TU - Medier i Sverige

8 av 10 svenskar anser att fejknyheter påverkar synen på fakta

Dela

Åtta av tio vuxna svenskar menar att fejknyheter i hög utsträckning påverkar våra uppfattningar om grundläggande fakta när det gäller aktuella frågor och händelser. Det visar en ny undersökning som mediernas branschorganisation TU – Medier i Sverige presenterar i dag.

Undersökningen visar att fyra av tio svenskar varje vecka ser nyhetsartiklar eller nyhetsinslag på internet som de uppfattar vara påhittade och osanna. Den visar också att knappt en av tio delat en nyhet på internet som de senare fick veta var påhittad. Var tredje person i undersökningen är osäker på sin egen förmåga att upptäcka en fejknyhet. Och åtta av tio anser att medier som tidningar, tv och radio har ett mycket stort ansvar för att hindra spridandet av fejknyheter. Sex av tio menar att den enskilde har ett mycket stort ansvar.

Så vanliga är fejknyheter

  • 6 av 10 uppger att de varje vecka ser nyhetsartiklar eller nyhetsinslag på internet som inte upplevs som helt sanningsenliga
  • 4 av 10 uppger att de varje vecka ser nyhetsartiklar eller nyhetsinslag på internet som uppfattas vara påhittade/osanna

Så delas fejknyheter

  • Knappt 1 av 10 uppger att de delat en nyhet på internet som de senare fick veta var påhittad
  • Knappt 1 av 20 uppger att de delat en nyhet på internet som de visste eller anade var påhittad

Vem har ansvaret för att hindra spridandet av fejknyheter

  • 8 av 10 anser att medier som tidningar, tv eller radio har ett mycket stort ansvar att hindra spridandet av fejknyheter
  • 6 av 10 anser att den enskilde har ett mycket stort ansvar

Effekterna av fejknyheter

  • Var tredje är osäker på sin egen förmåga att upptäcka en fejknyhet
  • 8 av 10 anser att fejknyheter i hög utsträckning påverkar svenskarnas uppfattning om grundläggande fakta när det gäller aktuella frågor och händelser

Undersökningen är genomförd av undersökningsföretaget Ipsos. Den bygger på digitala intervjuer i en slumpmässigt rekryterad respondentpanel. Målgruppen för enkäten är personer i åldern 18-75 år. Totalt genomfördes 1 017 intervjuer mellan den 15 och 23 februari 2017.

Hela undersökningen bifogas som bilaga i pdf.

Kontaktperson

Tobias Lindberg , chefsanalytiker TU, mobil 076 527 46 40, tobias.lindberg@tu.se

Följ oss gärna på Twitter   och på Facebook !

TU är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.

TU, Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, 104 22 Stockholm.

Besöksadress: Kungsgatan 62, 3 tr. Tel: 08-692 46 00.

info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se

Kontakter

Om

TU - Medier i Sverige
TU - Medier i Sverige
Kungsgatan 62
111 22 Stockholm

08-692 46 00http://www.tu.se

TU - Medier i Sverige är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.

Medlemsföretagen ger ut morgon-, kvälls- och gratistidningar, sänder tv och radio, publicerar webbsajter, driver försäljnings- och medieutvecklingsbolag med mera.

Vi kämpar för den svenska tryck- och yttrandefriheten, bevakar och rapporterar om mediebranschen, ger juridisk och medieetisk rådgivning, samlar och inspirerar.

Läs mer om mediehusens branschorganisation.

Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.

Följ oss gärna på Twitter och på Facebook!

info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se

Information om hur vi samlar in och använder personuppgifter i vår verksamhet finns i vår dataskyddspolicy >>

 

Följ TU - Medier i Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från TU - Medier i Sverige

Litet antal personer står bakom näthatet mot journalister28.6.2018 08:50Pressmeddelande

Nästan varannan tidningsjournalist som nämns i kommentarerna på sajterna Avpixlat, Flashback, Nordfront och Samhällsnytt nämns i sammanhang som också uttrycker hat, hot och kränkningar. Det visar en ny rapport som Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI) gjort på uppdrag av branschorganisationen TU – Medier i Sverige. Rapporten visar också att det är en mycket liten grupp personer som sprider en stor mängd av näthatet mot journalister.

Så utvecklades morgonpressens annonsintäkter under årets första kvartal9.5.2018 14:00Pressmeddelande

Landsortspressens digitala annonsintäkter ökade med 2,5 procent under årets första kvartal, jämfört med samma period i fjol. Under samma period minskade storstadspressens, det vill säga morgontidningar utgivna i Stockholm, Göteborg och Malmö, digitala annonsintäkter med lite drygt 9 procent. Det betyder att morgonpressens sammanlagda digitala annonsintäkter sjönk med cirka 4 procent, enligt den nya annonsstatistik som branschorganisationen TU – Medier i Sverige presenterar i dag. Statistiken bygger på jämförbara titlar.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum