8 av 10 byggföretag upplever svårigheter att rekrytera

Idag presenterar Svenskt Näringsliv sin rekryteringsenkät. Enkäten visar att 8 av 10 byggföretag upplever svårigheter att rekrytera.

- För att rusta landet behöver kompetensförsörjningen till byggbranschen säkras. Medlemsföretag i Sveriges Byggindustrier tvingas tacka nej till projekt för att de saknar rätt arbetskraft. Bristen på kompetenta medarbetare riskerar få långtgående konsekvenser, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.

Byggindustrin har ett behov av 50 000 nya medarbetare på fem års sikt, bara för att täcka pensionsavgångar. Bland bristyrkena finns såväl platschefer och arbetsledare som yrkesarbetare.

Bakgrund

Rekryteringsenkäten har sedan 1999 kartlagt kompetensbehovet bland Svenskt Näringslivs medlemsföretag. Urvalet är Svenskt Näringslivs medlemsföretag som blivit slumpmässigt utvalda ur medlemsregistret. Urvalet är stratifierat på län och företagsstorlek. Insamlingen genomfördes av Demoskop på uppdrag av Svenskt Näringsliv från den 6 november till den 15 december 2017 i form av en webbenkät samt kompletterande telefonintervjuer. Totalt samlades 5145 svar in via webbenkäten och 832 via telefonintervjuer. Den totala svarsfrekvensen uppgår till 31 procent. Resultatet är nedbrytbart på län, företagsstorlek och branschtillhörighet. Rapporten i sin helhet finns från den 14 mars att laddas ner på www.svensktnaringsliv.se.

Nu öppnar ansökningen till byggkollo i Linköping3.4.2024 06:15:00 CEST | Pressmeddelande

Nu har ansökningen till sommarens byggkollo i Linköping öppnat. På det populära kollot kommer barnen bland annat pröva på att skruva, måla och snickra och till och med få bygga en egen lådbil. - Vi förväntar oss att platserna till årets byggkollo fylls på snabbt. Många barn tycker det är väldigt roligt att få bygga lådbil, köra grävmaskin och hjullastare, säger Tobias Elf Svensson som jobbar med kompetensförsörjningsfrågor på Byggföretagen i Östergötland.