Abdipriset till Black Lives Matter Sweden och BB-ockupanterna i Sollefteå

Idag delade Vänsterpartiets ordförande Nooshi Dadgostar ut Abdipriset. Priset delades mellan organisationerna Black Lives Matter Sweden och BB-ockupanterna i Sollefteå.

– Det känns väldigt bra att få ge det här priset till två organisationer som satt ljuset på frågor som berör människors vardag och känns inpå bara huden, säger Nooshi Dadgostar.

Abdipriset delas ut till minne av vänsterpartisten och ungvänstraren Abdirahim ”Abdi” Hassan som sköts till döds i Somalia 2013. Nooshi Dadgostar delade idag ut priset i Husby, Stockholm där Abdirahim Hassan bodde och verkade.

Ur prismotiveringen, BLM Sweden: ”På kort tid har de organiserat en lång rad verksamheter för svartas rättigheter, med allt från livesända samtal till digitala demonstrationer och insamlingar. Black Lives Matter Sweden har gett människor trygga rum för att dela sina erfarenheter av rasism och samlas i handling. /…/ Black Lives Matter Sweden har visat både praktisk klokskap och initiativrikedom i sitt sätt att knyta ihop människor till en målmedveten kraft för förändring.”

Ur prismotiveringen, BB-ockupanterna: ”Sollefteå BB är en av flera förlossningskliniker i Sverige som har lagts ner på senare år, trots att det föds fler barn. Det som skiljer ut Sollefteå är den enorma kreativitet och handlingskraft människor svarade med./…/BB-ockupationsföreningen har visat vilken sprängkraft det finns i att samla människor i handling för det enkla och uppenbara, som att varje förlossning ska vara en trygg och säker förlossning.”

Prissumman på 20 000 kronor kommer från den fond till Abdirahim Hassans minne som instiftats av Vänsterpartiet, Ung Vänster, Vänsterpartiet Storstockholm och Ung Vänster Storstockholm. Priset som offentliggjordes idag var Abdipriset 2020, vilket på grund av pandemin sköts upp från i höstas till nu.

Vänsterpartiets presstjänst:

(Obs går ej att skicka sms)

Tel:070-620 00 64

Nooshi Dadgostar: ”Gärna sida vid sida, men aldrig mer ett passivt stöd”4.7.2021 11:20:00 CEST | Pressmeddelande

När Nooshi Dadgostar höll sitt första Almedalstal handlade det om en ny offensiv industripolitik för hela landet, om sjukförsäkringen, om klimatomställningen, men också om demokratin och att det måste vara slut på marknadsexperimenten. - Vill socialdemokraterna fortsätta att vara stödparti till Annie Lööf är det deras val. Men Vänsterpartiet kommer inte vara en dörrmatta. Det har ni mitt ord på, sa Nooshi Dadgostar. Nooshi Dadgostar betonade nödvändigheten av stora offentliga investeringar för att möta klimatutmaningen och människors oro på landsbygden och i bruksorten. - Under en längre tid har industrier drabbats av varsel om neddragningar och nedläggningar. SCA och Stora Enso. Ortviken, Hylte bruk och Kvarnsveden är tre platser som varslats. Närbutiken, lunchserveringen och annan lokal service läggs ner. - Så behöver det inte fortsätta, jobben kommer och industrin kan växa på nytt, om vi inte slarvar bort det läge vi nu står inför. Politiken måste leverera och investera, i infrastru

V-dagen i Almedalsveckan: Nooshi Dadgostar premiärtalar – och landsbygden lyfts fram2.7.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det ska gå att leva ett bra liv för alla överallt i Sverige, även om du bor på landsbygden eller i en bruksort. Det är den röda tråden i Vänsterpartiets Almedalsprogram. Förutom dagens höjdpunkt – Nooshi Dadgostars första Almedalstal - blir det samtal med lokala perspektiv på industripolitik, klimatomställning och vilka reformer och samarbeten som leder utvecklingen på landsbygden framåt.