8 av 10 byggföretag upplever svårigheter att rekrytera

Idag presenterar Svenskt Näringsliv sin rekryteringsenkät. Enkäten visar att 8 av 10 byggföretag upplever svårigheter att rekrytera.

- För att rusta landet behöver kompetensförsörjningen till byggbranschen säkras. Medlemsföretag i Sveriges Byggindustrier tvingas tacka nej till projekt för att de saknar rätt arbetskraft. Bristen på kompetenta medarbetare riskerar få långtgående konsekvenser, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.

Byggindustrin har ett behov av 50 000 nya medarbetare på fem års sikt, bara för att täcka pensionsavgångar. Bland bristyrkena finns såväl platschefer och arbetsledare som yrkesarbetare.

Bakgrund

Rekryteringsenkäten har sedan 1999 kartlagt kompetensbehovet bland Svenskt Näringslivs medlemsföretag. Urvalet är Svenskt Näringslivs medlemsföretag som blivit slumpmässigt utvalda ur medlemsregistret. Urvalet är stratifierat på län och företagsstorlek. Insamlingen genomfördes av Demoskop på uppdrag av Svenskt Näringsliv från den 6 november till den 15 december 2017 i form av en webbenkät samt kompletterande telefonintervjuer. Totalt samlades 5145 svar in via webbenkäten och 832 via telefonintervjuer. Den totala svarsfrekvensen uppgår till 31 procent. Resultatet är nedbrytbart på län, företagsstorlek och branschtillhörighet. Rapporten i sin helhet finns från den 14 mars att laddas ner på www.svensktnaringsliv.se.

Förstatligande av järnvägsunderhåll är fel väg att gå16.8.2018 16:30Pressmeddelande

Regeringen har idag utsett Erland Olauson till att utreda järnvägsunderhållets framtida organisering. Sveriges Byggindustrier och Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer är starkt kritiska till regeringens planer på ett förstatligande av det svenska järnvägsunderhållet. "Jag välkomnar Olauson till uppdraget att leda utredningen och ser fram emot ett nära samarbete. Men realiseras regeringens tankar på det sätt som föreslagits av infrastrukturminister Tomas Eneroth riskerar järnvägsunderhållet att försämras kraftfullt. Att Trafikverket ska bygga upp en omfattande egenregiverksamhet skulle förflytta fokus och kosta mer skattepengar än det skulle ge effekt," säger Robert Röder, ordförande i Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer.

Ny vägledning för små- och medelstora byggföretag gör det lättare att hållbarhetsredovisa27.6.2018 13:00Pressmeddelande

Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond, SBUF, har finansierat en vägledning för hållbarhetsredovisning med särskilt fokus på små och medelstora företag. - Sedan 2017 finns ett lagkrav på hållbarhetsredovisning i samband med årsredovisningen för större företag. Nu stödjer vi små och medelstora företag, som inte alltid omfattas av lagkravet. Målet är en fossilfri och konkurrenskraftig byggsektor till år 2045, säger Birgitta Govén, energiexpert på Sveriges Byggindustrier.

Byggavtalet fredat trots ny lag om entreprenörsansvar19.6.2018 16:16Pressmeddelande

Idag tisdag röstade riksdagen ja till regeringens proposition Ett entreprenörsansvar för lönefordringar i bygg- och anläggningsbranschen. Det är väl känt sedan tidigare att Sveriges Byggindustrier anser att lagförslaget kan komma att bli en börda för Sveriges småföretagare. Under våren har vi fört intensiva samtal med regeringen kring lagförslaget och vad det innebär för vårt kollektivavtal. Vi kan nu konstatera att regeringen lyssnat på oss och låter de kollektivavtal i sektorn som innehåller ett entreprenörsansvar vara fredade, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier.