Porsche

7 minuter och 12,7 sekunder – nya 911 GT3 på Nordslingan

Dela

Nya Porsche 911 GT3 firade sin första dag på Nürburgring med en varvtid på 7 minuter och 12,7 sekunder på den legendariska Nordslingan. 911 GT3, som är godkänd för användning på allmänna vägar och har specifikationer som liknar den motsvarande tävlingsversionen, slog därmed föregångarens tid med 12,3 sekunder.

Porsche 911 GT3 Nürburgring2
Porsche 911 GT3 Nürburgring2

- Genom att nå en sådan tid har vi tydligt bevisat att nya 911 GT3 inte bara ger den bästa körupplevelsen utan också kan leverera imponerande prestanda på Nordslingan. Fokus har legat på att optimera kvaliteten på körningen och anpassa bilen till den lilla ökningen av motoreffekten, säger en glad Frank-Steffen Walliser, direktör för Motorsport och GT-bilar hos Porsche.

- För några få år sedan kunde man bara nå sådana här varvtider med renodlade tävlingsbilar med slicks, säger Andreas Preuninger, chef för GT-produktlinjen.

- Nya GT3 kan nu uppnå det med jämförelsevis blygsam motoreffekt, men är ändå helt anpassad för vardagskörning.

Porsche 911 GT3 förlitar sig mer på ren racing-teknologi än den föregående modellen. Dess högvarviga sugmotor med 368 kW (500 hk) återfinns också i tävlingsmodellen 911 GT3 Cup. När sportbilen körde fram till startlinjen i Eifel-bergen var det i standardutförande med bakhjulsstyrning, sjuväxlad Porsche Doppelkupplungs-växellåda (PDK) och med Michelin Sport Cup 2 N1-däck. Med en lufttemperatur på 8 grader och asfaltstemperatur på 14 grader, var förhållandena idealiska för Lars Kern, testförare hos Porsche.

Den bakhjulsdrivna sportbilen, godkänd för körning på gator och vägar, noterade sin bästa tid under övervakning avnotarius publicus.

- Om man kan köra snabbt på Nordslingan, kan man köra snabbt var som helst i världen, kommenterade Frank-Steffen Walliser

Bilder finns tillgängliga på Porsche Newsroom (http://newsroom.porsche.com) och i Porsches pressdatabas (https://presse.porsche.de).

911 GT3: bränsleförbrukning vid blandad körning 12,7–12,9 l/100 km; CO2-utsläpp 290–288 g/km

För ytterligare information kontakta Andreas Lundberg på tel  46 (0)70 165 18 40 eller e-mail:andreas.lundberg@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Cayenne, Macan och Panamera. År 2016 registrerades 1 335 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Kontakter

Bilder

Porsche 911 GT3 Nürburgring2
Porsche 911 GT3 Nürburgring2
Ladda ned bild
Porsche GT3 Lars Kern
Porsche GT3 Lars Kern
Ladda ned bild
Porsche 911 GT3 Nürburgring
Porsche 911 GT3 Nürburgring
Ladda ned bild
Porsche 911 GT3 Michelin
Porsche 911 GT3 Michelin
Ladda ned bild

Dokument

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2017 registrerades 1 550 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Porsches första elektriska sportbil heter Taycan8.6.2018 22:00Pressmeddelande

Framtiden kommer ett steg närmare. Serietillverkningen av Porsches första helt eldrivna bil inleds nästa år. Inför det har bilen nu fått sitt officiella namn. Konceptstudien ”Mission E”, namnet som hittills använts för att beskriva Porsches helt eldrivna fordon, kommer att kallas Taycan. Namnet kan ungefär översättas till ”en livlig ung häst”, vilket anspelar på bilden mitt i Porsches vapensköld, som sedan 1952 föreställer en stegrande hingst. - Vår nya elektriska sportbil är stark och tillförlitlig, det är en bil som kan köras över långa sträckor och som står för frihet, säger Oliver Blume CEO för Porsche AG. Det orientaliska namnet markerar också lanseringen av den första elektriska bilen med Porsches själ. Porsche avslöjade namnet på sin första helt eldrivna modell i samband med invigningsceremonin av ”Porsche 70 år.” Två permanent arbetande synkronmotorer (PSM) med en total effekt av över 600 hk (440 kW) ger den elektriska sportbilen en acceleration från 0 – 100 km/tim på klart und

Världspremiär för Porsche 911 Speedster Concept8.6.2018 21:00Pressmeddelande

Porsche ger sig själv en fin present inför märkets 70-årsfirande. 911 Speedster Concept är en färdig studie av en öppen och mycket spännande sportbil. Den bildar en länk mellan den allra första Porsche 356 ”Nr 1” Roadster, som godkändes för trafik den 8 juni 1948, och dagens Porsche-modeller. Med sitt renodlade koncept och historiskt korrekta utförande avspeglar 911 Speedster Concept tydligt Porsche-märkets kärnvärden. Bilens främsta syfte är att förmedla äkta körupplevelser. Tekniken under konceptstudiens tvåtonslackade kaross kommer från dagens GT-modeller. Den utvecklades vid Porsche Motorsport Centre, där också 911 GT2 RS och nu senast GT3 RS kom till. Världspremiären för 911 Speedster Concept är en del av Zuffenhausens officiella firande av Porsches 70-årsdag som sportbilstillverkare. Konceptstudien ger en glimt av hur en potentiell serietillverkad version skulle kunna se ut, även om en sådan modell inte kan presenteras förrän 2019. Ett beslut om att gå vidare med en sådan modell

Porsche firar 70 år med specialutställning8.6.2018 11:15Pressmeddelande

Porsches jubileumsår går mot sin höjdpunkt. Idag, fredag den 8 juni, inviger Porsche Museum specialutställningen ”Porsche 70 år” tillsammans med inbjudna gäster. Till ceremonin kommer Baden-Württembergs ministerpresident, Winfried Kretschmann, Stuttgarts borgmästare, Fritz Kuhn, parlamentssekreteraren i det federala transportministeriet, Steffen Bilger och många andra representanter för politik, näringsliv och samhälle. Dr Wolfgang Porsche, Chairman of the Supervisory Board of Porsche AG, Oliver Blume, Chairman of the Executive Board of Porsche AG och Uwe Hück, Deputy Chairman of the Supervisory Board of Porsche AG, kommer tillsammans se tillbaka på födelsen av märket Porsche. Just denna dag – den 8 juni – 1948 godkändes Porsche 356 “No. 1” Roadster för trafik. Sedan dess har Porsche gjort mer än att bara tillverka sportbilar. Porsche är synonymt med en sportig körupplevelse och ett sätt att tänka, för innovationer inom bilvärlden, för design och funktionalitet. Med den här specialutst

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum