9 av 10 sänker kraven på semestern

På semestern är inte klädkoden lika strikt som till vardags. Enligt en ny undersökning som Novus gjort på uppdrag av NOVASOL har nära 9 av 10 en slappare klädstil i fritidshuset än hemma.

Semesterveckorna närmar sig med stormsteg och det är snart dags att börja packa resväskan för att åka till fritidshuset. Under sina lediga dagar är det inte riktigt lika viktigt vad man har på sig, i alla fall om man frågar svenska fritidshusägare. 87 procent instämmer helt eller instämmer delvis att de har en slappare/bekvämare klädstil i fritidshuset än hemma.

- Många ser sitt fritidshus som en frizon och kanske inte tänker lika mycket på vad de har på sig, mer än att det ska vara bekvämt. På semestern finns det inga regler, säger Torbjörn Fredman, Nordenchef NOVASOL.

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av NOVASOL. Målgruppen för undersökningen är fritidshusägare i Sverige. Totalt har 1145 intervjuer genomförts under perioden 6-13 februari 2018. Deltagarfrekvensen är 71%. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.