9 av 10 har förändrat sitt beteende i dagligvarubutiker med anledning av coronapandemin
Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel har med hjälp av Demoskop undersökt svenskarnas beteende i dagligvarubutiken med anledning av coronapandemin. Att hålla särskilt avstånd till andra i butiken var för de allra flesta ett nytt men numera självklart beteende. Men det visade sig också att svenska konsumenter i högre grad än tidigare planerar sina inköp i förväg och åker till butiken på tider då det normalt inte är lika mycket människor där. En av fem anger att de försöker att åka ensam till butiken.
Resultatet bekräftar att svenska konsumenter tagit till sig av de rekommendationer och råd som både myndigheter och dagligvaruhandeln kommunicerat.
- Dagligvaruhandelsaktörerna har sedan början av april då Folkhälsomyndigheten kom med nya rekommendationer arbetat mycket aktivt med att implementera olika åtgärder i butikerna. Vi följer utvecklingen och inför sommaren fortsätter vi med dagligvaruhandelns gemensamma annons- och informationskampanj till svenska konsumenter med förhoppning att man fortsätter agera på ett sätt så trängsel inte uppstår, förklarar Karin Brynell vd på branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.
Trots att resultatet visar på positiva förändringar vill branschorganisationen inte se det som en anledning till att luta sig tillbaka.
- Undersökningen bekräftar att det idag finns en medvetenhet om hur man bör agera i samband med sina inköp av livsmedel för att minska risken för smittspridning. Men det finns utrymme för förbättringar, tex att ännu fler funderar på om de kan åka ensam till livsmedelsbutiken. Det handlar också om att hålla ut, inte minst under kommande stora mathelger som midsommar, avslutar Karin Brynell.
Idag lanserar dagligvaruhandelsaktörerna sin tredje gemensamma annons- och informationskampanj där man uppmanar konsumenter att hålla avstånd i butiken.
För ytterligare frågor kontakta;
Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel 0709-758085
Anna Fager Persson, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel 0709-803209
Nyckelord
Kontakter
Karin BrynellVd
Tel:0709-758085karin.brynell@svdh.seAnna Fager PerssonKommunikationschef
Tel:0709-803209anna.fagerpersson@svdh.seBilder
Om
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisationen för dagligvaruhandeln i Sverige. Medlemsföretagen är Axfood AB, Bergendahls Food AB, Coop Sverige AB, ICA Sverige AB, IKEA foods, Lidl Sverige KB och Livsmedelshandlarna. Dagligvaruhandeln är en viktig del i hela livsmedelskedjan och Svensk Dagligvaruhandel verkar för att branschen tar ett aktivt och gemensamt ansvar för konkurrensneutrala frågor.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Fakta om maten: Svenska hushåll spenderar allt mindre andel av sina inkomster på livsmedel16.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Mat på bordet har i alla tider varit en nödvändighet. Men trots att en kraftigt ökad köpkraft hos svenska hushåll har inneburit att hushållen över tid ökat sin konsumtion har andelen de spenderar på livsmedel och alkoholfria drycker samtidigt minskat rejält. Det visar en ny rapport Svensk Dagligvaruhandel tagit fram och som publiceras idag.
Påsken drev försäljningen i dagligvaruhandeln i mars16.4.2024 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,7 procent under mars 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Matmissionen summerar 2023 i ny rapport12.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Förra året fortsatte expansionen av Matmissionen genom sitt gemensamma samarbete med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörerna. Den 12 april släpper Matmissionen en ny årsrapport som sammanfattar den totala samhällsnyttan som verksamheten skapade under 2023.
Livsmedelsbranschen enade kring gemensam klimatberäkning22.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Branschorganisationerna Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel har kommit överens om en beräkningsmetod som förenklar jämförelser och främjar öppenhet kring livsmedels klimatpåverkan. Detta skapar möjligheter att stärka hållbarhetsarbetet, bidrar till samsyn kring beräkningar av en produkts klimatpåverkan och ger incitament för omställning.
Matsvinnet fortsätter minska i dagligvaruhandeln18.3.2024 13:51:48 CET | Pressmeddelande
Alldeles för mycket livsmedel som produceras blir idag till matsvinn. Men ny statistik från Naturvårdsverket visar att livsmedelsavfall från dagligvaruhandeln fortsätter att minska. Mellan åren 2022 och 2021 minskade det med 2 procent. Tidigare år, mellan 2021 och 2020 var minskningen dessutom hela 10 procent. De svenska dagligvaruhandelsaktörerna har länge arbetat aktivt med mätbara mål för att minska sitt matsvinn.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum