75 kollektivavtal klara

Förbunden inom Almega har nu tecknat 75 stycken kollektivavtal i årets avtalsrörelse. Det är mer än någon annan arbetsgivarorganisation på svensk arbetsmarknad. Samtliga avtal har tecknats inom ramen för den norm om treåriga avtal på 6,5 procent som etablerats i årets avtalsrörelse.

Bland de senaste avtalen märks kollektivavtalet för Kommunal- Bad- och Idrottsanläggningar med Kommunal, Dalslands kanal med Seko, Public Service med journalistförbundet, Unionen och Akademikerförbunden samt nytt avtal för Fastigheter med Sveriges Ingenjörer, Unionen, Ledarna och Seko.

- Almegas förbund tecknar fler kollektivavtal än någon annan arbetsgivarorganisation på den svenska arbetsmarknaden. För vår del är vi nu halvvägs igenom avtalsrörelsen och de 75 avtal vi tecknat har alla hållit sig inom ramen för märket och vi har kommit överens utan utbrutna konflikter i samtliga fall, säger Stefan Koskinen, chef för arbetsgivarpolitisk på Almega.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-551 140 65

Tjänsteindikatorn Q2: Uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten bruten20.6.2018 06:57Pressmeddelande

För första gången sedan 2014 visar Almegas Tjänsteindikator att den uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten i den privata tjänstesektorn är bruten. Detta trots en fortsatt stark konjunktur. Indikationen är att företagen inom särskilt kunskapsintensiva tjänstebranscher anpassar sig efter den akuta kompetensbristen. Något som drabbar tillväxten i stort då den privata tjänstesektorn står för 66 procent av näringslivets förädlingsvärde.

Avskaffandet av visstidsanställningarna riskerar öka utanförskapet30.5.2018 12:08Pressmeddelande

990 000 personer har under de senaste nio åren fått en fast förankring på arbetsmarknaden genom att de gått från en allmän visstidsanställning till en fast anställning. Att avskaffa anställningsformen Allmän visstid skulle kraftigt försämra mångas möjligheter att komma in på arbetsmarknaden och kraftfullt minska tjänstesektorns möjligheter att bidra till bättre integration av nyanlända och till ungas inträde på arbetsmarknaden.