9 av 10 svenskar vill resa tillbaka till Mallorca

Mallorca är ett populärt resmål för många svenskar och dessutom ett resmål man gärna återvänder till. 93 procent av dem som besökt ön vill åka tillbaka, mycket tack vare den korta flygresan. Det visar Vings resepanel där 20 020 personer besvarat frågor om Mallorca.

Valldemossa, Mallorca. Fotograf: Pontus Wallin, Ving.

Färska uppgifter från spanska turistbyrån och Aena* visar att totalt 1 773 146 svenskar reste till Spanien under perioden januari – november 2017. 20 procent av dessa (354 263 personer) reste till Mallorca, vilket är en ökning med 8 procent jämfört med föregående år.

Mallorca är Vings största resmål sommartid och bara den senaste veckan har 2 500 svenskar bokat en sommarresa dit. Att så många väljer att resa dit beror dels på den korta flygtiden men också att ön är så varierad med allt från små mysiga byar, storstadspuls i Palma med alla restauranger och butiker till det stora hotellutbudet som passar både de som reser med och utan barn, säger Anna Hagberg, tf. informationschef på Ving.

Så många svenskar har semestrat på Mallorca

1. Ja    73 procent
2. Nej   27 procent

Om ja, hur många gånger har du varit på Mallorca?

1. En gång 27 procent
2. 2–3 gånger 34 procent
3. 4–5 gånger 19 procent
4. 6 gånger eller fler 20 procent

9 av 10 (93 procent) uppger att de vill åka tillbaka till Mallorca medan 5 procent inte bestämt sig om de vill tillbaka. 2 procent svarar att de inte vill tillbaka.

Skönt klimat och kort flygresa lockar (fler svar möjliga)
På frågan vad som lockar med Mallorca svarar 67 procent att det är den korta flygresan. Annat som lockar är det behagliga klimatet (40 procent), att resmålet passar alla generationer (22 procent) och att det både finns storstad och små byar (20 procent). Även Mallorcas goda mat och dryck tilltalar många (18 procent).

Prisexempel:
En vecka på hotell Viva Sunrise (VVVV+) i Playa de Alcudia, Mallorca. Avresa den 13 april 2018 från Arlanda, Stockholm. Boende i tvårumslägenhet exklusive måltider. Familjepris (två vuxna + två barn), från 13 890 kronor.

*Spaniens motsvarighet till Swedavia. www.aena.es

Om Resepanelen:

Resepanelen är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Den här panelen har besvarats av 20 020 personer. Undersökningen genomfördes under perioden 23/11–1/12, 2017. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät.

För bilder: Besök gärna Vings bildbank https://www.ving.se/bildarkiv

Önskas ytterligare information kontakta: Barbro Holmberg, informatör Ving, tel 0709-513023, barbro.holmberg@ving.se

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i butik och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med cirka 200 anställda och cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.

Vings Pressjour

Vid akuta ärenden utanför kontorstid. Endast för journalister.

Premiär för show med Vings maskotar Lollo och Bernie!15.11.2018 12:29Pressmeddelande

Vings populära maskotar Lollo & Bernie har över 30 miljoner visningar på YouTube med sin dansfilm och många är de familjer som mött de kramgoa vännerna på Vings familjehotell. Nu kan Ving för första gången även stolt presentera en egen föreställning med barnens favoriter. Showen med Lollo & Bernie har premiär i helgen, 17-18 november, på Intiman i Stockholm. Den sätts även upp på Lisebergsteatern i Göteborg, 19-20 januari 2019.

Nyhet! Ving och Thomas Cook Group storsatsar på koncepthotell 201931.10.2018 11:23Pressmeddelande

Thomas Cook Group, där Ving ingår, fortsätter satsningen på skräddarsydda hotellkoncept och lanserar 20 nya koncepthotell under 2019 i Spanien, Grekland, Cypern och Turkiet. Ving kommer i ett första skede att erbjuda sex av dessa nya hotell, däribland ett familjevänligt Casa Cook på Kreta samt tre hotell inom ramen för det nya konceptet Cook’s Club. Det planeras även för ytterligare lanseringar inom kort.