8 av 10 nordbor har semestrat på Kanarieöarna

- flest norrmän har besökt Kanarieöarna 6 gånger eller fler I år åker en halv miljon nordbor med Ving, Spies och Tjäreborg till Kanarieöarna, av dem bor majoriteten på öarna Gran Canaria och Teneriffa. En färsk undersökning i Sverige, Norge, Danmark och Finland om Kanarieöarna som semesterresmål visar att Playa del Inglés och Puerto Rico är de populäraste resmålen på Gran Canaria, på Teneriffa är det Playa de las Américas.

- Kärleken till Kanarieöarna är stor bland nordborna, det visar vår undersökning. Nära hälften har semestrat på öarna 6 gånger eller fler. Främst är det till Gran Canaria och Teneriffa man reser. Med så stor variation av saker att göra, skönt klimat året runt, stad och strand, vandring, shopping och kultur så finns det något för de allra flesta att uppleva, säger Magdalena Öhrn, informationschef Ving.

Topp 3: Vilka resmål gillar du bäst på Gran Canaria? (fler svar möjliga)
Playa del Inglés är det populäraste resmålet för svenskar och finländare medan det i Danmark och Norge är Puerto Rico.

SVERIGE
1. Playa del Inglés 36,2 procent
2. Puerto Rico 28,5 procent

3. Puerto de Mogán 23,1 procent

DANMARK
1. Puerto Rico 40 procent
2. Playa del Inglés 19,5 procent
3. Puerto de Mogán 9,1 procent

FINLAND
1. Playa del Inglés 36,1 procent
2. Costa Meloneras 34,8 procent

3. Maspalomas 21,3 procent

NORGE
1.Puerto Rico 36,4 procent
2.Puerto de Mogán 30,7 procent

3.Arguineguín 25,5 procent

Topp 3: Vilka resmål gillar du bäst på Teneriffa? (fler svar möjliga)
Här är den klara favoriten bland nordborna Playa de las Américas på Teneriffas sydkust, följt av Los Cristianos.

SVERIGE
1. Playa de las Américas 41,7 procent
2. Los Cristianos 30,8 procent

3. Annat 24,9 procent

DANMARK
1. Playa de las Américas 44,3 procent
2. Los Cristianos 21,9 procent

3. Puerto de la Cruz 14,5 procent

FINLAND
1. Playa de las Américas 42,3 procent
2. Puerto de la Cruz 40,4 procent

3. Los Cristianos 20,8 procent

NORGE
1. Playa de las Américas 52,5 procent
2. Los Cristianos 34,9 procent

3. Annat 18,7 procent

Fler än 8 av 10 har någon gång semestrat på Kanarieöarna:
Svenskar 86,4 procent
Norrmän 85 procent
Finländare 83,2 procent
Danskar 82 procent
4 av 10 har besökt Kanarieöarna 6 gånger eller fler:
Norrmän 45,8 procent
Danskar 41,7 procent
Svenskar 41,5 procent
Finländare 37,8 procent

Svenskarnas smultronställen
När deltagarna i den svenska resepanelen fritt fick tipsa om de smultronställen man har på Kanarieöarna är det framför allt några resmål som sticker ut. Bland annat Puerto de Mogán och Puerto Rico på Gran Canaria. Många uppgav även golfrundor och stranden som sina smultronställen.

Om Resepanelen:
Resepanelen är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. I Sverige (Ving) har panelen besvarats av 16 778 personer, i Finland (Tjäreborg) av 8 333, i Danmark (Spies) av 12 735 och i Norge (Ving) av 11 944 personer. Undersökningen genomfördes i slutet av augusti/början av september, 2017. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät.

Foto från Gran Canaria av Mats Högberg. För fler bilder, besök gärna Vings bildbank: https://www.ving.se/bildarkiv

Önskas ytterligare information kontakta:
Magdalena Öhrn, informationschef Ving, tel 0709-513075, magdalena.ohrn@ving.se

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i butik och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med cirka 200 anställda och cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.

Vings Pressjour

Vid akuta ärenden utanför kontorstid. Endast för journalister.