Porsche

7 minuter och 12,7 sekunder – nya 911 GT3 på Nordslingan

Dela

Nya Porsche 911 GT3 firade sin första dag på Nürburgring med en varvtid på 7 minuter och 12,7 sekunder på den legendariska Nordslingan. 911 GT3, som är godkänd för användning på allmänna vägar och har specifikationer som liknar den motsvarande tävlingsversionen, slog därmed föregångarens tid med 12,3 sekunder.

Porsche 911 GT3 Nürburgring2
Porsche 911 GT3 Nürburgring2

- Genom att nå en sådan tid har vi tydligt bevisat att nya 911 GT3 inte bara ger den bästa körupplevelsen utan också kan leverera imponerande prestanda på Nordslingan. Fokus har legat på att optimera kvaliteten på körningen och anpassa bilen till den lilla ökningen av motoreffekten, säger en glad Frank-Steffen Walliser, direktör för Motorsport och GT-bilar hos Porsche.

- För några få år sedan kunde man bara nå sådana här varvtider med renodlade tävlingsbilar med slicks, säger Andreas Preuninger, chef för GT-produktlinjen.

- Nya GT3 kan nu uppnå det med jämförelsevis blygsam motoreffekt, men är ändå helt anpassad för vardagskörning.

Porsche 911 GT3 förlitar sig mer på ren racing-teknologi än den föregående modellen. Dess högvarviga sugmotor med 368 kW (500 hk) återfinns också i tävlingsmodellen 911 GT3 Cup. När sportbilen körde fram till startlinjen i Eifel-bergen var det i standardutförande med bakhjulsstyrning, sjuväxlad Porsche Doppelkupplungs-växellåda (PDK) och med Michelin Sport Cup 2 N1-däck. Med en lufttemperatur på 8 grader och asfaltstemperatur på 14 grader, var förhållandena idealiska för Lars Kern, testförare hos Porsche.

Den bakhjulsdrivna sportbilen, godkänd för körning på gator och vägar, noterade sin bästa tid under övervakning avnotarius publicus.

- Om man kan köra snabbt på Nordslingan, kan man köra snabbt var som helst i världen, kommenterade Frank-Steffen Walliser

Bilder finns tillgängliga på Porsche Newsroom (http://newsroom.porsche.com) och i Porsches pressdatabas (https://presse.porsche.de).

911 GT3: bränsleförbrukning vid blandad körning 12,7–12,9 l/100 km; CO2-utsläpp 290–288 g/km

För ytterligare information kontakta Andreas Lundberg på tel  46 (0)70 165 18 40 eller e-mail:andreas.lundberg@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Cayenne, Macan och Panamera. År 2016 registrerades 1 335 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Kontakter

Bilder

Porsche 911 GT3 Nürburgring2
Porsche 911 GT3 Nürburgring2
Ladda ned bild
Porsche GT3 Lars Kern
Porsche GT3 Lars Kern
Ladda ned bild
Porsche 911 GT3 Nürburgring
Porsche 911 GT3 Nürburgring
Ladda ned bild
Porsche 911 GT3 Michelin
Porsche 911 GT3 Michelin
Ladda ned bild

Dokument

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2017 registrerades 1 550 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Porsche Panamera kompletteras med två nya GTS-modeller16.10.2018 08:00Pressmeddelande

Porsche utökar sin Panamera-serie med två extra sportiga versioner. Panamera GTS och Panamera GTS Sport Turismo är två unika prestandamodeller med sina kraftfulla 4-liters biturbomotorer på 338 kW/460hk, extra dynamiska chassisystem med trekammars luftfjädring och speciella designelement. I standardutrustningen ingår till exempel Sport Design-paketet med sina svarta exteriöra detaljer och stora ytor klädda med Alcantara inne i bilen. Dessutom har Porsche utvidgat sitt utbud av komfort- och assistans för hela Panamera-serien till att inkludera head-up display med olika konfigurations­möjligheter. Känsla och effektivitet Hjärtat i de båda nya Panamera GTS-modellerna är en 4-liters V8 med en effekt på 338 kW (460 hk) och ett maximalt vridmoment på 620 Nm. Sportavgassystemet, som är standard, bidrar med sitt speciella ljud till körupplevelsen. Biturbomotorn, som är försedd med partikelfilter för bensinmotorer, är 15 kW (20 hk) och 100 Nm starkare än föregångaren och Panamera GTS och Paname

Nya Porsche Macan lanseras i Europa2.10.2018 08:00Pressmeddelande

Nya Porsche Macan gör sin Europa-debut på Paris bilsalong. Den nya modellen har en effektiv 2,0-liters fyrcylindrig turbomotor med förbättrad förbränningsrumsgeometri och partikelfilter. Den nya motorn utvecklar 180 kW (245 hk) och det maximala vridmomentet är 370 Nm. I kombination med en 7-växlad PDK dubbelkopplingslåda accelererar den kompakta SUV-modellen från 0 - 100 km/tim på 6,7 sekunder och kan nå en toppfart av 225 km/tim. Bränsleförbrukningen enligt New European Driving Cycle (NEDC)* är 8,1 liter per 100 km. Modellen, som är helt omarbetad, har som mest påtagliga nya kännetecken när det gäller design och teknik en nydesignad bakdel med tredimensionell LED-ljuspanel och ett helt nytt Porsche Communication Management-system med en 10.9 tums pekskärm inne i bilen. Nytt fintrimmat chassi för bättre balans Köregenskaperna är Macans viktigaste egenskap. Det förnyade chassit ökar komforten och gör Macan ännu trevligare att köra. Typiskt för sportbilar har Macan däck i olika dimension

Världspremiär för exklusiv nyutgåva av Porsche 935 med 700 hk28.9.2018 08:00Pressmeddelande

Porsche presenterar nya 935 i samband med det historiska “Rennsport Reunion”-mötet på Laguna Seca Raceway i Kalifornien. Den 515 kW (700 hk) starka tävlingsmodellen har en kaross som påminner om den legendariska Porsche 935/78 och kommer att tillverkas i en begränsad serie om 77 bilar. - Den här speciella bilen är en födelsedagspresent från Porsche Motorsport till alla fans över hela världen, säger Dr Frank-Steffen Walliser, vice president för Motorsport och GT-bilar. - Eftersom bilen inte är homologerad behövde inte tekniker och designers hålla sig till de vanliga reglerna och de hade därför större frihet i utvecklingsarbetet. Tekniken i modellen som är avsedd för klubbtävlingar och privat träning på racerbanor bygger på högprestandamodellen 911 GT2 RS. Liksom i sin historiska föregångare har större delen av karossen ersatts med delar i kolfiber (CFRP). Inklusive det strömlinjeformade förlängda bakpartiet är Porsche 935 4,87 meter lång. Den exklusiva klubb-racern är 2,03 meter bred. D

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum