77 föreningar i Östergötland får dela på drygt 1,2 miljoner i verksamhetsstöd för äldre

Riksidrottsförbundet har beslutat att bevilja totalt 24 miljoner kronor i verksamhetsstöd till idrottsföreningar som bedriver verksamhet för personer 65 år och äldre. Syftet med stödet är att ge föreningar förutsättningar att bedriva och utveckla verksamheten för målgruppen. Stödet är en engångsföreteelse och hanterades i en ansökningsomgång.

Fotograf

BILDBYRÅN JONAS LJUNGDAHL
Fotograf BILDBYRÅN JONAS LJUNGDAHL

Under perioden 1 oktober 2020 till 31 januari 2021 kunde idrottsföreningar som bedriver verksamhet för äldre ansöka om verksamhetsstödet. Totalt 1 521 idrottsföreningar inkom med fullständiga ansökningar och bedömdes uppfylla villkoren för stödet. Dessa föreningar har redan beviljats ett grundstöd på 3 000 kronor. Nu betalas det som återstår av de 24 miljoner kronorna ut till dessa 1 521 föreningar. Fördelningen baseras på föreningens antal aktiva medlemmar i målgruppen, hur frekvent föreningen bedrivit verksamhet för målgruppen samt antal olika aktiviteter som föreningen erbjuder.

Av de utlovade grundstödet på 3000 kr/sökande förening så blev utdelningen I Östergötland riktigt bra. Genomsnittsstödet blev nästan 16 000 kr och det lägsta beloppet var 9 500 kr och det högsta 29 000 kr. Detta är självklart ett tacksamt tillskott i denna tuffa tid.

”- I idrottsrörelsen sker ett stort förändringsarbete som ska leda till att fler ska vilja och kunna idrott i förening hela livet, säger Kristin Lönnqvist Distriktsidrottschef i Östergötland.  ”- Vi har många föreningar i Östergötland som gör ett fantastiskt jobb med att erbjuda även den äldre målgruppen idrottsaktiviteter, en verksamhet som normalt sätt inte uppmärksammas. Därför är det extra kul att de föreningar som sökt det här verksamhetsstödet nu uppmärksammas och belönas för sitt arbete.

I bifogad excelfil ser ni hur verksamhetsstödet fördelas per idrottsförening, kommun, distrikt och idrott.

Stödet kommer att betalas ut till berörda föreningar under de kommande veckorna via IdrottOnline Idrottsmedel.

Frågor om verksamhetsstödet kan ställas till aldreidrott@rfsisu.se

Övriga frågor kan ställas till:

Kristin Lönnqvist
Distriktsidrottschef
RF-SISU Östergötland
E-post Kristin.lonnqvist@rfsisu.se

Fotograf

BILDBYRÅN JONAS LJUNGDAHL
Fotograf BILDBYRÅN JONAS LJUNGDAHL

RF-SISU Östergötland är en av Riksidrottsförbundets och SISU Idrottsutbildarnas 19 regionala organisationer. Vårt uppdrag är att stödja, leda, företräda, utveckla, bilda och utbilda idrottsföreningar och specialdistriktsförbund.