70 000 handelsjobb riskerar att försvinna – kraftfulla åtgärder krävs

Kunder som stannar hemma och kraftigt minskad försäljning skapar stor oro i handeln. Drygt vartannat handelsföretag kan tvingas till personalneddragningar och totalt riskerar 70 000 jobb att gå förlorade. ”Likviditetsbristen är akut för många företag eftersom presenterade åtgärder inte gett effekt, det behövs nu även kraftfulla åtgärder som snabbt sänker handlarnas kostnader, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.
Karin Johansson är vd på Svensk Handel.

Coronautbrottets följdverkningar slår med full kraft mot handeln. I butikshandeln riskerar 40 000 arbetstillfällen att försvinna.

Bland partihandlarna, som bland annat förser detaljhandeln och industrin med varor, är situationen också pressad. I förlängningen hotas också möjligheterna att leverera till offentlig sektor. I partihandeln medför den minskade försäljningen att 30 000 jobb är hotade. Det innebär att totalt 70 000 jobb i den svenska handeln är i farozonen.

– Handeln får betala ett mycket högt pris för bekämpningen av coronaviruset. För varje dag som ökenvandringen pågår kommer företag att slås ut. För att rädda företag och jobb behövs kraftfulla åtgärder som snabbt sänker företagens kostnader, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Kraftfulla åtgärder krävs

Svensk Handel anser att kraftfulla åtgärder måste nu snabbt sättas in för att möta företagens likviditets- och kostnadskris. I annat fall kommer den samhällsekonomiska kostnaden att bli än större i form av bland annat arbetslöshet, konkurser, tomställda lokaler, försvagade fastighetsbolag och en försämrad varuförsörjning.

Statlig lånegaranti och överbryggningslån måste till för att säkra att Riksbankens 500 miljarder också når handelns små företag. Möjligheten till retroaktiv återbetalning till skattekontot måste träda ikraft så snart som möjligt.

– Regeringens krispaket har rätt inriktning, men merparten av åtgärderna når inte fram till handelns företag. Likviditetsbristen är akut för många företag eftersom presenterade åtgärder inte gett effekt, det behövs nu även kraftfulla åtgärder som snabbt sänker handlarnas kostnader, säger Karin Johansson.

”Fastighetsägare måste ta sin del av bördan”

Näst efter personalkostnader är hyreskostnaden den största utgiften för handlarna.

– Landets fastighetsägare måste ta sin del av bördan i den kris vi går igenom. Det handlar i första fasen om en period av hyresfrihet och därefter minskade hyreskostnader. Läget är akut och det finns ingen tid att förlora, säger Karin Johansson.

Svensk Handel anser också att reformen om korttidspermittering måste utvidgas till att omfatta hela arbetstiden för de anställda.

– Jag upplever att Sverige för närvarande ligger efter andra länder beträffande krisåtgärder som substantiellt sänker företagens kostnader, eller ger kontanta stöd. I kombination med att de likviditetsfrämjande åtgärderna ännu inte fått någon effekt gör detta att läget är mycket allvarligt, säger Karin Johansson.

Därför anser Svensk Handel att fler förslag snabbt måste komma upp på den politiska dagordningen och skyndsamt genomföras. Det kan handla om nedsatta, eller efterskänkta arbetsgivaravgifter. Det kan också handla om temporära kontantstöd som är kopplade till storleken på företagens minskade omsättning.

Karin Johansson är vd på Svensk Handel.