946 gastronomiska anledningar att vara redo fredagen den 4:e maj

4:e maj lanseras ett begränsat antal flaskor av Château Gassier´s magnifika, lagringsbara och gastronomiska topprosé från Provence; 946 Sélection Parcellaire Rosé.

Château Gassier är en egendom vid foten av berget Sainte Victoire, i hjärtat av Provence, och bara några kilometer från staden Aix-en-Provence.Familjen Gassier, en adlig familj sedan 1400-talet, härstammar från orten Barcelonnette i Hautes-Provence. Ansvarig för vingårdarna är baron Georges Gassier, femte generationen av vinodlande Gassiers. Chefsvinmakare är Guillaume Cordonis.

Nu har Spring Wine & Spirits fått nöjet att exklusivt lansera 240 flaskor av 946 Sélection Parcellaire Rosé – Ett av Frankrikes största gastronomiska rosé från en av Provences endast fyra klassificerade cru-områden och som dessutom är ekologiskt.

946 Sélection Parcellaire Rosé har en intensiv doft av vit blomster, persika och tropiska frukter så som mango, papaya och kokosnöt. Då vinet har en stor kropp och en intensiv struktur, får det mer än gärna lagras i ett till två år. Vinet kommer vid lagringen verkligen till sin rätta och utvecklar komplexa smaker av papaya, guava, mango, citrusfrukt och hallon – typiska för appellationen Sainte Victoire. Tanninerna är silkeslena och vinet bär en mycket elegant mineralitet.

Skörd

Provence är vanligtvis känd för sina soliga, torra somrar vilket även var en trend som fortsatte vid 2016. Generellt hade regionen få problem utöver vårfrost, torka och… vildsvin! Den varma växtsäsongen resulterade i klasar med mindre bär och koncentrerad must.

Vinifieringsteknik

Druvorna plockas för hand, jäser och lagras separat. Vinet är en blend på 3 basviner. Det första basvinet jäser vid låg temperatur (4C), filtreras och lagras på sin jästfällning (tillför smakrikedom). Det andra basvinet kommer från alkoholjäsningen i 500-liters ekfat (s.k. demi-muids) av österrikiskt ursprung (Stockinger) (tillför komplexitet). Det sista basvinet kommer från jäsningen mellan 14C och 16C i betongtankar (tillför aromer). Lagringstid: 7 månader. Det slutgiltiga vinet buteljeras alltid året efter skörd i juli. Vinet är ekologiskt sedan årgång 2016.

o   Skördedatum: 20, 21 och 22 september 2016 tidigt på morgonen.

o   Metod: Manuell skörd.

o   Uppbindning: Cordon de Royat (dubbel och enkel)

o   Vinrankornas ålder: Grenache planterad i 1982; Syrah i 2002; Rolle (Vermentino) i 1998

o   Avkastning: 50 hektoliter/hektar

Utmärkelser

Vinet har fått en mängd utmärkelser; bland annat ”the stunner rosé!” enligt MW Madeleine Stenwreth och fick senast hela 93 poäng i Wine Enthusiast.

Kuriosa

• Namnet syftar på Mont Sainte Victoire’s kors som står på 946 m.ö.h. Korset byggdes 1875 av lokala präster, efter att Provence överlevde pestepidemin som härjade i landet.
  • Vinet är Château Gassier’s topp cuvée och är ett urval av de bästa "parcels" (odlingslot) i vingården. Komplext, intensivt och stort, 946 är framförallt ett seriöst vin som kommer till sin rätta med gastronomi.
    AOP Côtes de Provence Sainte Victoire är en av Provences endast 4 cru.
  • Berget Sainte-Victoire är mest känt från en serie oljemålningar av den franska målaren Paul Cézanne (1839-1906).
  • Château Gassier har ett stort engagemang och jobbar aktivt med att skydda den naturliga faunan och floran i området.

Fakta om vinet 946 Sélection Parcellaire Rosé

Land: Frankrike, Provence, AOP Côtes de Provence Sainte Victoire | Jordmån: Lera, kalksten och sand, en konsekvens av erosionen av berget Sainte Victoire |Producent: Château Gassier | Vinmakare: Guillaume Cordonis | Druvor: 45% Grenache, 45% Syrah, 10% Rolle(Vermentino)| Alk: 13 % |Total syra : 5,52 gr/L | Sockerhalt : 0,4g/L | Vol : 75cl | Årgång: 2016 |Art.nr: 94025-01 | Pris: 369kr | Certifiering : Ekologisk | Distribution: Tillfällig lansering i utvalda Systembolag, endast 240 st flaskor av total 5000 flaskor (årlig produktion). Lanseras 4:e maj 2018.

Abonnera på våra pressmeddelanden.