A Non Smoking Generation lanserar nikotinsemla

Inför fettisdagen 25 februari lanserade A Non Smoking Generation en nikotinsemla – helt fri från tobak. Bakverket är kärnan i en reklamkampanj som uppmärksammar hur tobaksindustrin vilseleder konsumenter genom att marknadsföra nya nikotinprodukter som tobaksfria. Kampanjen är en bluff utformad för att belysa hur tobaksindustrin konsekvent och medvetet kringgår tobakslagen för att kunna locka barn in i beroende genom reklam, design och smaktillsatser.

A Non Smoking Generation lanserar en nikotinsemla för att kunna erbjuda den unga generationen en helt ny och revolutionerande nikotinprodukt. Denna produktlansering sker inte på riktigt, men poängen är att den lika väl hade kunnat göra det. Semlan är en kritik mot tobaksindustrins vilseledande marknadsföring av nya nikotinprodukter som tobaksfria, och mot brister i tobakslagen. Tobaksreklam är förbjudet i Sverige men genom att företagen säger att deras produkter är fria från tobak lyckas de kringgå lagen och kan rikta sin reklam direkt till barn. A Non Smoking Generations senaste Novusrapport avslöjar att var fjärde ungdom ofta utsätts för tobaksreklam.

-       Tobaksindustrin lurar barn in i beroende genom att kalla nya nikotinprodukter ”tobaksfria” och framställa dem som ofarliga. Nikotin är ett hälsofarligt gift som framställs av tobak och kan därmed inte vara tobaksfritt. För att belysa industrins oetiska metoder och tobakslagens kryphål har vi introducerat vår egen ”tobaksfria” produkt, som vi marknadsför med samma fula knep som tobaksindustrin gör för att locka unga, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation.

”Tobaksfria” produkter, såsom vitt snus och e-cigaretter, är en växande industri som marknadsförs i ett lifestylemanér riktat mot barn och unga vuxna. Utöver användandet av design och smaktillsatser som tilltalar unga sponsrar företagen stora influencers för att göra reklam i sociala medier. Som motpol har A Non Smoking Generation tagit hjälp av egna influencers, som Hanna Ardéhn och Oscar Molander, som sprider kampanjen ”Nikotinsemlan” i sina kanaler utan ersättning.

-       Industrin vet att nästan alla tobaksbrukare börjar innan 20 års ålder och arbetar strategiskt för att säkra framtida kunder bland våra barn. Vi hoppas att kampanjen synliggör problemet och väcker opinion för en mer strikt reglering av nya nikotinprodukter, och att den kan motivera beslutsfattare att ta ansvar för barns hälsa och en hållbar värld - fri från tobak på riktigt, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation.

Kampanjen belyser även nikotinets skadliga effekter bortom den enskilda konsumenten. Semlan marknadsförs med språk och tonalitet som liknar tobaksindustrins samtidigt som reklamen avslöjar hur tobak motverkar global hållbar utveckling.

-       Nikotin framställs på bekostnad av mänskliga rättigheter och miljö i både produktion och konsumtion, oavsett slutprodukt. Det är dags att våra politiker prioriterar barns rättigheter och en hållbar framtid. Vi efterlyser ett totalförbud mot all tobaksreklam, förbud mot smaktillsatser i tobak och att samtliga nikotinprodukter som inte är läkemedelsklassade omfattas av tobakslagen, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation.

Ny kampanjfilm avslöjar ”Barnarbete i ny förpackning”23.10.2020 06:00:00 CESTPressmeddelande

Inför FN-dagen 2020 lanserar A Non Smoking Generation en ny version av kampanjfilmen "Du Bestämmer Själv". Filmen avslöjar att vitt snus och e-cigaretter, som blir alltmer populära bland unga, framställs av tobak som odlas av barnarbetare och orsakar enorma miljöproblem. Under hösten visas filmen i organisationens föreläsningsturné ”Barnarbete i ny förpackning” för att tusentals ungdomar runtom i Sverige ska få kunskap om hur tobak motverkar FN:s globala mål för hållbar utveckling.

Ungdomar tror att nya tobaksprodukter är mindre farliga28.9.2020 06:00:00 CESTPressmeddelande

A Non Smoking Generation släpper ny rapport om ungas attityder till tobak. Rapporten baseras på en ny Novusundersökning och visar att ungdomar i hög grad påverkas av tobaksindustrins reklam. Var femte ungdom uppgav att de har testat det nya vita snuset och lika många svarade att de ofta ser tobaksreklam. Fler än 6 av 10 tror att unga testar nya produkter för att de ”verkar mindre farliga än traditionella tobaksprodukter” och 4 av 10 anger ”tilltalande smaksättningar” som en anledning.