77 nya på Lidl

Lidl Sverige utvecklar ständigt sortimentet med fler svenska och ekologiska produkter, utländska delikatesser och varor för hem och fritid. Under en treveckorsperiod presenterar Lidl 77 nya artiklar och bland nyheterna finns både egna varumärken med bland annat ekologiska frysta bär och färskt bröd samt andra märkesvaror som bland annat Bregott och Keso.

Produktnyheter på Lidl

Att handla på Lidl är lite av ett äventyr och varje vecka hittar våra kunder varor på tillfälligt besök, både livsmedel och artiklar för hem och fritid. Förutom veckovisa kampanjer utökas och utvecklas det fasta sortimentet kontinuerligt, allt tack vare dialog med våra kunder som efterfrågar till exempel mer ekologiskt och svenskt.

Bland de 77 varor som nu presenteras är majoriteten miljömärkta och/eller etiskt märkta. Nyheterna innefattar allt från mejeriprodukter, kött och bönor till färskt bröd, kaffe och godis.

– Vårt mål är att göra livet lite enklare och bättre för våra kunder, och det är inte utan stolthet vi ser vårt sortiment växa. Allt för att våra kunder ska kunna göra sin veckohandling hos oss och då komma hem med allt som behövs för veckans behov och en och annan oväntad delikatess. - eller en nödvändig köksmaskin, säger Timo Hansio Tf. Inköpsdirektör Lidl Sverige.

Lidl har drygt 2000 artiklar i det fasta sortimentet som består av cirka 7 procent ekologiska varor, 78 procent egna märkesvaror och 19 procent etiskt märkta varor. Även andelen svenska varor växer och 33 procent av Lidls leverantörer är svenska.

Lidl är en global livsmedelskedja vilket möjliggör för inköp av stora mängder. Det faktum att Lidl på den lokala marknaden har en nära relation med leverantörer utan mellanhänder bidrar till de låga priserna i butik. Samtidigt kan kunderna vara trygga med att Lidl aldrig kompromissar med kvalitet, säkerhet, arbetsvillkor eller miljö:

• 100 procent av all fisk av egna varumärken i frysdisken är märkt med MSC eller ASC
• 100 procent av alla ägg, även som ingrediens i Lidls egna märkesvaror, kommer från frigående höns.
• 100 procent av kakao och kaffe i våra egna märkesvaror kommer från hållbarhetscertifierade odlingar.
• 100 procent av palmoljan i våra egna märkesvarorna för livsmedel innehåller segregerad RSPO-certifierad palmolja.

Ett urval av produktnyheterna på Lidl

Ekologiska produkter

Cheez Cruncherz
Ekologiska Chips
Sondey kex med choklad
Sondey kex med frukt och nötter
Brago Original Eko

Ekologiska frysta blåbär
Ekologiska frysta hallon
Timo Hansio, Tf. Inköpsdirektör

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med över 178 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 öppnar vi ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har tre fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Örebro och Malmö.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Ta vara på maten hos Lidl – för planet och plånbok27.11.2018 13:06Pressmeddelande

Enligt Naturvårdsverket* slängs årligen i Sverige runt 1,3 miljoner ton fullt tjänlig mat. För att ta ytterligare ansvar och öka takten för minskat matsvinn presenterar Lidl Sverige konceptet Ta vara på och sätter samtidigt nya tuffa mål. 2025 ska matsvinnet i butiker och lager halveras och 100 procent av butikerna ska ha ingått donationssamarbeten. Som ett led i detta lanserar Lidl nu två testprojekt i butik för att minska matsvinnet på kort sikt.