86 procent av svenskarna sparar till sin semester

Fler än 8 av 10 svenskar sparar pengar till sin semester. Och bara 1 procent finansierar sin semester genom kredit. Det visar en undersökning som NOVASOL gjort där 1395 personer deltog.

Hela 86 procent svarar att de använder sparade pengar för att finansiera sin semester. Dessutom föredrar 91 procent att betala sin semester direkt vid bokningstillfället.

- Jag tycker det är positivt att se att så många sparar till sin semester. Speciellt idag när det är lätt att exempelvis ta ett smslån, säger Torbjörn Fredman Nordenchef, NOVASOL.

Var tredje har en bestämt budget

Undersökningen visar även att var tredje svensk (33 procent) har en bestämd budget när de ska ut och resa. Och på frågan vad man kan tänka sig att betala för sin resa svarade hela 41 procent max 10 000 kr.

- Under semestern är det lätt att kostnaderna springer iväg, så det kan vara bra att bestämma i förväg hur mycket pengar du har att röra dig med, säger Torbjörn Fredman.

Dyrt inte alltid bäst

En semester kan lätt bli en dyr sak och kan äta upp mycket av din budget. På frågan om en lyckad semester måste kosta mycket svarade hela 94 procent nej.

- En semesterresa behöver inte innebära att man ska ha det lyxigt rent materielt. Lyx kan vara att vara ute i naturen eller att vara tillsammans med familj och vänner utan stress och jobb. Och då behöver inte själva resan och boendet kosta mycket, säger Torbjörn Fredman.

Topp 4 - Hur finansierar du din semester?

1. Sparade pengar (86 %)
  2. Det varierar (7%)
  3. Lön från den månaden (6%)
  4. Kredit/avbetalning (1%)

NOVASOL, dansommer, Friendly Rentals och Ardennes-Etape utgör NOVASOL-gruppen som har huvudkontor i Virum, Danmark och det svenska kontoret ligger i Mölndal. NOVASOL-gruppen har dotterbolag i 18 europeiska länder och fler än 60 kontor över hela Europa. NOVASOL-gruppen sysselsätter mer än 2500 anställda och frilansare. Med mer än 50 000 semesterbostäder i 28 länder är NOVASOL-gruppen den största förmedlaren av semesterbostäder i Europa. Under 2017 förmedlade NOVASOL-gruppen semesterbostäder till mer än 2 miljoner gäster. NOVASOL grundades 1968 och Sverigekontoret öppnades upp 1990. Affärsidén är att förmedla privata hus och lägenheter till personer som vill uppleva den lokala kulturen i landet de besöker genom att hyra ett privat boende.

Nästan var fjärde fritidshusägare har höga kostnader10.9.2018 07:03Pressmeddelande

Nästan var fjärde fritidshusägare tycker att de extra kostnaderna som fritidshuset medför är höga. Det visar en undersökning som Novus gjort på uppdrag av NOVASOL. Att äga ett fritidshus innebär inte bara kostnader som el och vatten utan det kan även tillkomma både underhåll, och oväntade händelser. Utifrån hur den privata ekonomin ser ut anser 23 procent att de har mycket eller ganska höga kostnader i samband med sitt fritidshus. - Utgifterna är många när man äger ett fritidshus och när man lägger ihop alla kostnaderna kan det lätt äta upp mycket av ens budget, säger Torbjörn Fredman, Nordenchef NOVASOL. Bland 65-79 åringarna som äger ett fritidshus är det 26 procent som anser att kostnaderna för fritidshuset är höga. Bland boenden i Stockholm, oavsett ålder, är det 27 procent som anser kostnaderna i samband med fritidshuset är höga. Nästan hälften av alla fritidshusägare har haft en oväntad utgift Ett fritidshus har inte bara fasta kostnader som ska betalas varje månad utan det kan ä

Avkoppling utan uppkoppling30.7.2018 07:02Pressmeddelande

En undersökning som Novus gjort på uppdrag av NOVASOL visar att både vuxna och barns skärmtid minskar i fritidshuset. Istället för att sitta framför datorn och surfa runt på mobilen är vi ute i naturen. Sex av tio fritidshusägare svarar att deras skärmtid minskar när de är i sitt fritidshus och fyra av tio bland de som har barn svarar att deras barns skärmtid också gör det. Detta trots att hela 85 procent av samtliga svarande har tillgång till internet i sitt fritidshus. - I dag förväntas man finnas tillgänglig dygnet runt, men när vi åker till vårt fritidshus bryter vi våra vardagliga mönster. Vi vill koppla av, koppla ner, koppla bort och lägga tiden på annat, säger Torbjörn Fredman, Nordenchef på NOVASOL. Fler ute i naturen Det vi lägger tiden på istället är att vara ute i naturen. Drygt sju av tio svarar att de är ute i naturen i större utsträckning när de är i sitt fritidshus jämfört med en vanlig vardag hemma. - Att få vara ute i naturen är det bästa sättet att koppla av. Jag tro