93 startup-bolag får dela på 28 miljoner

Nu får 93 startup-bolag med innovativa affärsidéer dela på 28 miljoner från Vinnova. Bolagen får finansiering för att vidareutveckla nya lösningar som kan bidra till hållbar utveckling och stärkt konkurrenskraft.

Bolagen får ett bidrag på upp till 300 000 kronor för att till exempel ta fram prototyper eller utveckla sin affärsmodell.

- Stödet gör det möjligt för unga företag med riskfyllda projekt att prova sina idéer och komma en bit på vägen att hitta en investerare, kund eller partner, säger Emelie Falk, ansvarig för utlysningen på Vinnova.

Några av de startup-bolag som får finansiering:

Railtic AB, En sökmotor och reseplanerare för tågresande i Europa som ska ge möjligheten att även boka resor.

Imogo AB, En lösning som kan reducera vatten- och energiförbrukningen i den industriella textilfärgningsprocessen med upp till 95 procent.

Aquammodate AB, En ny filterteknik för rening av dricksvatten, baserad på naturliga material med hög renhetsgrad och liten energiåtgång.

HIPOR Materials AB, Reflekterande keramik för rymdapplikationer, som kombinerar hög isoleringsförmåga med hög solreflektans.

Shelf Planner by Quick Assortments AB, Mjukvara för prognostisering och inköpsplanering för små och medelstora e-handlare.

Swedish Temptations AB, En ekologisk, vegansk matinnovation gjord på gula ärtor.

FAMCAPS250 AB, Ny behandlingsmetod för hosta med ämnet capsaicin, som är den starka ingrediensen i chili.

Emeilie Falk, 08-473 31 77, emelie.falk@vinnova.se

Satsning på forskningsmiljöer i världsklass18.6.2019 15:04:00 CESTPressmeddelande

Vinnova satsar på åtta nya kompetenscentrum där universitet och företag tillsammans ska bedriva forskning och utbildning i världsklass inom områden som är viktiga för Sverige. Det handlar om forskning om bland annat batterier, edge computing, nya läkemedel och materialteknik för hållbar omställning. I kompetenscentrumen ska universitet, forskningsinstitut, företag och offentliga aktörer bedriva forskning och utbildning i nära samarbete inom områden som är viktiga för Sveriges konkurrenskraft. På det sättet kan ny kunskap och ny teknik utvecklas, spridas och komma till användning för nya produkter, processer och tjänster i näringsliv och andra delar av samhället. Satsningen ska också bidra till att göra Sverige mer attraktivt för kunskapsintensiva företag och till att nå de globala hållbarhetsmålen i Agenda 2030. - För att adressera dagens globala utmaningar behöver vi få fram helt nya lösningar och forskning behöver komma till nytta i samhället. Forskningsmiljöer där universitet och nä