A Non Smoking GenerationA Non Smoking Generation

A Non Smoking Generation och Göteborgsvarvet i nytt samarbete

Den 20 maj 2017 finns möjlighet att springa Cityvarvet för A Non Smoking Generation, en satsning med målet att inspirera fler att välja ett tobaksfritt liv.

foto: Magnus Rönnkvist

Cityvarvet är Göteborgsvarvets lopp för de äldre ungdomarna med start på Götaplatsen och 4,3 km längs Varvetbanan till målet på Slottsskogsvallen. Deltagare i Cityvarvet kan nu välja att i samband med sitt deltagande stödja A Non Smoking Generations viktiga arbete och satsningen ”Tobaksbarn”.

– Vi ser fram emot att samarbeta med A Non Smoking Generation och att vi tillsammans kan göra aktiviteter med syfte att inspirera fler att välja ett hälsosammare liv, säger Varvsgeneralen Bo Edsberger.

Tobaksbarn är en föreläsningsturné där A Non Smoking Generation träffar drygt 30000 elever under hösten. Projektet uppmärksammar barnarbete och slavliknande arbetsförhållanden på tobaksplantage. Projektet finansieras delvis av SIDA/Forum Syd och Postkodstiftelsen.

– Fler än 70 % är motiverade att avstå tobak efter att ha lyssnat till föreläsningen, säger Helen Stjerna, generalsekreterare, A Non Smoking Generation.

Och om det nya samarbetet säger Helen Stjerna:
– Vi är otroligt glada över samarbetet med Göteborgsvarvet och vår gemensamma satsning på fysisk aktivering. Vi vet att fysisk aktivitet på flera sätt motiverar till ett tobaksfritt liv.

Två deltagare som redan är klara för start i Cityvarvet är Youtubeprofilerna Angela och DanielH > https://www.youtube.com/watch?v=zi8CFZK9T6k

Läs mer här:

A Non Smoking Generation > www.nonsmoking.se
Tobaksbarn > www.tobaksbarn.se
Cityvarvet > www.goteborgsvarvet.se/cityvarvet

För mer information:
Bo Edsberger, Varvsgeneral Göteborgsvarvet 070-772 78 89
Helen Stjerna, Generalsekreterare A Non Smoking Generation, 073-339 36 44

foto: Magnus Rönnkvist

Stiftelsen A Non Smoking Generation har sedan 1979 verkat för att barn och ungdomar själva ska välja att inte börja använda tobak. Organisationen arbetar aktivt för att begränsa tobakens plats i samhället och skapa skyddande miljöer för barn och ungdomar.

GöteborgsVarvet och Cityvarvet arrangeras av Göteborgs Friidrottsförbund till förmån för friidrottsverksamheten i regionen. Cirka 4 000 funktionärer är engagerade. Överskottet går direkt tillbaka till idrottsrörelsen för att investeras i föreningarnas ungdomsverksamhet och driften av träningsanläggningen Friidrottens Hus. Göteborgsvarvet är världens största halvmaraton, totalt förväntas cirka 85 000 löpare delta i något av loppen under GöteborgsVarvetveckan 2017.

Abonnera på våra pressmeddelanden.