”Abdul Masih Aphrem personifierar ordet eldsjäl”
Förskolan och skolan har i uppdrag att ge flerspråkiga barn och elever möjlighet att utveckla både det svenska språket och modersmålet. Det är viktigt att barn och elever utvecklar sin läs- och skrivförmåga i modersmålet då det gör att språkutvecklingen för ett andraspråk går snabbare. Modersmålslärare har därför en avgörande roll för barn och elevers språkutveckling. Lärarna är också viktiga för att öka barns självkänsla och ge barn och ungdomar känslan av delaktighet i det svenska samhället.
För att uppmärksamma det viktiga arbete som modersmålslärare gör runt om i Sverige har Lärarnas Riksförbund och ILT Inläsningstjänst instiftat priset Årets språkliga eldsjäl.
Abdul Masih Aphrem
, Rågsveds grundskola i Stockholm, har blivit utsedd till Årets språkliga eldsjäl 2019.
Utdrag ur nominering, skriven av Christina Hedman:
”Abdul Masih Aphrem personifierar ordet eldsjäl och i hans mångåriga roll som modersmålslärare och studiehandledare på modersmålet vet alla som känner honom hur mycket han brinner för elevers flerspråkiga utveckling och lärande. De som känner Abdul Masih Aphrem – som till vardags går under namnet ”Abboud” – vet också att han oförtrutet och envist har arbetat med elevers språkutveckling och lärande på många olika sätt och i ett helhetsperspektiv. Med sin långa erfarenhet av modersmålsundervisning och studiehandledning i skolans alla stadier – från årskurs 1 till gymnasiet – vet Abboud vilka framgångsrecepten är.
Abbouds stora engagemang för sina elever och dessas vårdnadshavare innebär att han utgör en fast punkt för många föräldrar/vårdnadshavare, elever och kollegor. Abbouds varma, respektfulla och fasta förhållningssätt till elever stärker, inspirerar och ingjuter hopp. I Abbouds undervisning finns också stor plats för skratt, poesi, litteratur – och sång. Om Abboud får sjunga gör han gärna det, och att hjärtat alltid är med råder det ingen tvekan om.”
Juryns motivering:
”Abdul Masih Aphrem är en lärare som personifierar ordet eldsjäl då han ger mer än det lilla extra. Han har byggt upp en miljö som välkomnar och synliggör alla modersmålslärare på skolan och arbetar hela tiden aktivt för att modersmålsundervisning ska ha en självklar roll på skolan, och utvecklas som ämne. Abdul bidrar till elevers flerspråkiga utveckling och lärande på många olika sätt och är en viktig koppling mellan elever, vårdnadshavare andra lärare och skolan.
Att Abdul och hans kollegor dessutom varje år anordnar firande av internationella modersmålsdagen, ett gediget arbete för att f
å en hel skola att samlas kring ämnet modersmål, är ytterligare ett exempel som visar på att Abdul är en språklig eldsjäl.”
”Engagerade modersmålslärare är mycket viktiga för att nyanlända elever ska integreras i den ordinarie undervisningen. Modersmål
et i sig är viktigt, men modersmålsundervisning
en förbättrar också elevernas möjligheter att tillgodogöra sig svenska. Jag är glad att vi på det här sättet kan uppmärksamma modersmålslärarna, som ger en grund för eleverna att bygga på och skapar en förståelse för vidare språkinlärning.”, säger Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas Riksförbund.
Abdul Masih Aphrem och Christina Hedman får två gemensamma dagar på Bokmässan samt ett årsabonnemang på Begreppa.se*
(*Christina Hedman har överlåtit sitt pris till Abbouds kollega Susanne Danielsson, sva-lärare på Rågsvedskolan.)
Nomineringsperioden har pågått från 23 april till 25 augusti och många fina nomineringar har kommit in.
Läs mer om Årets språkliga eldsjäl.
För mer information kontakta:
Alexandra Blomberg
Marknads- och försäljningsdirektör
ILT Inläsningstjänst
Mobil:
070-383 00 62
E-post:
alexandra.blomberg@inlasningstjanst.se
Helena Linge
Kommunikationschef
Lärarnas Riksförbund
Mobil:
070-215 10 15
E-post:
helena.linge@lr.se
För upplysningar:
Zoran Alagic, senior rådgivare kommunikation, Lärarnas Riksförbund,
zoran.alagic@lr.se
070-262 27 00
ILT Inläsningstjänst är en marknadsledande leverantör av specialpedagogiska verktyg till svenska skolan med fokus på elever med läs- och skrivsvårigheter samt nyanlända elever. Vårt mål är att erbjuda alla elever en likvärdig utbildning.
Lärarnas Riksförbund är det akademiska förbundet som enbart organiserar behöriga lärare och studie- och yrkesvägledare. Med 90 000 medlemmar är vi ett av de största förbunden inom Saco.
Kontakter
Pressjour Lärarnas Riksförbund
Tel:08-613 25 55Om
Den 1 januari 2023 bildar Lärarnas Riksförbund och Lärarförbundet
Sveriges största akademikerförbund: Sveriges Lärare. En ny facklig
organisering av Sveriges lärare och studie- och yrkesvägledare.
Samtidigt bildas Sveriges Skolledare.
Följ Lärarnas Riksförbund
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lärarnas Riksförbund
Nya fackförbundet Sveriges Lärare bildas vid årsskiftet28.12.2022 07:30:57 CET | Pressmeddelande
Lärarkåren samlas i det nya storfacket Sveriges Lärare från och med den 1 januari 2023. Med drygt 300 000 medlemmar blir Sveriges Lärare landets tredje största fackförbund.
Ny rapport: Tystnadskultur hotar läraryrket 6.12.2022 06:59:09 CET | Pressmeddelande
Drygt var tionde lärare i såväl vinstdrivande som kommunal skolverksamhet har drabbats av negativa konsekvenser efter att de påtalat brister på sina arbetsplatser. Detta enligt en ny rapport från Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund.
Lärarfacken: Staten måste ta ett större ansvar för skolan7.11.2022 14:13:04 CET | Pressmeddelande
I dag har regeringen tagit emot utredningen om ökat statligt ansvar för skolan. Nu är det upp till bevis som gäller. Staten måste ta ett större ansvar för hela skolväsendet, menar lärarfacken.
Lärarfacken kräver minst 25,4 miljarder till skolan3.11.2022 08:10:06 CET | Pressmeddelande
Inflationen stegrar och skolan står inför en finansieringskris. Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund, som vid årsskiftet bildar Sveriges Lärare, kan nu visa hur mycket skola, förskola och fritidshem borde tillföras i kommande budgetproposition. För att klara kostnadsutvecklingen och täcka upp för tidigare besparingar krävs resurstillskott på 25,4 miljarder.
Varannan barngrupp är för stor i förskolan27.10.2022 13:22:32 CEST | Pressmeddelande
Nästan hälften av de åldersindelade barngrupperna i förskolan är större än rekommenderat. Nu kräver lärarfacken att regeringen lagstiftar om hur stora barngrupperna får vara.