750 modeföretag överens - framtiden är pälsfri

När YOOX NET-A-PORTER anslöt sig till programmet Fur Free Retailer så var det företag nummer 750 som tog ställning för pälsdjuren sedan starten år 2002.

Symbolen för en butik som anslutit sig till pälsfria listan, fur free retailer program.

Fur Free Retailer, eller pälsfria listan, drivs i organisationer i fler än 20 länder världen över genom Fur Free Alliance, en internationell koalition av organisationer där Djurens Rätt är den svenska representanten. Tillsammans har organisationerna motiverat klädjättar som Giorgio Armani, HUGO BOSS, H&M och Inditex att anta en pälsfri policy.

Bakom företagens beslut om att bli pälsfri finns ofta ett etiskt ställningstagande.

– H&M har ett permanent ställningstagande mot päls och vi arbetar för att avsluta dödandet av djur för deras päls, säger Mutlu Toksoz, hållbarhetsexpert på H&M.

Ett annat skäl kan vara strävan mot en hållbar framtid.

– Vi har bestämt oss för att anta en annan väg och vi ger därför vår hållbara företagsstrategi, i det här fallet djurskydd, företräde framför den snabba och enkla ”vägen till framgång”, skrev företaget HUGO BOSS när de anslöt sig 2014.

Det senaste företaget att ansluta sig är YOOX Net-A-Porter (YNAP), ett beslut om affärstidningen Newsweek menar kan få en inverkan på den del av modebranschen som fortfarande använder päls från djur.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 40 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

60 000 uppmanar Jordbruksverket att dra tillbaka förslag om smågrisar18.10.2017 07:30Pressmeddelande

Idag klockan 14.00 besöker Djurens Rätt tillsammans med en rad andra djurrätts- och djurskyddsorganisationer Jordbruksverket med en namnlista på närmare 60 000 namn. Syftet med mötet och med namninsamlingen är att försöka stoppa ett förslag till nya och ändrade djurskyddsföreskrifter som bland annat innehåller ett förslag om att smågrisar skall få tas tidigare från sin mamma.