, direktör för Motorsport och GT-bilar hos Porsche.

- För några få år sedan kunde man bara nå sådana här varvtider med renodlade tävlingsbilar med slicks, säger Andreas Preuninger, chef för GT-produktlinjen.

- Nya GT3 kan nu uppnå det med jämförelsevis blygsam motoreffekt, men är ändå helt anpassad för vardagskörning.

Porsche 911 GT3 förlitar sig mer på ren racing-teknologi än den föregående modellen. Dess högvarviga sugmotor med 368 kW (500 hk) återfinns också i tävlingsmodellen 911 GT3 Cup. När sportbilen körde fram till startlinjen i Eifel-bergen var det i standardutförande med bakhjulsstyrning, sjuväxlad Porsche Doppelkupplungs-växellåda (PDK) och med Michelin Sport Cup 2 N1-däck. Med en lufttemperatur på 8 grader och asfaltstemperatur på 14 grader, var förhållandena idealiska för Lars Kern, testförare hos Porsche.

Den bakhjulsdrivna sportbilen, godkänd för körning på gator och vägar, noterade sin bästa tid under övervakning avnotarius publicus.

- Om man kan köra snabbt på Nordslingan, kan man köra snabbt var som helst i världen, kommenterade Frank-Steffen Walliser

Bilder finns tillgängliga på Porsche Newsroom (http://newsroom.porsche.com) och i Porsches pressdatabas (https://presse.porsche.de).

911 GT3: bränsleförbrukning vid blandad körning 12,7–12,9 l/100 km; CO2-utsläpp 290–288 g/km

För ytterligare information kontakta Andreas Lundberg på tel  46 (0)70 165 18 40 eller e-mail:andreas.lundberg@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Cayenne, Macan och Panamera. År 2016 registrerades 1 335 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Porsche 911 GT3 Nürburgring2
Porsche GT3 Lars Kern
Porsche 911 GT3 Nürburgring
Porsche 911 GT3 Michelin