8 av 10 känner att fritidshuset är ett ständigt projekt

Vi skaffar ofta ett fritidshus för avkoppling och för att komma bort från vardagen. Ändå känner 8 av 10 att fritidshuset är ett ständigt projekt. I år planerar 45 procent av alla fritidshusägarna att renovera inne eller ute. Det visar en undersökning Novus gjort på uppdrag av NOVASOL.

- Vi svenskar inspireras mycket av sociala medier där vi kan se andras hem och TV-program som handlar om renovering. Vi tycker om att förändra och förnya våra hem och fritidshus, säger Torbjörn Fredman Nordenchef, NOVASOL.

Bra standard är viktigt i fritidshuset

Förr hade många fritidshus en ganska låg och enkel standard jämfört med permanentboendet. Idag vill vi ha samma nivå som där hemma.Novus undersökningen visar att 82 procent vill ha en bra bo- och levnadsstandard i fritidshuset och 68 procent tycker att fritidhusets inredning är viktigt.

- Det är inte konstigt att många tycker att fritidshuset är ett ständigt projekt när 82 procent vill ha en bra standard i fritidshuset.Har man ett mål så försöker man ofta nå det och då blir det lätt många projekt som ska avklaras, säger Torbjörn Fredman.

Trädgård och utomhusmiljö i fokus

Även trädgården är ett område vi svenskar satsar mycket på. Nästan var femte fritidshusägare ska investera i sin trädgård eller utomhusmiljö i år. Att pyssla i trädgården hamnar dessutom på plats nummer två med 41 procent på vad man helst gör i sitt fritidshus enligt undersökningen.

- Idag har många hus stora altaner och uterum. Helst ska det se ut som ett vardagsrum utomhus. Även om säsongen är kort, så lägger vi en hel del tid och pengar på just utomhusmiljön, säger Torbjörn Fredman.

I år kommer fritidshusägare att:*

1. Renovera någon del av fritidshuset utomhus (32%)
  2. Renovera någon del av fritidshuset inomhus (26%)
  3. Investera i trädgården eller utomhusmiljön (18%)
  4. Bygga ut eller bygga nya byggnader (9%)
  5. Köpa nya möbler eller inredning (9%)

*flera val möjliga

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av NOVASOL. Målgruppen för undersökningen är fritidshusägare i Sverige. Totalt har 1145 intervjuer genomförts under perioden 6-13 februari 2018. Deltagarfrekvensen är 71%. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.