Aaron Lindströms revansch – pallplats i slalompremiären

Igår åkte han in på plats 20. Idag visade Aaron Lindström prov på stor mental styrka och klättrade hela vägen från startplats 25 upp på världscuppallen i säsongens första slalomtävling.

Aaron Lindström visade prov på stor mental styrka och tog en pallplats i säsongens första slalomtävling.

Aaron Lindström inledde veckan i Schweiz och världscupsäsongen med att köra ut i onsdags och komma i mål som 20e åkare i torsdags. Men idag var storslalom utbytt mot slalom och då kom revanschen.

– Det känns otroligt skönt att få visa vad man går för. Det har varit tufft både mentalt och åkmässigt de första dagarna och därför är jag extra nöjd med att komma tillbaka och klättra hela vägen upp på pallen. Det handlar om att fortsätta tro på sig själv och lita på att träningen man lagt ner inför kommer betala av sig oavsett resultat, säger Aaron Lindström.

Tufft utgångsläge

I och med att han missade större delen av förra säsongen fick han ett tufft utgångsläge med startnummer 25 i första åket. Trots det tog han sig i mål som fyra och kunde med ett stabilt andra åk avancera och därmed sluta trea i världscupens slalompremiär och tangerade därmed sitt personbästa i världscupen.

– Jag rankar den här pallplatsen väldigt högt. Alla de bästa är med och det är tufft att starta så långt bak. Banan är uppkörd och det gäller att göra så få misstag som möjligt. I andra var det lite samma sak, den som gör minst misstag vinner.

Extremt tufft schema

Åkarna har kört tre tävlingar på tre dagar och imorgon väntar en avslutande slalom innan de åker vidare till Österrike, Saalbach, för att avsluta touren med fartgrenarna.

– Jag har jobbat väldigt hårt med fysen under träningsperioden och känner mig stark. Nu blir det rejäl återhämtning inför morgondagens slalom.

Årsjö körde ur

Aarons landslagskompis, Ebba Årsjö, som vunnit de två inledande dagrna hade återigen segervittring efter att ha varit snabbast i första åket. Dessvärre slutade slalompremiären med uråkning för 20-åringen.

– Ja det var synd och det är små marginaler. Men Ebbas framgångar i början på veckan har verkligen triggat oss andra och vi lyfter varandra på ett fantastiskt sätt, säger Aaron.

Arvid Skoglund körde återigen ur.

Imorgon, lördag, är det dags för fjärde raka dagen med tävling då det återigen är slalom på schemat.

Se resultatlistan:

Henrik Bergqvist, förbundskapten

+4670-579 34 39

Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté är ett av 71 Specialidrottsförbund (SF) inom Riksidrottsförbundet (RF) och administrerar idrott för personer med rörelsenedsättning, synnedsättning och intellektuell funktionsnedsättning inom 15 idrotter.

Parasportförbundet innehar även rollen som Sveriges Paralympiska Kommitté med ansvar för den paralympiska idrotten och Sveriges deltagande i Paralympics.

Vi leder också arbetet med Special Olympics Sweden, som är bredd- och motionsidrott för personer med intellektuell funktionsnedsättning.

Kvinnors utanförskap och ohälsa riskerar att fortsätta 202125.1.2021 06:30:00 CETPressmeddelande

Under Coronaåret 2020 blev sambandet mellan utanförskap, stillasittande och ohälsa tydligt. Många fick för första gången uppleva frustrationen över att få sin vardag ”beskuren” med inställda aktiviteter, sociala sammanhang som försvann och lokaler som plötsligt inte längre vara tillgängliga, något som faktiskt redan var vardag för en stor grupp – personer med funktionsnedsättning. Som en effekt av detta blev kvinnors utsatthet i och utanför hemmet mer synlig. Trots ökat fokus finns det fortfarande en stor grupp kvinnor som inte syns. Inte ens i statistiken.