Kari Traa

9 av 10 unga tjejer pressas av modebranschens skeva skönhetsideal – och vill se ett etiskt regelverk i Sverige

Dela

Unga tjejer i Sverige pressas både psykiskt och fysiskt av de skeva skönhetsidealen, och vill nu att den svenska modebranschen inför ett etiskt regelverk. Det visar en ny undersökning från sportklädesmärket Kari Traa.

Den psykiska ohälsan har ökat dramatiskt bland unga tjejer i Sverige, och modebranschens skönhetsideal är en starkt bidragande orsak till att många mår dåligt.

Hela 95 procent av svenska tjejer i åldern 15-25 år upplever att det existerar en press från samhället kring hur unga tjejer ska se ut. Det visar en ny undersökning gjord av Respons Analyse i samarbete med Novus på uppdrag av sportklädesmärket Kari Traa, som nyligen lanserat initiativet «The Swedish Model».

87 procent av de unga tjejerna anser att modebranschen i stor eller mycket stor utsträckning är orsaken till denna press, och 90 procent menar att modebranschen har osunda skönhetsideal. Trots detta jämför 8 av 10 unga tjejer sin egen kropp med bilder av modellers kroppar.

Den ständiga påminnelsen om det skönhetsideal som för många är omöjligt att uppnå, gör att många unga tjejer pressas hårt både fysiskt och psykiskt.

I den nya undersökningen från Kari Traa svarar 6 av 10 unga tjejer att de skulle vilja ändra något med sin kropp om de hade möjlighet, och hela 7 av 10 önskar att de hade bättre självkänsla. Dieter och bantningskurer hör till vardagen för landets unga tjejer, och i åldern 20-25 år har närapå varannan (47 %) bantat.

– Det finns inte någon rätt eller fel kropp, och en storlek definierar varken skönhet eller vem du är som person. Det finns så mycket viktigare saker att fokusera på här i livet, säger Sissel Himle, marknadschef på Kari Traa.

I Danmark har man försökt motverka spridandet av skeva skönhetsideal genom att införa ett etiskt regelverk för modebranschen. Kari Traas undersökning visar att stödet för ett sådant initiativ i Sverige är enormt bland landets unga tjejer. Hela 9 av 10 anser att det skulle vara en bra idé att införa ett etiskt regelverk för den svenska modebranschen.

Vi på Kari Traa slåss ständigt för att bekämpa de krafter och strukturer som hämmar tjejers utveckling. Eftersom många unga tjejer pressas hårt både fysiskt och psykiskt av det skönhetsideal som tillåtits spridas, vill vi nu lyfta frågan och sätta press på sport- och modebranschen och övriga samhället. Det behövs konkreta förändringar för att bekämpa de snedvridna idealen, säger Himle.

Om undersökningen:

Undersökningen har genomförts av Respons Analyse i samarbete med Novus på uppdrag av Kari Traa och är genomförd via Novus webbpanel. Undersökningen handlar om unga tjejers självbild och syn på sin egen kropp. Målgrupp för undersökningen är tjejer i Sverige i åldern 15-25 år. Fältperiod är 5.-12. September. Totalt genomfördes 536 intervjuer, vilket enligt Respons Analyse är ett stort urval givet målgruppens storlek och ger en felmarginal som är «mycket acceptabel».

För mer information, vänligen kontakta:
Sissel Himle, Marknadschef Kari Traa,

Tel: (+47) 917 53 770

Mail:  sissel.himle@activebrands.com

Om Kari Traa:

Kari Traa är Skandinaviens snabbast växande sportklädesmärke för tjejer, och väntasomsätta över 400 miljoner norska kronor under 2016. Varumärket grundades 2002 efter attfreestyleåkaren Kari Traa vunnit OS-guld i Salt Lake City. Kari Traa är en del av ActiveBrands-koncernen och har 140 anställda med kontor i Göteborg, Köpenhamn, Oslo, Voss, Denver och Shanghai.

Om «The Swedish Model»:

Modebranschens skönhetsideal är en starkt bidragande orsak till att unga tjejer i dag växer upp med en snedvriden syn kropp och skönhet och kämpar med en dålig självbild, depressioner och ätstörningar. Kari Traa vill med initiativet «The Swedish Model» lyfta frågan om skönhetsidealen och uppmana modebranschen och samhället att ta sitt ansvar och aktivt främja sunda ideal.

Läs mer på www.theswedishmodel.se 

Nyckelord

Kontakter

Om

Kari Traa
Kari Traa



Följ Kari Traa

Abonnera på våra pressmeddelanden.