750 modeföretag överens - framtiden är pälsfri

När YOOX NET-A-PORTER anslöt sig till programmet Fur Free Retailer så var det företag nummer 750 som tog ställning för pälsdjuren sedan starten år 2002.
Symbolen för en butik som anslutit sig till pälsfria listan, fur free retailer program.

Fur Free Retailer, eller pälsfria listan, drivs i organisationer i fler än 20 länder världen över genom Fur Free Alliance, en internationell koalition av organisationer där Djurens Rätt är den svenska representanten. Tillsammans har organisationerna motiverat klädjättar som Giorgio Armani, HUGO BOSS, H&M och Inditex att anta en pälsfri policy.

Bakom företagens beslut om att bli pälsfri finns ofta ett etiskt ställningstagande.

– H&M har ett permanent ställningstagande mot päls och vi arbetar för att avsluta dödandet av djur för deras päls, säger Mutlu Toksoz, hållbarhetsexpert på H&M.

Ett annat skäl kan vara strävan mot en hållbar framtid.

– Vi har bestämt oss för att anta en annan väg och vi ger därför vår hållbara företagsstrategi, i det här fallet djurskydd, företräde framför den snabba och enkla ”vägen till framgång”, skrev företaget HUGO BOSS när de anslöt sig 2014.

Det senaste företaget att ansluta sig är YOOX Net-A-Porter (YNAP), ett beslut om affärstidningen Newsweek menar kan få en inverkan på den del av modebranschen som fortfarande använder päls från djur.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 40 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Det här är Sveriges djurvänligaste kommun 202418.4.2024 14:37:07 CEST | Pressmeddelande

Djurens Rätt presenterar idag den årliga rankingen Djurvänlig kommun för sjätte året i rad. På årets tio-i-topplista finns alla kommuntyper representerade – stora som små. Nytt för i år är att mer än var fjärde kommun svarar att de kommer att använda möjligheten att välja bort turbokycklingar vid nästa upphandling. Eskilstuna kommun hamnar högst upp på listan och utses därmed som vinnare i årets ranking.

Djurens Rätts riksordförande besöker Göteborg, Halmstad och Trollhättan9.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Djurens Rätts riksordförande, Camilla Bergvall, turnerar just nu runtom i Sverige med föreläsningsturnén "En framtid utan djurfabriker". Under april månad når turnén Göteborg, Halmstad och Trollhättan. Föreläsningen tar upp de svenska djurfabrikernas historia och uppkomst, samt deras nutida och framtida konsekvenser. Även förslag på lösningar presenteras för att skapa en hållbar värld för djur, människor och klimatet.