Porsche

7 minuter och 12,7 sekunder – nya 911 GT3 på Nordslingan

Dela

Nya Porsche 911 GT3 firade sin första dag på Nürburgring med en varvtid på 7 minuter och 12,7 sekunder på den legendariska Nordslingan. 911 GT3, som är godkänd för användning på allmänna vägar och har specifikationer som liknar den motsvarande tävlingsversionen, slog därmed föregångarens tid med 12,3 sekunder.

Porsche 911 GT3 Nürburgring2
Porsche 911 GT3 Nürburgring2

- Genom att nå en sådan tid har vi tydligt bevisat att nya 911 GT3 inte bara ger den bästa körupplevelsen utan också kan leverera imponerande prestanda på Nordslingan. Fokus har legat på att optimera kvaliteten på körningen och anpassa bilen till den lilla ökningen av motoreffekten, säger en glad Frank-Steffen Walliser, direktör för Motorsport och GT-bilar hos Porsche.

- För några få år sedan kunde man bara nå sådana här varvtider med renodlade tävlingsbilar med slicks, säger Andreas Preuninger, chef för GT-produktlinjen.

- Nya GT3 kan nu uppnå det med jämförelsevis blygsam motoreffekt, men är ändå helt anpassad för vardagskörning.

Porsche 911 GT3 förlitar sig mer på ren racing-teknologi än den föregående modellen. Dess högvarviga sugmotor med 368 kW (500 hk) återfinns också i tävlingsmodellen 911 GT3 Cup. När sportbilen körde fram till startlinjen i Eifel-bergen var det i standardutförande med bakhjulsstyrning, sjuväxlad Porsche Doppelkupplungs-växellåda (PDK) och med Michelin Sport Cup 2 N1-däck. Med en lufttemperatur på 8 grader och asfaltstemperatur på 14 grader, var förhållandena idealiska för Lars Kern, testförare hos Porsche.

Den bakhjulsdrivna sportbilen, godkänd för körning på gator och vägar, noterade sin bästa tid under övervakning avnotarius publicus.

- Om man kan köra snabbt på Nordslingan, kan man köra snabbt var som helst i världen, kommenterade Frank-Steffen Walliser

Bilder finns tillgängliga på Porsche Newsroom (http://newsroom.porsche.com) och i Porsches pressdatabas (https://presse.porsche.de).

911 GT3: bränsleförbrukning vid blandad körning 12,7–12,9 l/100 km; CO2-utsläpp 290–288 g/km

För ytterligare information kontakta Andreas Lundberg på tel  46 (0)70 165 18 40 eller e-mail:andreas.lundberg@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Cayenne, Macan och Panamera. År 2016 registrerades 1 335 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Kontakter

Bilder

Porsche 911 GT3 Nürburgring2
Porsche 911 GT3 Nürburgring2
Ladda ned bild
Porsche GT3 Lars Kern
Porsche GT3 Lars Kern
Ladda ned bild
Porsche 911 GT3 Nürburgring
Porsche 911 GT3 Nürburgring
Ladda ned bild
Porsche 911 GT3 Michelin
Porsche 911 GT3 Michelin
Ladda ned bild

Dokument

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2018 registrerades 1 830 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Helsingborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Möt våren i nya Porsche 911 Cabriolet9.1.2019 07:00Pressmeddelande

Sex veckor efter lanseringen av nya Porsche 911 riktas blickarna mot 911 Cabriolet. En öppen 911 är en flera decennier lång tradition som inleddes när Porsche introducerade prototypen till den första 911 Cabriolet på den internationella bilsalongen (IAA) i Frankfurt i september 1981, till både kundernas och fansens stora förtjusning. Den första öppna 911:an rullade av det löpande bandet 1982 och har sedan dess alltid funnits med i modellprogrammet. Den öppna versionen av den ikoniska sportbilsmodellen kommer att lanseras under 2019 med alla innovativa detaljer från Coupén inklusive funktioner som hör Cabriolet-modellen till, som ny hydraulik som gör det möjligt att öppna och stänga taket snabbare än någonsin. Den nya modellen följer Coupéns moderna linjer även om formen fortsätter att vara en omisskännlig Porsche 911 Cabriolet. Det helt automatiska tygtaket har en bakruta i glas medan takets struktur innehåller integrerade bågar av magnesium som effektivt förhindrar att taket blåses up

Nya Porsche 718 T – mindre är mer19.12.2018 07:00Pressmeddelande

Med 718 T har Porsche överfört den puristiska designen från 1968 års 911 T till sin serie tvåsitsiga sportmodeller. Den nya modellen i Boxster- och Cayman-serien förenar den fyrcylindriga turboladdade boxermotorn på 220 kW (300 hk) med en särskilt emotionell körupplevelse. Ett stort antal utrustningsdetaljer understryker T-modellernas inriktning på höga prestanda. Där ingår 20-tums lättmetallfälgar, 20 mm sänkt PASM sportchassi – för första gången i kombination med den turboladdade 2,0-litersmotorn i den här modellserien – kortare växelspak med växellägena markerade i rött och Sport Chrono-paketet. Både Boxster- och Cayman-varianterna av 718 T erbjuds med en sexväxlad manuell växellåda och Porsche Torque Vectoring (PTV), inklusive mekanisk differentialspärr till bakaxeln. Som tillval erbjuds också Porsches dubbelkopplingslåda (PDK). “T” står traditionellt för ”Touring” hos Porsche och är synonymt med körglädje i sin renaste form. 718 T hör i första hand hemma på kurviga landsvägar och

Porsche Macan S med ny V6 turbomotor11.12.2018 07:00Pressmeddelande

Porsche har utökat sin serie kompakta SUV-modeller med kraftfulla Macan S. Den nya modellen har en ny treliters V6-turbomotor med partikelfilter för bensinmotorer. Motorn utvecklar 260 kW (354 hk) och ger ett maximalt vridmoment av 480 Nm, en ökning med 10 kW (14 hk) och 20 Nm jämfört med föregående modell. Med tillvalet Sport Chrono accelererar nya Macan S från 0 – 100 km/tim på bara 5,1 sekunder, 0,1 sekunder snabbare än föregående modell. Toppfarten är 254 km/tim och bränsleförbrukningen är 8,9 liter per 100 km (NEDC II). Nya Macan S åtnjuter alla de produktinnovationer som tillkommit med den senaste generationen i Macan-serien, inklusive rampen med LED-ljus baktill och det nya permanent uppkopplade Porsche Communication Management-systemet med 10,9 tums pekskärm. Ny V6-motor med centralt placerad turbo Porsche Macan S är nu utrustad med en nyutvecklad 3,0-liters V6 turbomotor. Turboaggregatet är placerat inne i V:et mellan cylinderbankarna. Det ger kortare väg för avgaserna mellan

Världspremiär för nya Porsche 911 på bilsalongen i Los Angeles28.11.2018 07:00Pressmeddelande

Porsche slår på stora trumman i Los Angeles. Kvällen innan bilsalongen i Los Angeles öppnades hade den åttonde generationen av ikonen Porsche 911 världspremiär. Den fortsätter att vara måttstocken bland exklusiva sportbilar och är både tidlös och modern. Nya 911 följer troget Porsches design-DNA men har ett mer muskulöst utseende och på insidan har den kompletterats med en 10,9 tum stor pekskärm. Intelligenta kontroll- och chassielement liksom innovativa assistanssystem kombinerar de kompromisslösa köregenskaperna som den klassiska sportmodellen är berömd för med kraven från en digital värld. Nästa generation av de turboladdade boxermotorerna har vidareutvecklats och är starkare än någonsin med 331 kW (450 hk) i S-modellerna. De är effektivare tack vare förbättrad insprutning och ny utformning av turboaggregaten och kylsystemet. Kraften överförs via en nyutvecklad åttaväxlad dubbelkopplingslåda. Andra höjdpunkter är nya assistanssystem som till exempel Porsche Wet Mode som gör körning

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum