Svensk Dagligvaruhandel

9 av 10 har förändrat sitt beteende i dagligvarubutiker med anledning av coronapandemin

Dela
Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel har med hjälp av Demoskop undersökt svenskarnas beteende i dagligvarubutiken med anledning av coronapandemin. Att hålla särskilt avstånd till andra i butiken var för de allra flesta ett nytt men numera självklart beteende. Men det visade sig också att svenska konsumenter i högre grad än tidigare planerar sina inköp i förväg och åker till butiken på tider då det normalt inte är lika mycket människor där. En av fem anger att de försöker att åka ensam till butiken.
9 av 10 har förändrat sitt beteende i dagligvarubutiker med anledning av coronapandemin
9 av 10 har förändrat sitt beteende i dagligvarubutiker med anledning av coronapandemin

Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel har med hjälp av Demoskop undersökt svenskarnas beteende i dagligvarubutiken med anledning av coronapandemin. Att hålla särskilt avstånd till andra i butiken var för de allra flesta ett nytt men numera självklart beteende. Men det visade sig också att svenska konsumenter i högre grad än tidigare planerar sina inköp i förväg och åker till butiken på tider då det normalt inte är lika mycket människor där. En av fem anger att de försöker att åka ensam till butiken.

Resultatet bekräftar att svenska konsumenter tagit till sig av de rekommendationer och råd som både myndigheter och dagligvaruhandeln kommunicerat.

Dagligvaruhandelsaktörerna har sedan början av april då Folkhälsomyndigheten kom med nya rekommendationer arbetat mycket aktivt med att implementera olika åtgärder i butikerna. Vi följer utvecklingen och inför sommaren fortsätter vi med dagligvaruhandelns gemensamma annons- och informationskampanj till svenska konsumenter med förhoppning att man fortsätter agera på ett sätt så trängsel inte uppstår, förklarar Karin Brynell vd på branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.

Trots att resultatet visar på positiva förändringar vill branschorganisationen inte se det som en anledning till att luta sig tillbaka.

Undersökningen bekräftar att det idag finns en medvetenhet om hur man bör agera i samband med sina inköp av livsmedel för att minska risken för smittspridning. Men det finns utrymme för förbättringar, tex att ännu fler funderar på om de kan åka ensam till livsmedelsbutiken. Det handlar också om att hålla ut, inte minst under kommande stora mathelger som midsommar, avslutar Karin Brynell.

Till undersökningsresultatet

Idag lanserar dagligvaruhandelsaktörerna sin tredje gemensamma annons- och informationskampanj där man uppmanar konsumenter att hålla avstånd i butiken.

Mer om kampanjen 

För ytterligare frågor kontakta;

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel 0709-758085
Anna Fager Persson, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel 0709-803209

Nyckelord

Kontakter

Bilder

9 av 10 har förändrat sitt beteende i dagligvarubutiker med anledning av coronapandemin
9 av 10 har förändrat sitt beteende i dagligvarubutiker med anledning av coronapandemin
Ladda ned bild

Om

Svensk Dagligvaruhandel
Svensk Dagligvaruhandel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

https://www.svenskdagligvaruhandel.se/

Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisationen för dagligvaruhandeln i Sverige. Medlemsföretagen är Axfood AB, Bergendahls Food AB, Coop Sverige AB, ICA Sverige AB, IKEA foods, Lidl Sverige KB och Livsmedelshandlarna. Dagligvaruhandeln är en viktig del i hela livsmedelskedjan och Svensk Dagligvaruhandel verkar för att  branschen tar ett aktivt och gemensamt ansvar för konkurrensneutrala frågor.

Följ Svensk Dagligvaruhandel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel

Matsvinnet fortsätter minska i dagligvaruhandeln18.3.2024 13:51:48 CET | Pressmeddelande

Alldeles för mycket livsmedel som produceras blir idag till matsvinn. Men ny statistik från Naturvårdsverket visar att livsmedelsavfall från dagligvaruhandeln fortsätter att minska. Mellan åren 2022 och 2021 minskade det med 2 procent. Tidigare år, mellan 2021 och 2020 var minskningen dessutom hela 10 procent. De svenska dagligvaruhandelsaktörerna har länge arbetat aktivt med mätbara mål för att minska sitt matsvinn.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye