90 000 möss dödas för botox varje år

Idag lanserar djurorganisationer runt om i Europa en kampanjvecka mot de djurförsök som görs för botox och som dödar minst 90 000 möss i Europa varje år.

Foto: Shutterstock

Botox licensieras för medicinskt bruk men används i ökande omfattning för kosmetiska ändamål. En injektion gör att ansiktsrynkor försvinner för flera månader framåt. Men priset för denna kortvariga skönhet betalas av hundratusentals möss.

– Det är oacceptabelt att kännande varelser utsätts för en plågsam död för en kosmetiskt produkt där det redan finns godkända djurfria metoder. Vi uppmanar nu de ansvariga myndigheterna och företagen Eisai och Ipsen att se till att djurförsök för botox upphör, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande för Djurens Rätt.

Djurförsök för botox görs genom s.k. LD50-försök, ett kontroversiellt och mycket plågsamt djurförsök där en grupp djur ges en dos av produkten som testas för att undersöka vilken mängd som krävs för att döda hälften av djuren. Dessa försök utsätter djuren för ett oerhört lidande.

Djurförsöken för botox regleras inte heller av EU:s förbud mot djurtestad kosmetika då botox inte används på huden, ett kriterium för kosmetika, utan injiceras. Detta kryphål gör att hundratusentals möss kan plågas ihjäl för botox varje år.

European Coalition to End Animal Experiments, en koalition av djurorganisationer runt om i Europa med Djurens Rätt som svensk representant, inleder denna vecka en kampanj mot de djurförsök som görs för botox. I fokus för protesterna står det japanska företaget Eisai och det brittiska företaget Ipsen, som båda använder djurförsök i tillverkningen av botox.

Företagen Allergan och Merz-Pharma har däremot fått godkännande för att använda alternativa testmetoder för botoxprodukter i EU och har upphört med djurförsöken. Dessa försök, baserat på mänskliga celler, visar att det är möjligt att testa säkerheten hos botox utan att utsätta djur för lidande. Det är dags för företagen Ipsen och Eisai att följa efter.

Foto: Shutterstock

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Future of fashion - Sveriges första djurvänliga modevisning12.10.2018 07:30Pressmeddelande

På Djurens Rätts mässa Vegovision som äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm, anordnas Sveriges första djurvänliga modevisning. Modeindustrin är en komplex industri som inte bara bidrar till en stor klimatpåverkan men som också orsakar lidande för miljontals djur. Djurens Rätt vill ändra på detta och med Future of fashion visar organisationen det senaste inom en växande skara modeföretag som arbetar hållbart både när det kommer till djur och natur.

1 miljon EU-medborgare kräver förbättringar för Europas grisar10.10.2018 16:43Pressmeddelande

För att nå ökad lönsamhet bryter grisuppfödningen i Europa regelbundet mot lagstiftningen, liksom mot allmänhetens uppfattning om hur uppfödning av grisar bör gå till. Fram till nu har lagstiftarna valt att titta åt andra hållet. Djurens Rätt, Eurogroup for Animals och de mer än en miljoner personer som har skrivit under uppropet “End Pig Pain” kräver nu att EU-kommissionen agerar.

Rikstäckande annonskampanj visar svenska kycklingars verklighet21.9.2018 15:12Pressmeddelande

Med start den 24 september visar Djurens Rätt upp verkligheten i den svenska kycklingindustrin genom en omfattande annonskampanj på 50 helsidor i både rikstäckande och lokala tidningar. Annonserna är en del av kampanjen “99 miljoner”, vars namn syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Trots att bilderna i annonserna visar kycklingarnas vardag har ett flertal dagstidningar valt att inte publicera dem.