93 startup-bolag får dela på 28 miljoner

Nu får 93 startup-bolag med innovativa affärsidéer dela på 28 miljoner från Vinnova. Bolagen får finansiering för att vidareutveckla nya lösningar som kan bidra till hållbar utveckling och stärkt konkurrenskraft.

Bolagen får ett bidrag på upp till 300 000 kronor för att till exempel ta fram prototyper eller utveckla sin affärsmodell.

- Stödet gör det möjligt för unga företag med riskfyllda projekt att prova sina idéer och komma en bit på vägen att hitta en investerare, kund eller partner, säger Emelie Falk, ansvarig för utlysningen på Vinnova.

Några av de startup-bolag som får finansiering:

Railtic AB, En sökmotor och reseplanerare för tågresande i Europa som ska ge möjligheten att även boka resor.

Imogo AB, En lösning som kan reducera vatten- och energiförbrukningen i den industriella textilfärgningsprocessen med upp till 95 procent.

Aquammodate AB, En ny filterteknik för rening av dricksvatten, baserad på naturliga material med hög renhetsgrad och liten energiåtgång.

HIPOR Materials AB, Reflekterande keramik för rymdapplikationer, som kombinerar hög isoleringsförmåga med hög solreflektans.

Shelf Planner by Quick Assortments AB, Mjukvara för prognostisering och inköpsplanering för små och medelstora e-handlare.

Swedish Temptations AB, En ekologisk, vegansk matinnovation gjord på gula ärtor.

FAMCAPS250 AB, Ny behandlingsmetod för hosta med ämnet capsaicin, som är den starka ingrediensen i chili.

Emeilie Falk, 08-473 31 77, emelie.falk@vinnova.se

Fler företagsinkubatorer får stöd från Vinnova29.6.2020 15:29:04 CESTPressmeddelande

Vinnova satsar 350 miljoner kronor under de kommande fyra åren på inkubatorer som ger affärsutvecklingsstöd till nya, kunskapsintensiva företag med internationell potential. Antalet inkubatorer som får stöd utökas från 24 till 29. Med anledning av den pågående covid-19 pandemin gör Vinnova dessutom en extra satsning på 33 miljoner under 2020 för att ge företagen inom inkubatorerna möjlighet att verifiera sina affärsidéer.