850 000 paket gräddfil till midsommar

I närmare 70 år har gräddfilen haft en naturlig plats på midsommarbordet tillsammans med färskpotatis, sill, smör och ost. Att svenskarna gärna firar med gräddfil blir tydligt då Arla under veckan som leder fram till midsommar säljer runt 850 000 paket, vilket motsvarar en ökning på närmare 300 procent jämfört med en vanlig vecka.

Sedan Arla lanserade sin klassiska gräddfil sommaren 1952, och som då var den första förädlade mjölkprodukten i Arlas sortiment, har den kommit att ta en naturlig plats på midsommarbordet tillsammans med färskpotatis, sill, smör och ost. Att midsommar inte kan firas utan den blir tydligt på Arlas mejeri i Kallhäll och Linköping där produktionen totalt ökar med närmare 300 procent under veckan.

”En vanlig vecka producerar vi på mejeriet i Stockholm omkring 270 000 paket 3 dl gräddfil, den siffran ökar till 800 000 inför midsommar. Då får alla hugga i lite extra och ta några helgskift för att vi ska hinna få fram de extra volymerna och säkra att ingen står utan det klassiska tillbehöret”, säger Jörgen Thunholm, mejerichef Stockholm/Sundsvall, Arla.

På mejeriet i Linköping tillverkas 5 dl förpackningarna som ökar från ungefär 40 000 paket i veckan till 50 000 paket i veckan. Totalt rör det sig om en produktion på Kallhäll och Linköpings mejeri om närmare 3 miljoner deciliter gräddfil som svenskarna vill ha till sin sill.

I år firar utseendet på gräddfilen 30 år. Det var nämligen inte förrän 1991 som den fick sitt klassiska utseende med de vågformade linjerna, till skillnad från andra Arlaprodukter som har antingen lodräta eller vågräta linjer.

Arla Gräddfil 3 dl
Arla Midsommarbord

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 9 400 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Med visionen att skapa framtiden inom mejeri för att sprida hälsa och inspiration i världen, helt naturligt, är Arla i Sverige hem åt älskade varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden. I dag har Arla 12 mejerier i Sverige som drivs till 100% på grön el och alla egna tunga transporter är fossilfria.

Ny rapport: Svensk mjölk- och nötköttsproduktion kan nå Parisavtalets klimatmål18.10.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Idag lanseras rapporten ”Framtidens Jordbruk: Mjölk och Nötkött” där stora delar av livsmedelsbranschen i Sverige tillsammans kartlagt utmaningar och möjligheter för en än mer hållbar produktion till 2050. Resultaten visar att den svenska produktionen av mjölk och nötkött kan minska klimatutsläppen i linje med Parisavtalet, samtidigt som produktiviteten ökar och biologisk mångfald gynnas.