8000 barn inom Pysslingen Förskolor i rörelse

På internationella hjärtdagen den 29 september startar Pysslingen Förskolor aktivitetsdagen ”Hela Pysslingen rör på sig” som en ny en årlig tradition. Då ska sammanlagt 8000 barn i alla Pysslingens förskolor i landet ha en dag i rörelseglädjens tecken. För intresserad media kan det vara möjligt att vara med på förskolorna.

Skärmtiden ökar och den fysiska aktiviteten minskar. Detta är verkligheten för många barn som blir allt mer stillasittande. Forskning visar att en genomsnittlig fyraåring är stillasittande hälften av sin vakna tid. För att väcka rörelseglädjen och grundlägga vanor som får effekt långt upp i åldern är rörelsedagen starten på Pysslingen Förskolors stora satsning för hälsa och välmående

Fysisk aktivitet bidrar till barns utveckling

- Fysiska aktiviteter har visat sig ha positiva effekter på hjärnans kognitiva funktioner och det är framförallt pulshöjande aktiviteter som har bäst effekt, säger Veronica Rörsgård, chef på Pysslingen Förskolor. På internationella hjärtdagen, den 29 september, genomför vi  därför aktivitetsdagen ”Hela Pysslingen rör på sig” för alla 8000 barn i Pysslingens förskolor. Det kommer att bli härlig pulshöjning men också träning av motorik, kroppsmedvetenhet och närvaro.

Viktigt med vanor tidigt i livet

- Om man etablerar vanor tidigt i livet så formar det ens beteende i vuxen ålder. Många barn får mycket skärmtid och då är det viktigt att vi på förskolan jobbar mer med den fysiska aktiviteten kopplat till välmående och inlärning, säger Veronica Rörsgård.

Varje förskola runt om i landet har ett unikt program den 29 september, det kan exempelvis vara springtävling, yoga, hinderbana i skogen eller andra fysiska aktiviteter som görs med hjärta och glädje.

”Hela Pysslingen rör på sig”

Rörelsedagen har initierats av Pysslingen Förskolor och omfattar 8000 barn på 109 förskolor. Alla förskolor har olika program för dagen. Vill du veta mer om vad som händer den lokala förskolan? Kontakta förskolans rektor. Du hittar kontaktuppgifter i denna sökbara lista över alla förskolor.

Folkhälsomyndighetens rekommendationer

Att vara fysiskt aktiv varje dag är viktigt för en sund tillväxt och utveckling hos spädbarn, småbarn och förskolebarn. Läs mer på Folkhälsomyndighetens hemsida.

Världshälsoorganisationen (WHO) rekommendationer

Att barn blir mindre aktiva är en stor samhällsutmaning. Problemet är så allvarlig att WHO under 2019 tog fram riktlinjer för fysisk aktivitet, sömn och skärmtid hos barn under fem år. Barn i ålder 1-3 år ska röra sig minst tre timmar om dagen. Det behövs mindre tid framför skärmar och mer tid för aktiv lek och sömn för att de ska växa upp till friska individer. Levnadsvanor grundläggs tidigt i livet. Ju äldre barnen blir desto svårare är det att ändra beteende. Därför spelar förskolan en viktig roll för att sprida kunskap och grundlägga bra levnadsvanor hos barnen. Läs mer på Världshälsoorganisationens hemsida (finns förkortat på svenska på Folkhälsomyndighetens hemsida)

Internationella hjärtdagen

Den 29 september, uppmärksammas World Heart Day runt om i hela världen. Denna dag har instiftats av World Heart Federation (WHF) med syfte att uppmärksamma det faktum att hjärt- och kärlsjukdomar är världens ledande dödsorsak. Över 17.3 miljoner människor dör på grund av hjärt- och kärlsjukdomar varje år, en siffra som stiger konstant. Forskning visar med jämna mellanrum att den som ändrar sin livsstil, till exempel genom att sluta röka, motionera och äta rätt kost kan förhindra att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar. Läs mer om dagen på World Heart Federation.

Veronica Rörsgård, chef Pysslingen Förskolor
M: 0730-55 17 20
E: veronica.rorsgard@pysslingen.se

Om Pysslingen Förskolor

Pysslingen Förskolor är Sveriges största förskoleföretag. Ända sedan starten år 1986 har vi utmanat befintliga synsätt drivit förskolans utveckling framåt. I dag är vi stolta över att vara en tydlig förebild inom många områden. Vi har mer än 100 förskolor i Stockholm, Mälardalen, Östersund och Skåne med olika pedagogiska inriktningar och arbetssätt. Det som förenar dem är vår gemensamma värdegrund, vårt kvalitetsarbete och omsorgsfulla lärande. Läs mer på hemsidan.