8 av 10 seniorer positiva till ett utökat rut-avdrag

En ny undersökning från Almega och SPF Seniorerna visar att svenska seniorer är mycket positiva till Almegas förslag om HEM-avdrag. Mer än hälften av SPF:s 270 000 medlemmar skulle köpa fler hushållsnära tjänster om HEM-avdraget blev verklighet. - Här finns potential för tusentals jobb utan krav på långa utbildningar, säger Almegas näringspolitiska chef Ulf Lindberg.

HEM-avdraget är en vidareutveckling av rut-avdraget som innebär att samtliga tjänster som utförs i kundens hem inkluderas i skattereduktionen. Tidigare beräkningar har visat att HEM-avdraget kan fördubbla antalet sysselsatta i rut-sektorn från 22 000 till 44 000 redan till år 2020. Men när Almega och SPF genomfört en undersökning visar det sig att denna beräkning kan vara i underkant.

- 8 av 10 seniorer är positiva till HEM-avdraget och undersökningen visar att mer än hälften av SPF:s medlemmar är intresserade av att köpa fler hushållsnära tjänster. Det finns en möjlighet att vi har underskattat sysselsättningseffekterna av HEM-avdraget, säger Ulf Lindberg, näringspolitisk chef Almega.

Just sysselsättningseffekten är det som står i fokus när Lindberg talar om möjligheterna med ett HEM-avdrag.

- Utanförskapet för utlandsfödda växer, samtidigt är det en betydande del av de nyanlända som saknar såväl grundskola som det svenska språket. Med HEM-avdraget finns potential för tusentals nya jobb utan krav på långa utbildningar, säger Ulf Lindberg.

Att hushållsnära tjänster är särskilt populära bland seniorer förvånar inte Lindberg, istället menar han att seniorer länge haft en särställning i förhållande till skattereduktionen.

- Just seniorer, men även barnfamiljer, är ofta i större behov av hushållsnära tjänster, det är därför regeringen låtit seniorer behålla ett större ekonomiskt utrymme för rut-tjänster, säger Ulf Lindberg.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes i en webbenkät under mars månad. Totalt har 2 133 av SPF Seniorernas medlemmar svarat på enkäten, vilket motsvarar en svarsfrekvens på drygt 30 procent.

• 8 av 10 är positiva till HEM-avdraget.
  • 6 av 10 tror att de skulle köpa fler hushållsnära tjänster med HEM-avdraget.
  • 3 av 10 anger att de idag undviker att köpa vissa tjänster som de skulle vilja ha hjälp med för att de inte ingår i avdraget.
  • Särskilt stort är intresset för fotvård, massage, grovstädning, trädgårdstjänster, flytt av tunga möbler i hemmet och att slänga möbler på soptippen.

Läs mer om undersökningen från Almega och SPF Seniorerna i bifogad PDF-fil.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-551 140 65

Kommentar till AF:s månadsstatistik: Almega kräver stopp för nya extratjänster12.10.2018 12:01Pressmeddelande

Arbetsförmedlingens månadsstatik för september 2018 visar att antalet deltagare i stöd och matchning och arbetsmarknadsutbildning fortsätter att minska. Antalet deltagare i stöd och matchning och arbetsmarknadsutbildning är 12212 respektive 6406. - Stöd- och matchning och arbetsmarknadsutbildningar är effektiva insatser som ofta leder till jobb. Men insatserna har aldrig tidigare haft så få deltagare. Personalbristen är ett av företagens största tillväxthinder. Därför måste arbetslösa tvärtom matchas och utbildas mycket mera aktivt än vad som sker idag, säger Andreas Åström chef för Påverkan och Kommunikation på Almega För ett år sedan var antalet arbetssökande som gick på dessa insatser 20635 respektive 7733. Arbetsförmedlingens månadsstatistik samtidigt visar på stark efterfrågan på arbetskraft och många lediga jobb. Personalbristen är fortsatt ett av företagens största tillväxthinder. - Ytterligare minst 15000 arbetslösa bör matchas eller påbörja arbetsmarknadsutbildning redan under

Ny regering måste riva hinder för tjänstetillväxt26.9.2018 07:30Pressmeddelande

Takten i produktionstillväxten i den privata tjänstesektorn ligger kvar på en lägre nivå än 2017, när konjunkturen tycks ha toppat i tjänstesektorn. Inbromsningen beror framför allt på den utbredda bristen på personal, som hindrar tjänsteföretagen från att expandera. Efterfrågan ligger dock fortsatt på en hög nivå, även om det finns en förväntan om att efterfrågan kommer minska något de närmsta månaderna. En ny regering måste på allvar ta tag i de strukturella hinder som finns för att åtgärda kompetensförsörjningsproblemen, i god tid innan lågkonjunktur kommer. Den bedömningen gör Almega i samband med tredje kvartalets Tjänsteindikator.