8 av 10 seniorer positiva till ett utökat rut-avdrag

En ny undersökning från Almega och SPF Seniorerna visar att svenska seniorer är mycket positiva till Almegas förslag om HEM-avdrag. Mer än hälften av SPF:s 270 000 medlemmar skulle köpa fler hushållsnära tjänster om HEM-avdraget blev verklighet. - Här finns potential för tusentals jobb utan krav på långa utbildningar, säger Almegas näringspolitiska chef Ulf Lindberg.

HEM-avdraget är en vidareutveckling av rut-avdraget som innebär att samtliga tjänster som utförs i kundens hem inkluderas i skattereduktionen. Tidigare beräkningar har visat att HEM-avdraget kan fördubbla antalet sysselsatta i rut-sektorn från 22 000 till 44 000 redan till år 2020. Men när Almega och SPF genomfört en undersökning visar det sig att denna beräkning kan vara i underkant.

- 8 av 10 seniorer är positiva till HEM-avdraget och undersökningen visar att mer än hälften av SPF:s medlemmar är intresserade av att köpa fler hushållsnära tjänster. Det finns en möjlighet att vi har underskattat sysselsättningseffekterna av HEM-avdraget, säger Ulf Lindberg, näringspolitisk chef Almega.

Just sysselsättningseffekten är det som står i fokus när Lindberg talar om möjligheterna med ett HEM-avdrag.

- Utanförskapet för utlandsfödda växer, samtidigt är det en betydande del av de nyanlända som saknar såväl grundskola som det svenska språket. Med HEM-avdraget finns potential för tusentals nya jobb utan krav på långa utbildningar, säger Ulf Lindberg.

Att hushållsnära tjänster är särskilt populära bland seniorer förvånar inte Lindberg, istället menar han att seniorer länge haft en särställning i förhållande till skattereduktionen.

- Just seniorer, men även barnfamiljer, är ofta i större behov av hushållsnära tjänster, det är därför regeringen låtit seniorer behålla ett större ekonomiskt utrymme för rut-tjänster, säger Ulf Lindberg.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes i en webbenkät under mars månad. Totalt har 2 133 av SPF Seniorernas medlemmar svarat på enkäten, vilket motsvarar en svarsfrekvens på drygt 30 procent.

• 8 av 10 är positiva till HEM-avdraget.
  • 6 av 10 tror att de skulle köpa fler hushållsnära tjänster med HEM-avdraget.
  • 3 av 10 anger att de idag undviker att köpa vissa tjänster som de skulle vilja ha hjälp med för att de inte ingår i avdraget.
  • Särskilt stort är intresset för fotvård, massage, grovstädning, trädgårdstjänster, flytt av tunga möbler i hemmet och att slänga möbler på soptippen.

Läs mer om undersökningen från Almega och SPF Seniorerna i bifogad PDF-fil.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-551 140 65

Stora delar av Arbetsförmedlingen kan konkurrensutsättas22.1.2019 06:00Pressmeddelande

En Arbetsförmedling som trots ökade resurser, tillgång till arbetslösa som söker arbetstillfällen och företag som just nu skriker efter arbetskraft, inte lyckas förbättra utan tvärtom försämrar jobbchansen för de som är arbetslösa måste reformeras i grunden. I Almegas rapport ”Reformerad Arbetsförmedling – Almegas slutbetänkande för stärkt kompetensförsörjning” beskrivs hur Arbetsförmedlingen måste reformeras för att både myndigheten och den förda politiken ska leverera goda resultat, ha hög kostnadseffektivitet och kunna hjälpa såväl arbetslösa som arbetsgivare med de utmaningar de står inför.

Almega kommenterar överenskommelsen mellan S, C, L & Mp11.1.2019 16:19Pressmeddelande

Almegas kommentarer kring den överenskommelse mellan Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet som idag presenterats. Överenskommelsen innehåller många områden som vi välkomnar som till exempel en breddning av Rut, att kompetensföretag även ska ingå i etableringsanställningar, att man ser över ett antal skatter samt att slopa förslag som vinstförbud för privata aktörer inom välfärden.

Patrick Joyce ny chefekonom på Almega11.1.2019 11:34Pressmeddelande

Patrick Joyce blir ny chefekonom på Almega. Patrick Joyce är fil. lic. i nationalekonomi vid Uppsala universitet. Han har lång erfarenhet som expert och utredare av ekonomisk politik, skattefrågor, näringspolitik och arbetsmarknadsfrågor vid Regeringskansliet och riksdagen. Patrick kommer senast från en tjänst som forskare om kompetensförsörjning, arbetsmarknad och integration vid Ratio – näringslivets forskningsinstitut.

Höga arbetskraftskostnader hotar tjänsteföretagens tillväxt19.12.2018 07:21Pressmeddelande

Återigen visar Almegas Tjänsteindikator att efterfrågan på kunskapsintensiva företags tjänster fortfarande ligger på toppnivåer. Trots det är utvecklingen oroande. I rapporten konstateras också att Sverige är ett av de dyraste länderna att anställa i, något som i slutändan riskerar att snabba på den redan pågående trenden att företag flyttar ut avancerade tjänstejobb och produktion till utlandet.