9 av 10 svenskar vill resa tillbaka till Mallorca

Mallorca är ett populärt resmål för många svenskar och dessutom ett resmål man gärna återvänder till. 93 procent av dem som besökt ön vill åka tillbaka, mycket tack vare den korta flygresan. Det visar Vings resepanel där 20 020 personer besvarat frågor om Mallorca.
Valldemossa, Mallorca. Fotograf: Pontus Wallin, Ving.

Färska uppgifter från spanska turistbyrån och Aena* visar att totalt 1 773 146 svenskar reste till Spanien under perioden januari – november 2017. 20 procent av dessa (354 263 personer) reste till Mallorca, vilket är en ökning med 8 procent jämfört med föregående år.

Mallorca är Vings största resmål sommartid och bara den senaste veckan har 2 500 svenskar bokat en sommarresa dit. Att så många väljer att resa dit beror dels på den korta flygtiden men också att ön är så varierad med allt från små mysiga byar, storstadspuls i Palma med alla restauranger och butiker till det stora hotellutbudet som passar både de som reser med och utan barn, säger Anna Hagberg, tf. informationschef på Ving.

Så många svenskar har semestrat på Mallorca

1. Ja    73 procent
2. Nej   27 procent

Om ja, hur många gånger har du varit på Mallorca?

1. En gång 27 procent
2. 2–3 gånger 34 procent
3. 4–5 gånger 19 procent
4. 6 gånger eller fler 20 procent

9 av 10 (93 procent) uppger att de vill åka tillbaka till Mallorca medan 5 procent inte bestämt sig om de vill tillbaka. 2 procent svarar att de inte vill tillbaka.

Skönt klimat och kort flygresa lockar (fler svar möjliga)
På frågan vad som lockar med Mallorca svarar 67 procent att det är den korta flygresan. Annat som lockar är det behagliga klimatet (40 procent), att resmålet passar alla generationer (22 procent) och att det både finns storstad och små byar (20 procent). Även Mallorcas goda mat och dryck tilltalar många (18 procent).

Prisexempel:
En vecka på hotell Viva Sunrise (VVVV+) i Playa de Alcudia, Mallorca. Avresa den 13 april 2018 från Arlanda, Stockholm. Boende i tvårumslägenhet exklusive måltider. Familjepris (två vuxna + två barn), från 13 890 kronor.

*Spaniens motsvarighet till Swedavia. www.aena.es

Om Resepanelen:

Resepanelen är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Den här panelen har besvarats av 20 020 personer. Undersökningen genomfördes under perioden 23/11–1/12, 2017. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät.

För bilder: Besök gärna Vings bildbank https://www.ving.se/bildarkiv

Önskas ytterligare information kontakta: Barbro Holmberg, informatör Ving, tel 0709-513023, barbro.holmberg@ving.se

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i butik och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med cirka 200 anställda och cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.

Vings Pressjour

Vid akuta ärenden utanför kontorstid. Endast för journalister.

Tel:08-55513040

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), som med en marknadsandel på 31 procent är Nordens ledande semesterföretag. Ving etablerades 1956 och har lång erfarenhet av att erbjuda svenska semesterfirare såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I NLTG ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Ving vittnar om ”skatteeffekt”: Rekordstor skatteåterbäring skapar reserusning15.4.2024 14:26:48 CEST | Pressmeddelande

Med ökade räntekostnader är årets skatteåterbäring rekordstor och i förra veckan fick en stor andel svenskar ett extra tillskott i kassan. Och är det något som utbetalningen skapar så är det reslust. Hos Sveriges största researrangör Ving ökade antalet bokningar under helgen med hela 55 procent jämfört med samma helg i fjol och på ving.se ökade sökningarna på resor med 32 procent.

6 av 10 charterresor med Ving till Cypern från Umeå redan slutsålda12.4.2024 06:21:00 CEST | Pressmeddelande

Sveriges största researrangör Ving vittnar om ett högt tryck på charterresorna från Umeå Airport. Bara under förra veckan ökade försäljningen med 100 procent jämfört med samma tid i fjol. Redan nu är 6 av 10 platser på sommarens avgångar till populära Cypern bokade och Ving räknar med ett fortsatt högt tryck, även på vinterns resor till Gran Canaria som bokningsmässigt ligger i linje med fjolåret.

6 av 10 charterresor med Ving redan bokade från Luleå i sommar12.4.2024 06:14:40 CEST | Pressmeddelande

Efter en lång vinter börjar Luleåborna och norrbottningarna nu blicka söderut. Strax innan Valborg, den 27 april, lyfter sommarsäsongens första charterflyg med Ving från Luleå Airport och dagen därefter ytterligare ett, då med destination Rhodos. Och efterfrågan på Vings charterresor i sommar är stor. Redan nu är 6 av 10 platser slutsålda och första avgångarna är helt fullbokade. Men även vinterns resor till Gran Canaria lockar. Jämfört med samma tidpunkt i fjol ser Ving en ökning med 45 procent när det gäller inbokade resenärer till vintern.

Ving dubblerar antalet platser till Gran Canaria från Östersund till vintern12.4.2024 06:05:54 CEST | Pressmeddelande

Sveriges största researrangör Ving vittnar om en hög efterfrågan på direktchartern från Åre Östersund Airport. Så pass att antalet platser på vinterns avgångar till Gran Canaria nu fördubblas. Och jämtarnas stora resesug märks även på sommarbokningarna. I maj avgår två flyg till sommarens stora semesterland Grekland och avgångarna till både Rhodos och Kreta är redan fullbokade.