8 av 10 seniorer positiva till ett utökat rut-avdrag

En ny undersökning från Almega och SPF Seniorerna visar att svenska seniorer är mycket positiva till Almegas förslag om HEM-avdrag. Mer än hälften av SPF:s 270 000 medlemmar skulle köpa fler hushållsnära tjänster om HEM-avdraget blev verklighet. - Här finns potential för tusentals jobb utan krav på långa utbildningar, säger Almegas näringspolitiska chef Ulf Lindberg.

HEM-avdraget är en vidareutveckling av rut-avdraget som innebär att samtliga tjänster som utförs i kundens hem inkluderas i skattereduktionen. Tidigare beräkningar har visat att HEM-avdraget kan fördubbla antalet sysselsatta i rut-sektorn från 22 000 till 44 000 redan till år 2020. Men när Almega och SPF genomfört en undersökning visar det sig att denna beräkning kan vara i underkant.

- 8 av 10 seniorer är positiva till HEM-avdraget och undersökningen visar att mer än hälften av SPF:s medlemmar är intresserade av att köpa fler hushållsnära tjänster. Det finns en möjlighet att vi har underskattat sysselsättningseffekterna av HEM-avdraget, säger Ulf Lindberg, näringspolitisk chef Almega.

Just sysselsättningseffekten är det som står i fokus när Lindberg talar om möjligheterna med ett HEM-avdrag.

- Utanförskapet för utlandsfödda växer, samtidigt är det en betydande del av de nyanlända som saknar såväl grundskola som det svenska språket. Med HEM-avdraget finns potential för tusentals nya jobb utan krav på långa utbildningar, säger Ulf Lindberg.

Att hushållsnära tjänster är särskilt populära bland seniorer förvånar inte Lindberg, istället menar han att seniorer länge haft en särställning i förhållande till skattereduktionen.

- Just seniorer, men även barnfamiljer, är ofta i större behov av hushållsnära tjänster, det är därför regeringen låtit seniorer behålla ett större ekonomiskt utrymme för rut-tjänster, säger Ulf Lindberg.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes i en webbenkät under mars månad. Totalt har 2 133 av SPF Seniorernas medlemmar svarat på enkäten, vilket motsvarar en svarsfrekvens på drygt 30 procent.

• 8 av 10 är positiva till HEM-avdraget.
  • 6 av 10 tror att de skulle köpa fler hushållsnära tjänster med HEM-avdraget.
  • 3 av 10 anger att de idag undviker att köpa vissa tjänster som de skulle vilja ha hjälp med för att de inte ingår i avdraget.
  • Särskilt stort är intresset för fotvård, massage, grovstädning, trädgårdstjänster, flytt av tunga möbler i hemmet och att slänga möbler på soptippen.

Läs mer om undersökningen från Almega och SPF Seniorerna i bifogad PDF-fil.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-551 140 65

Tjänsteindikatorn Q2: Uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten bruten20.6.2018 06:57Pressmeddelande

För första gången sedan 2014 visar Almegas Tjänsteindikator att den uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten i den privata tjänstesektorn är bruten. Detta trots en fortsatt stark konjunktur. Indikationen är att företagen inom särskilt kunskapsintensiva tjänstebranscher anpassar sig efter den akuta kompetensbristen. Något som drabbar tillväxten i stort då den privata tjänstesektorn står för 66 procent av näringslivets förädlingsvärde.